Strinda bygdebok - Flere utgaver?

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
18303
Sted: TRONDHEIM

Re: Strinda bygdebok - Flere utgaver?

Legg inn av 18303 » 28. oktober 2004 kl. 15.37

Finnes det nye utgaver av Strinda bygdebok?

Jeg har lånt den eneste som biblioteket har, den er gammel og årstallet den er utgitt kan ikke leses.
Den er god som historiebok men slik som jeg opplever den er den ikke noe for oss som driver slektsforskning.

Hilsen

Randi Rønning

Anders Lauglo Gjervan
Sted: VIKHAMMER

Legg inn av Anders Lauglo Gjervan » 28. oktober 2004 kl. 22.29

Strinda bygdebok, som består av tre bind, er utgitt av Strinda bygdebokkomite ved formann skoleinspektør H. Osnes. Bind I kom ut i 1939, bind II i 1947 og bind III kom ut i 1948. Bind I som for en stor del består av gårdshistorien i Strinda har mest å gi til oss slektsgranskere.
Mvh Anders

dn05536
Sted: KATTEM

Legg inn av dn05536 » 10. november 2004 kl. 17.20

Det er vel riktig å ta med at det kom et tilleggsbind i 1971 som heter " - og bygda ble by". Strinda historie 1945 - 1963. Ansvarlig redaktør var Cand.phiol. Peter Sjøholt. Den ble utgitt av Strinda Bygdeboknemd. Boka har lite med personhistorikk om beboerne i kommunen, men inneholder veldig mye om utviklingen i perioden fra 1945 og frem til kommunesammenlutningen i 1963. For de som vil ha bakgrunnstoff om Strinda Kommunes utvikling etter krigen, er dette flott lesning. Og det står jo mye om mange tillitvalgte og ansatte i adm. Kanskje verd å ta med?

Med slektshilsener fra Idar
Slekthilsener fra Idar Kaare Loe, -

IDAR - - - - - etter farmor IDA
KAARE - etter mormor KAREN
LOE . . . . . . . . . etter far min!

Svar

Gå tilbake til «Strinda og Selbu-distriktet - ukjent kommune / hele regionen»