Ole Friderichsen og Jodda Olsdatter
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Ole Friderichsen og Jodda Olsdatter
Jeg prøver å finne opplysninger om anene til min ttoldefar Fredrik Olson. I folketellingen 1801 for Orkdal finnes denne familien på Opøyen:
Ole Fridricsen,Husfader,29 år, begge gift 1 gang,Husmand
Jodda Olsdtr,Hans kone,28 år,begge gift 1 gang
Fridric Olsen,Børn,3 år
Ole Olsen,Børn,1 år
Marit Olsdtr,Inderste,61 år,1 g. enke,Har kaar
Marit Caspersdtr,Datterdatter,7 år
Da Fredrik ble gift i 1825 står det
Copulerede Fredrick Olsen Opöyen 28 aar Enke Ane Mickelsdr. Bjerkelie 36 aar
Slik at jeg antar at det er riktig familie jeg har funnet i 1801.
Ved Fredriks dåp i 1798 er følgende faddere:
Lars Sivertsen Opöyen Hustru? Berith, Joen Jonsen ... Jørgen Ellevsen Opöyen, Marith Fridrichsd. Opöyen
Marit finnes i folketellingen 1801 også på Opøyen
Der er kanskje en søster av Ole?
Marit Fridricsdtr,Logerende,31 år,Ugift,Dagleyer
Beret Iversdtr,Hændes dr,1 år
Den eneste Ole med far Friderich jeg finner i klokkerboken for Orkdal i tidsrommet 1770-1774 er
døpt 22.12.1771 Friderich Solems drængebarn N: Ole
I folketellingen 1801 finnes en Ole Fridricsen_solemen som er 28 år og ugift.
I kirkeboken for Orkland finner jeg
døpt 2 Mai 1773 Friderich Lÿkkens drængebarn N: Ole
Har så langt ikke funnet Jodda og Marit som døpt.
Hvis noen kan hjelpe meg med flere opplysninger om Ole og Jodda vil jeg være meget takknemmelig.
Mvh. Arnt Stavne
Ole Fridricsen,Husfader,29 år, begge gift 1 gang,Husmand
Jodda Olsdtr,Hans kone,28 år,begge gift 1 gang
Fridric Olsen,Børn,3 år
Ole Olsen,Børn,1 år
Marit Olsdtr,Inderste,61 år,1 g. enke,Har kaar
Marit Caspersdtr,Datterdatter,7 år
Da Fredrik ble gift i 1825 står det
Copulerede Fredrick Olsen Opöyen 28 aar Enke Ane Mickelsdr. Bjerkelie 36 aar
Slik at jeg antar at det er riktig familie jeg har funnet i 1801.
Ved Fredriks dåp i 1798 er følgende faddere:
Lars Sivertsen Opöyen Hustru? Berith, Joen Jonsen ... Jørgen Ellevsen Opöyen, Marith Fridrichsd. Opöyen
Marit finnes i folketellingen 1801 også på Opøyen
Der er kanskje en søster av Ole?
Marit Fridricsdtr,Logerende,31 år,Ugift,Dagleyer
Beret Iversdtr,Hændes dr,1 år
Den eneste Ole med far Friderich jeg finner i klokkerboken for Orkdal i tidsrommet 1770-1774 er
døpt 22.12.1771 Friderich Solems drængebarn N: Ole
I folketellingen 1801 finnes en Ole Fridricsen_solemen som er 28 år og ugift.
I kirkeboken for Orkland finner jeg
døpt 2 Mai 1773 Friderich Lÿkkens drængebarn N: Ole
Har så langt ikke funnet Jodda og Marit som døpt.
Hvis noen kan hjelpe meg med flere opplysninger om Ole og Jodda vil jeg være meget takknemmelig.
Mvh. Arnt Stavne
-
- Sted: RENNEBU
Hei, Arnt
Har prøvd å sjekke litt i diverse kilder og tror nesten det er Ole Fredriksen Lykken, døt 2. mai 1773, Svorkmo som må være den riktige.
Prøvde å se om jeg Marit Fredriksdt. kunne være Oles søster. Fant ingen i klokkerboka for Orkdal som kunne passe. Sjekket 1769 ut 1771. På Svorkmo fant jeg imidlertid denne:
Døpt 17.12. 1769: Friderik Løkkens pigebarn Marit
Faddere: Svend Eigens qvinde, Hermund Søters qvinde, Eli Olsdt. Moen, Lars Eggen og Anders Larsen ibm.
Fant også Marit Olsdatters datterdatter døpt 16.6. 1793: Soldat Casper Andersen Giøaasens og Berith Frideriksdt. Opøyens uægte pigebarn Marit
faddere: Sivert Jørgensen Svorkmoe, Ole Frideriksen Opøyen, Ole Jørgensen Skiølbergs qvinde Elen, Tron Bergems hustrue Jodda, og Marit Frideriksdt. Opøyen.
Dermed ser vi også at Marit Olsdt, 61 år, i 1801, er mor til Ole Fredriksen.
Har ikke sjekket når far til Ole døde. Fant ham i alle fall ikke i skifteregisteret. Fant heller ikke Berit Fredriksdt., mor til Marit Caspersdt., i FT1801 i farten.
Fant forresten en annen sak:
10.3. 1771, Svorkmo: Kastet Jord paa og holdt liigprediken over Ole Arensen Løkkens enke Berit Ingebrigtsdt., 72 år.
Litt tidligere sto det, 11.2. 1771: Betiente hr. Schive Ole Løkkens enke i Opøyen paa sin sygesæng.
Kanskje dette kan være foredrene til Marit Olsdt. eller Fredrik ?
Npr det gjelder Ole Fredriksen Solem, som du fant i 1771, Orkdal, kan det kanskje være en måte å evt. sjekke ham ut på. Fant et skifte i 1783:
Fredrik Jonsen Solemshaugen u/ Solem, s. 61B, Orkdal skifteprotokollnr. 8 (1782-1796).
Så en liten tilføyelsenårdet gjelder faddrene til Fredrik Olsen, døpt 3.12. 1797:
Lars Sivertsen Opøyen, hustruen Berith, Joen Jonsen Stoerkvikne, osv.
Dette var det jeg fant i farten.
Beste hilsen Inger
Har prøvd å sjekke litt i diverse kilder og tror nesten det er Ole Fredriksen Lykken, døt 2. mai 1773, Svorkmo som må være den riktige.
Prøvde å se om jeg Marit Fredriksdt. kunne være Oles søster. Fant ingen i klokkerboka for Orkdal som kunne passe. Sjekket 1769 ut 1771. På Svorkmo fant jeg imidlertid denne:
Døpt 17.12. 1769: Friderik Løkkens pigebarn Marit
Faddere: Svend Eigens qvinde, Hermund Søters qvinde, Eli Olsdt. Moen, Lars Eggen og Anders Larsen ibm.
Fant også Marit Olsdatters datterdatter døpt 16.6. 1793: Soldat Casper Andersen Giøaasens og Berith Frideriksdt. Opøyens uægte pigebarn Marit
faddere: Sivert Jørgensen Svorkmoe, Ole Frideriksen Opøyen, Ole Jørgensen Skiølbergs qvinde Elen, Tron Bergems hustrue Jodda, og Marit Frideriksdt. Opøyen.
Dermed ser vi også at Marit Olsdt, 61 år, i 1801, er mor til Ole Fredriksen.
Har ikke sjekket når far til Ole døde. Fant ham i alle fall ikke i skifteregisteret. Fant heller ikke Berit Fredriksdt., mor til Marit Caspersdt., i FT1801 i farten.
Fant forresten en annen sak:
10.3. 1771, Svorkmo: Kastet Jord paa og holdt liigprediken over Ole Arensen Løkkens enke Berit Ingebrigtsdt., 72 år.
Litt tidligere sto det, 11.2. 1771: Betiente hr. Schive Ole Løkkens enke i Opøyen paa sin sygesæng.
Kanskje dette kan være foredrene til Marit Olsdt. eller Fredrik ?
Npr det gjelder Ole Fredriksen Solem, som du fant i 1771, Orkdal, kan det kanskje være en måte å evt. sjekke ham ut på. Fant et skifte i 1783:
Fredrik Jonsen Solemshaugen u/ Solem, s. 61B, Orkdal skifteprotokollnr. 8 (1782-1796).
Så en liten tilføyelsenårdet gjelder faddrene til Fredrik Olsen, døpt 3.12. 1797:
Lars Sivertsen Opøyen, hustruen Berith, Joen Jonsen Stoerkvikne, osv.
Dette var det jeg fant i farten.
Beste hilsen Inger
Hei Inger,
Takk for dine opplysninger.
Jeg har nå sjekket mer i kirkeboken for Svorkmo og fant da følgende:
22 mars 1767
Døpt Friderik Iversen Løkkens pigebarn No Beret. Faddere Rasmus .. quinde, Hermund ... quinde, Kari Olsdaatter Eggen, Rasmus ... og Anders Olsen Wigen.
I tillegg har jeg funnet Friderik Løkkens eller hans quinde som fadder i flere barndåper, de tidligste er 2. mars 1766 (Bersvend Ellinggaardens pigebarn Karen, fadder Friderik Lökkens quinde) og 15. juni 1766 (? Wigens pigebarn Eli) er de begge fadder (Friderik Lÿkkens quinde og Friderik Lökken). Det vil si at de bør være gift en gang før 1766. Ut fra Marits alder i 1801 (61 år - født ca 1740) skulle det vel mest sannsynlig være i perioden 1760 - 1765. Men jeg har så langt ikke funnet at de ble gift i Svorkmo.
Har heller ikke funnet dem som faddere tidligere enn 1766 i Svorkmo.
Mvh. Arnt
Takk for dine opplysninger.
Jeg har nå sjekket mer i kirkeboken for Svorkmo og fant da følgende:
22 mars 1767
Døpt Friderik Iversen Løkkens pigebarn No Beret. Faddere Rasmus .. quinde, Hermund ... quinde, Kari Olsdaatter Eggen, Rasmus ... og Anders Olsen Wigen.
I tillegg har jeg funnet Friderik Løkkens eller hans quinde som fadder i flere barndåper, de tidligste er 2. mars 1766 (Bersvend Ellinggaardens pigebarn Karen, fadder Friderik Lökkens quinde) og 15. juni 1766 (? Wigens pigebarn Eli) er de begge fadder (Friderik Lÿkkens quinde og Friderik Lökken). Det vil si at de bør være gift en gang før 1766. Ut fra Marits alder i 1801 (61 år - født ca 1740) skulle det vel mest sannsynlig være i perioden 1760 - 1765. Men jeg har så langt ikke funnet at de ble gift i Svorkmo.
Har heller ikke funnet dem som faddere tidligere enn 1766 i Svorkmo.
Mvh. Arnt
Hei arnt.
Jeg har lest på internett hvordan du leter etter våre grand fedre. Fint å se dette. Hils alle kjente. Vi er i Oslo til John arne og vårt yngste barnebarn som heter Storm. Han ble født den 5.mars.
Jeg har lest på internett hvordan du leter etter våre grand fedre. Fint å se dette. Hils alle kjente. Vi er i Oslo til John arne og vårt yngste barnebarn som heter Storm. Han ble født den 5.mars.
Hei Arnt!
Jeg tror jeg kan hjelpe deg på vei med opplysninger om Friderich Olsson's opphav.Jeg holder på med samme slekta nærmere bestemt Friderich's bror Ole Olsson f.1800 som senere ble eier av et av brukene på Vassli i Svorkbygda.
Det er de rette folka du har funnet i 1801 tellingen. Ole Friderichsen,29 år i 1801, ble døpt på Svorkmo 2 Mai 1773. Hans foreldre var Friderich Iversen Opøien og kone Marit Olsdatter, som i tellingen er Inderste,61 år og kaarenke.
Denne Marit Caspersdatter på 7 år er datter av Friderich's fars søster,Berit Friderichsdatter f.1767. Berit hadde dette barnet med Casper Andersen Giøaasen. Disse vet jeg ikke noe mere om. Friderichs mor Marit vet jeg døde på Opøien i 1822, 80 år gammel.
Så tilbake til Friderich Olsson's far, Friderich Iversen. Han er sannsynligvis født på Lykkja eller Løkken, omkring 1739. Han begynte som husmann under Opøien. Men den 28 Mars 1770 kjøper han av Henning Goullichsen en gårdpart av Opøien for 750 riksdaler. Friderich døde i 1789, 50 år gammel.
Håper dette kan hjelpe deg noe.
Hilsen Roar
Jeg tror jeg kan hjelpe deg på vei med opplysninger om Friderich Olsson's opphav.Jeg holder på med samme slekta nærmere bestemt Friderich's bror Ole Olsson f.1800 som senere ble eier av et av brukene på Vassli i Svorkbygda.
Det er de rette folka du har funnet i 1801 tellingen. Ole Friderichsen,29 år i 1801, ble døpt på Svorkmo 2 Mai 1773. Hans foreldre var Friderich Iversen Opøien og kone Marit Olsdatter, som i tellingen er Inderste,61 år og kaarenke.
Denne Marit Caspersdatter på 7 år er datter av Friderich's fars søster,Berit Friderichsdatter f.1767. Berit hadde dette barnet med Casper Andersen Giøaasen. Disse vet jeg ikke noe mere om. Friderichs mor Marit vet jeg døde på Opøien i 1822, 80 år gammel.
Så tilbake til Friderich Olsson's far, Friderich Iversen. Han er sannsynligvis født på Lykkja eller Løkken, omkring 1739. Han begynte som husmann under Opøien. Men den 28 Mars 1770 kjøper han av Henning Goullichsen en gårdpart av Opøien for 750 riksdaler. Friderich døde i 1789, 50 år gammel.
Håper dette kan hjelpe deg noe.
Hilsen Roar
Leter etter når Nicoline Maria Karlstrøm f. 22/9- 1871 Hemne,S-Trøndelag døde i Oslo. Gift og bosatt i Toftesgt.55 på Grünerløkka i Oslo. Hennes mann var Frans Gustav Karlstrøm f.1874 i Sverige, død 19/11-1961 i Oslo.
RN
RN
Hei Roar,
Takk for dine opplysninger, dette fikk meg til å sjekke noen kilder på nytt. Ut fra dine opplysninger sjekket jeg avskriften av 668.C01 for Orkdal og fant på side 270 under døpte guttebarn 1740:
Nytaarsd. Iver Løchens søn: Fredrich
Fad: Anders Krogen, Aren Eggen, Svend Viigen, Beret Viigen, Mari Viigen.
Fant også dette i avskriften 668.C02 side 471
Trolovede 1765
2. s. i Faste
Fredrik Iversen Løken og Maret Olsd.
Forl. Rasmus Krogen og Erik Joens. Øren
Side 511
Copulerede 1765
2. p. Trinit
Fredrik Iverss. og Maret Olsd.
I avskriften 668.C01 side 437
Trolovede 1738
S. Septuages
Iver Kiells. Sold. og Beret Olsd.
Forl. Eas? Qvaal og Christofer Metlie
side 475
Copulerede 1738
onsd. før Palme S.
Iver Kields. Sold. og Beret Olsd.
Jeg vet det finnes en Kiell Iversen på Opøien og dette skulle da være en god kandidat. Det finnes et skifte etter Kield Iversen Opøieb i 1756 folio 598 i skifteprotokoll nr. 5 for Orkdal (1742-1757)
Skal sjekke det neste gang jeg er innom statsarkivet.
Mvh. Arnt
Takk for dine opplysninger, dette fikk meg til å sjekke noen kilder på nytt. Ut fra dine opplysninger sjekket jeg avskriften av 668.C01 for Orkdal og fant på side 270 under døpte guttebarn 1740:
Nytaarsd. Iver Løchens søn: Fredrich
Fad: Anders Krogen, Aren Eggen, Svend Viigen, Beret Viigen, Mari Viigen.
Fant også dette i avskriften 668.C02 side 471
Trolovede 1765
2. s. i Faste
Fredrik Iversen Løken og Maret Olsd.
Forl. Rasmus Krogen og Erik Joens. Øren
Side 511
Copulerede 1765
2. p. Trinit
Fredrik Iverss. og Maret Olsd.
I avskriften 668.C01 side 437
Trolovede 1738
S. Septuages
Iver Kiells. Sold. og Beret Olsd.
Forl. Eas? Qvaal og Christofer Metlie
side 475
Copulerede 1738
onsd. før Palme S.
Iver Kields. Sold. og Beret Olsd.
Jeg vet det finnes en Kiell Iversen på Opøien og dette skulle da være en god kandidat. Det finnes et skifte etter Kield Iversen Opøieb i 1756 folio 598 i skifteprotokoll nr. 5 for Orkdal (1742-1757)
Skal sjekke det neste gang jeg er innom statsarkivet.
Mvh. Arnt
Forlover i 1738 er Ras? ikke Eas.
Mvh. Arnt
Mvh. Arnt
Hei Roar,
Det finnes et skifte etter Iver Kieldsen på Kvaale i 1768 folio 62 i Skifteprotokoll nr. 7 for Orkdal (1767-1782).
Det må også sjekkes.
Mvh. Arnt
Det finnes et skifte etter Iver Kieldsen på Kvaale i 1768 folio 62 i Skifteprotokoll nr. 7 for Orkdal (1767-1782).
Det må også sjekkes.
Mvh. Arnt
Hei Roar,
Jeg fant noe mer i avskriften 668.C03 side 299
Begravede mandkjøn 1767
17 p. Trinit
Iver Qvaale 67 år?
og i avskriften 668.A01 side 80
Døpte guttebarn 1705
D. Sexages.
Kield Iversens Øyens b: Iver
Fra før har jeg funnet dette i forbindelse med Kield Iversen Opøien:
Avskrift 668.A01 side 171
1704 Trolovede
Kield Iversen Liøkield reserv. sold under Capit Schielrup og Barbara Endresd.
Forl Joen Mortensen Moe og Elluf Liøkield
Avskrift 668.A01 side 237
1704 Copulerede
5 p. Trinit
Kield Iverss. Liøkild og Barbroe Endresd.
Mvh. Arnt
Jeg fant noe mer i avskriften 668.C03 side 299
Begravede mandkjøn 1767
17 p. Trinit
Iver Qvaale 67 år?
og i avskriften 668.A01 side 80
Døpte guttebarn 1705
D. Sexages.
Kield Iversens Øyens b: Iver
Fra før har jeg funnet dette i forbindelse med Kield Iversen Opøien:
Avskrift 668.A01 side 171
1704 Trolovede
Kield Iversen Liøkield reserv. sold under Capit Schielrup og Barbara Endresd.
Forl Joen Mortensen Moe og Elluf Liøkield
Avskrift 668.A01 side 237
1704 Copulerede
5 p. Trinit
Kield Iverss. Liøkild og Barbroe Endresd.
Mvh. Arnt
Hei Roar,
Jeg sjekket hva som står i Orkdalsboka om Kvåle og fant da i Bind IV side 91:
Iver Kjellson var frå Metlimoen og gift med Berit Olsdotter. Da Ivar døydde utan livsarvingar, overtok svogeren, Anders Larsson, i 1759 eigedomen.
Mvh. Arnt
Jeg sjekket hva som står i Orkdalsboka om Kvåle og fant da i Bind IV side 91:
Iver Kjellson var frå Metlimoen og gift med Berit Olsdotter. Da Ivar døydde utan livsarvingar, overtok svogeren, Anders Larsson, i 1759 eigedomen.
Mvh. Arnt