Ole Arntsen Vold, Støren

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Mariann Tallis Sandvik

Re: Ole Arntsen Vold, Støren

Legg inn av Mariann Tallis Sandvik » 6. mars 2004 kl. 19.55

Leter etter min tipp Ole Arntsen Vold, 35 år gammel i 1856. Stand: Ungkar og tjenestedreng.

Fikk barnet Jens Olesen Vold, 02.10. 1856 med gårdmannsdatter Berith Jensdtr. Vold.
De giftet seg ikke med hverandre.

Hvor er OAV fra?
Hvem er hans foreldre?

Hilsen Mariann
[email protected]

Dagfinn Refseth
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av Dagfinn Refseth » 10. mars 2004 kl. 2.03

Ole Arntsen (født 1821) er trolig sønn av Arnt Olsen Voldkleven, født 1783 i Rønningsmoen under Mosand i Støren, og Marit Arntsdtr. Storrø, født 1786 i Innistu' Storrø, Budalen. Han skal ha flyttet til Trondheim i 1839 (Støren bygedbok 1, s. 27).
Berit Jensdtr. ble født 1820 på Vårvolden av foreldre Jens Olsen Vold og Gjertru Evensdtr. Røttum (Støren bygdebok 1, s. 53). Berit ble senere gift med Anders Andersen Fossum fra Soknedal.

Mariann Tallis Sandvik

Legg inn av Mariann Tallis Sandvik » 10. mars 2004 kl. 16.06

Tusen takk for mange nye opplysninger. Jeg hadde nesten gitt opp å finne rett stamfar.Jeg har bygdebøkene for Støren og vet hvor Berit hørte til, men det er en ting jeg stusser på. Bygdeboka har to Berit i samme søskenflokk. Familien min har regnet Berit, født i 1829, som mor til Jens. Kan det være at vi har feile opplysninger?

hilsen Mariann

Dagfinn Refseth
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av Dagfinn Refseth » 10. mars 2004 kl. 19.02

Du har nok rett, jeg har forvekslet de to søstrene. Berit er oppgitt å være 27 år da Jens ble døpt i 1856, altså født 1829.

Mariann Tallis Sandvik

Legg inn av Mariann Tallis Sandvik » 10. mars 2004 kl. 19.05

Jeg fant svaret på side 39 i bind 1. Der står det at Berit, født 1820, giftet seg med Anders i 1852. Jens ble ikke født før 1856. Siden Berit er benevnet gårdmannsdatter i dåpsattesten hans, går jeg ut fra at hun ikke var gift. Det må derfor være Berit, født 1829 som var hans mor. Berit giftet seg senere med Esten Olsen Vold. Jens fikk forøvrig en sønn som han kallte Østen.
Tar gjerne imot opplysninger hvis jeg resonerer feil.
Vennlig hilsen Mariann

Mariann Tallis Sandvik

Legg inn av Mariann Tallis Sandvik » 10. mars 2004 kl. 19.08

Du svarte samtidig som jeg skrev. Det er bra vi er enig. Takk for god hjelp.

Vennlig hilsen Mariann

Svar

Gå tilbake til «Midtre Gauldal»