Ole Iversenmed datter Karen?

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Ann Sissel

Re: Ole Iversenmed datter Karen?

Legg inn av Ann Sissel » 30. november 2003 kl. 0.27

Min tipp oldemor heter Karen Olsdatter og er fødd ca 1840.
Hun blir i 1868 gift i Dolm kirke meg Johan Blostrup Ingebriktsen.I kirkeboka oppgis da Ole Iversen i å være far.
er det noen som kan gi meg noen oplysninger om henne?

Inger Johanne Bjørnaas
Sted: RENNEBU

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 30. november 2003 kl. 13.53

Vet du hvor Karen er født ? Hvor bosatte disse folka seg ?

Beste hilsen Inger

Ann Sissel

Legg inn av Ann Sissel » 1. desember 2003 kl. 18.02

Hei Inger.
I Frøya boka står det at Karen Olsdatter er fra Børsa, men i Børsa finner jeg ingen som passer.
Det er bare en Karen Olsdatter som er fødd i Børsa med far som heter Ole iversen. Denne Karen olsdatter Lundene kan det ikke være da hun får barn med en anna mann et år etter at min karen er gift på Fræya.

Min teori er at min Karen ikke er barndomsfødd i Børsa, men kom dit senere.Da er spørsmålet, finnes det en Ole Iversen som har ei datter som heter Karen et eller anna sted?

dette er som å lete i høystakken, men kanskje er jeg heldig.

Ann Sissel

Inger Johanne Bjørnaas

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 1. desember 2003 kl. 22.52

Du skriver på Webdebatt at Karen i folketellinga for 1875 er gift med din tipp oldefar. Hvor finner du dem i 1875 ? Det kan jo vært et godt utgangspunkt. Det hjelper å nøste der man kan. Ellers stiller jeg en del spørsmål i mitt svar på WebDebatt som kan være greit å vite om er sjekket. Hvis ikke kan de også gi noen tips.

Beste hilsen Inger

Ann Sissel

Legg inn av Ann Sissel » 2. desember 2003 kl. 10.01

Hei Inger,
I folke tellinga for 1875 er Karen gift med Johan Blostrup Ingebriktsen, de er da husmenn på Støen (Frøya dvs Sauøya i Froan) Det står der at hun er fødd i Børsa, men dette får jeg ikke til å stemme.
I Frøya boka står det Karen Olsdatter Viggen i Børsa, men hun finnes ikke der.

I skifte etter Karen er det ingen slekt opplysninger, det eneste jeg har er hennes far som het Ole Iversen.

Av hennes barn er det ingen som heter Ole, noe jeg egentlig synes er litt rart.

Min teori om Karen er at hun ikke er fødd i Børsa, men kom dit som barn enten med eller uten foreldre. Hun kan også ha kommet dit som tjeneste jente.

Ann Sissel

Inger Johanne Bjørnaas

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 2. desember 2003 kl. 12.46

Har sjekka døpte i Orkdal, men fant ikke noe der. Har du sjekka innflytta/utflytta i Børsa ? Eller innflytta Hitra/Frøya ? Det kan også være lurt å sjekke konfirmerte begge steder. Hva het barna til Karen og Johan ?

Beste hilsen Inger

Karen Husdal Brevik

Legg inn av Karen Husdal Brevik » 2. desember 2003 kl. 15.50

Hei! Jeg har en Ole Iversen i min database, men han var ugift. Han var født 17.august 1819 i Almlia (Almlinebben) på Geitastrand, og døde i 1858. Geitastrand tilhørte da Børsa prestegjeld. Han var sønn av Iver Hanssen Viggdalen VIGGEN og Ingeborg Knutsdtr. Re Almlinebben. (Ingeborg var gift (1) med Ole Olsen Almlinebben). Dette er bare spekulasjoner, men kanskje denne Ole Iversen hadde et barn utenfor ekteskap?

Mvh
Karen

Brukeravatar
Roar Kvam
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Roar Kvam » 3. desember 2003 kl. 7.49

Hei, har sett på Registreringssentral for historisk data for folketelling 1865.
Der er følgene Iver Olsen i børsa for den aktuelle perioden. Dalhaug, Strinda født i Børsa 1812. Uvaas, Børsa født 1807. Huusbye f.1816. Rød f.1816 og en på Glørstad Hitteren f.1816

Ann Sissel

Legg inn av Ann Sissel » 3. desember 2003 kl. 21.06

Hei her skjer det ting.

Inger
Jeg har ikke sjekka inn og utflytta personer.
Jeg har ikke sjekka konfirmasjon, da dette egentlig er litt vanskelig da jeg har så forsjelige fødsels år på Karen.

I frøya boka (som er basert på folketellinga for 1875 ) står det Karen Olsdatterf. 3 nov 1840 Viggen i Børsa

Når Karen blir gift i 1868 står det at hun er 29 år og det skulle tilsi at hun er fødd 1839

Når hun får barn finner jeg disse årstallene.
Johan Ulril f.1868 Karen 29år (1839)
Jørgen Kristian f.1871 Karen 30 år (1841)
Karen Marie f.1873 Karen 34 år (1839)
Petra Kristine f.1876 Karen 36 (1840)
Ida Bergitte f.1878 Karen 38 år (1840)
Bernt Kornelius f.1880 Karen 40 år (1840)
Ann Olin f.1883 KAREN 42 år (1841)

Karen Olsdatter dør 3 jan 1893. Fødselsår er her oppgitt til 1843.

Her ser du det er masse av år å velge i. Karen Olsdatter er vel heller ikke det mest uvanlige navnet. Jeg har funne flere LKaren Olsdatter som med god vilje kunne ha passa, men vet ikke om noen av disse reiste til Frøya.

Hei Karen.
Din Ole Iversen er sikkert like god kansidat som mange andre. Det har vel skjedd før i historien at ungkarer har fått barn. For å finne ut mer om han må jeg vel ha ei mor.

Hei Roar
Ser du har lett opp en hel del Ole Iversen, takker for det.
Ole Iversen er det eneste navnet jeg har å gå etter når det gjelder Karens opphav. Ole Iversen er oppført som far da hun gifter seg.

Jeg har ikke tilgang på bygde bøker for tiden, dette gjør dette litt vanskelig for meg, jeg kan ikke se hva som sttår om de akruelle kandidatene. Skal ta vare på alle opplysningene fpr bruk senere.

Kan alikevel ikke dy meg. Er det ingen som kjenner til en Karen Olsdatter som flytta ut til Frøya?

Ann Sissel

Svar

Gå tilbake til «Hitra»