Sommer-slekta Røros
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Sommer-slekta Røros
Min bestefar etterlot seg et hefte over sin slekt, som bl.a. stammer fra Claus Clausen Sommer, født 1675, død 1731, på Røros. Denne har jeg også klart å spore opp. Hans far skal være Claus Rasmussen (Sommer), proviantskriver og bodde på Klasvollen. Gift med Malene Olsdatter Hertel, født 1643, død 1730.
Kan dette være Claus Rasmussen fra Haderslev i Danmark, Rørosboka 2, side 34? Han var riktignok bergskriver og startet eget kobberverk ved Aursunden, etter funn av kobber i Clausberget. Rørosboka 2, side 45.
Finnes det en oversikt over proviantskrivere og bergskrivere på Røros på 1600-tallet?
Jeg er ikke lokalkjent på Røros, men er det en sammenheng mellom Klasvollen (Clausvollen) og Clausberget?
Kan dette være Claus Rasmussen fra Haderslev i Danmark, Rørosboka 2, side 34? Han var riktignok bergskriver og startet eget kobberverk ved Aursunden, etter funn av kobber i Clausberget. Rørosboka 2, side 45.
Finnes det en oversikt over proviantskrivere og bergskrivere på Røros på 1600-tallet?
Jeg er ikke lokalkjent på Røros, men er det en sammenheng mellom Klasvollen (Clausvollen) og Clausberget?
-
- Sted: TRONDHEIM
Jeg vedlegger en lenke til genealogiske ressurser for Røros under Dis-Norge. <a href=http://www.disnorge.no/genress/index.php?todo=visKategori&kid=100412>Lenke</a>
Claus Sommer den eldre død ca 1677 (kjenner man egentlig hans farsnavn?) var gift med Eva Koch (ca 1644 - 1739). De hadde kun en sønn Claus Clausen Koch, gift med Anne Olsdatter Kurås. Eva Koch giftet seg om igjen med stigeren David Wetzel (70 år i 1801) og hadde med ham sønnene Hans Morten, Adam og Christpoher.
Malene (Siemensdatter) Hertel som du vel mener, døde som enke etter Peter Grube, ektemann nr. 2, var i 1. ekteskap gift med Berent Krause.
Under lenken ovenfor finner du Bjørn Nyheims oversikt over folk ved Verket på 1600 - tallet, skrevet av fra Rørosarkivet.
Klas er nok den lokale variant av navnet Claus.
Håper dette hjelper noe.
Claus Sommer den eldre død ca 1677 (kjenner man egentlig hans farsnavn?) var gift med Eva Koch (ca 1644 - 1739). De hadde kun en sønn Claus Clausen Koch, gift med Anne Olsdatter Kurås. Eva Koch giftet seg om igjen med stigeren David Wetzel (70 år i 1801) og hadde med ham sønnene Hans Morten, Adam og Christpoher.
Malene (Siemensdatter) Hertel som du vel mener, døde som enke etter Peter Grube, ektemann nr. 2, var i 1. ekteskap gift med Berent Krause.
Under lenken ovenfor finner du Bjørn Nyheims oversikt over folk ved Verket på 1600 - tallet, skrevet av fra Rørosarkivet.
Klas er nok den lokale variant av navnet Claus.
Håper dette hjelper noe.
Mvh Astrid
Hans Mebust: Kan du ta kontakt med meg (din slektning fra Lien-grena) - [email protected], se også http://www.ntnu.no/~maritsn/.
Jeg visste ikke at du drev med slektsgranskning, men husker deg fra bryllupet til Eskild og Grete.
Jeg visste ikke at du drev med slektsgranskning, men husker deg fra bryllupet til Eskild og Grete.
Marit Snilsberg
Astrid!
Tusen takk for opplysningene.
Dette bringer meg et par skritt videre.
Bl.a finner jeg Claus Sommer under "Innvandrere ved Røros kobberverk 1652".
Dessuten faller Eva Kochs "fornøielige ansøkning" til Statholderen 30. mai 1681, der hun skriver og ber om nåde for at "i min Enchestand och af en ung Karl ved Nafn Rasmus Schielderup er bleven besvangret ..." - på plass.
Tusen takk for opplysningene.
Dette bringer meg et par skritt videre.
Bl.a finner jeg Claus Sommer under "Innvandrere ved Røros kobberverk 1652".
Dessuten faller Eva Kochs "fornøielige ansøkning" til Statholderen 30. mai 1681, der hun skriver og ber om nåde for at "i min Enchestand och af en ung Karl ved Nafn Rasmus Schielderup er bleven besvangret ..." - på plass.
-
I boka "Beretninger om Bosettingen i Røraas præstegjeld 1610-1710" av J. Prytz, er dette brevet gjengitt på side 54.
Prytz skriver " ... I en annen samling i Riksarkivet findes den her gjengivne fornøielige ansøkning til Statholderen". Hele brevet er gjengitt og underskrevet Eva, Sl. Claus Sommers Efterleverske.
Statholderen innvilget imidlertid ansøkningen mot at hun betaler 12 rdlr.
Eva må altså ha fått et barn, ca 1681, med ham antakelig før hun giftet seg på nytt.
J. Prytz skriver videre at Rasmus Schielderup gifter seg senere med Anne Margrete Westling.
Prytz skriver " ... I en annen samling i Riksarkivet findes den her gjengivne fornøielige ansøkning til Statholderen". Hele brevet er gjengitt og underskrevet Eva, Sl. Claus Sommers Efterleverske.
Statholderen innvilget imidlertid ansøkningen mot at hun betaler 12 rdlr.
Eva må altså ha fått et barn, ca 1681, med ham antakelig før hun giftet seg på nytt.
J. Prytz skriver videre at Rasmus Schielderup gifter seg senere med Anne Margrete Westling.
Takk skal du ha, Hans. Jeg har boka til Prytz, men dette var gått meg hus forbi.
-
Veldig interessant dette!! Jeg har Rasmus Schielderup og Anne Margrete Westling i min anerekke og undres på om dere vet noe mer om dette barnet som Eva fødte. I mine opptegnelser har jeg 1680 på ekteskapet mellom Rasmus og Anne Margrete mens det sansynlige etter dette er at de giftet seg etter 1681. Jeg husker ikke fødselsår på deres første barn, men skal sjekke det i kveld.
-
Rettelse: Det ble en t formye, navnet er Wesling.