Kirkebok, Norderhov, Buskerud 1727-1739. Barnets navn?
Moderator: MOD_tydehjelp
Kirkebok, Norderhov, Buskerud 1727-1739. Barnets navn?
Nest nederst på h.side:
Til daapen:
Engebret Havik og Rønnaug Andersdtr fikk en datter. Jeg klarer ikke å tyde hennes navn. Ser at mellomnavnet (?) er Siri. men hva står det foran her?
Kan noen hjelpe meg?
Hilsen
Inger Lise
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-118
Til daapen:
Engebret Havik og Rønnaug Andersdtr fikk en datter. Jeg klarer ikke å tyde hennes navn. Ser at mellomnavnet (?) er Siri. men hva står det foran her?
Kan noen hjelpe meg?
Hilsen
Inger Lise
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-118
Sist redigert av dn20312 den 2. september 2007 kl. 20.01, redigert 1 gang totalt.
Re: Barnets navn?
Jeg får dessverre ikke forstørret skriften i det bildet du har lagt inn. Det beste er om du legger inn en permanent sidelenke, for da kan man forstørre og dessuten bla i boken for å sammenlikne skriften flere steder. Veiledning for å legge inn permanent sidelenke finner du som prioritert innlegg under "Hjelp til tyding av kildemateriale".
Vennlig hilsen Kjetil Straume
Vennlig hilsen Kjetil Straume
hei!
Prøver igjen jeg da
Inger Lise
Prøver igjen jeg da

Inger Lise
-
- Sted: KRISTIANSAND S
Det står bare Til Daaben (foreldrenes navn) Barn, kaldet Siri.
Hei!
Godt å ha flere øyer!
Hjertlig takk skal du ha, og ha en fin kveld.
Med hilsen
Inger Lise
Godt å ha flere øyer!

Hjertlig takk skal du ha, og ha en fin kveld.
Med hilsen
Inger Lise
Faddere: Anders Lundesgaard, Asle Clemetsen, Karen Hofland, Gunhild Helgesdatter og Goro Ellingsdatter
Se for øvrig Thorleif Solbergs artikkel i heftet Ringerike 1980: Omkring skifter på Havik i Soknedalen- Elling Engebretsen Havik
Se for øvrig Thorleif Solbergs artikkel i heftet Ringerike 1980: Omkring skifter på Havik i Soknedalen- Elling Engebretsen Havik
Hei og god morgen!
1000 takk for all hjelp
Håper jeg kan finne denne artikkelen på nettet.
Med hilsen
Inger Lise
1000 takk for all hjelp

Håper jeg kan finne denne artikkelen på nettet.
Med hilsen
Inger Lise
Hei igjen Else Marie
Ja da, her fant jeg det vet du!
Hva skulle man ha gjort uten flinke medhjelpere
Jeg leser og leser i heftene og kan ikke legge de bort! Her blir det lite matstell når slike historier og navn dukker opp!
Jeg visste ikke at slike hefter fantes. Når man er halv krylling og etterkommer av Havikslekten er dette virkelig interessant lesning!
Takk igjen!
Med hilsen
Inger Lise

Ja da, her fant jeg det vet du!
Hva skulle man ha gjort uten flinke medhjelpere

Jeg leser og leser i heftene og kan ikke legge de bort! Her blir det lite matstell når slike historier og navn dukker opp!
Jeg visste ikke at slike hefter fantes. Når man er halv krylling og etterkommer av Havikslekten er dette virkelig interessant lesning!
Takk igjen!

Med hilsen
Inger Lise
Ringerikeheftet
Hei Else Marie!
Nå har jeg pløyd og lest, klippet og limt fra Ringerike-heftene.
Under artikkel om Sigurd Bone i 1981, siteres det til andre artikler om samme mann.
Når jeg tar heftet fra 1976 opp, kan jeg ikke laste ned artiklene, bare innholdsfortegnelse. Ser også at det ikke lenger går an å kjøpe hefter.
Er det noen mulighet for å hente inn denne artikkelen om Sigurd Bonde fra andre hold?
Ha en fin dag
Med hilsen
Inger Lise
Nå har jeg pløyd og lest, klippet og limt fra Ringerike-heftene.
Under artikkel om Sigurd Bone i 1981, siteres det til andre artikler om samme mann.
Når jeg tar heftet fra 1976 opp, kan jeg ikke laste ned artiklene, bare innholdsfortegnelse. Ser også at det ikke lenger går an å kjøpe hefter.
Er det noen mulighet for å hente inn denne artikkelen om Sigurd Bonde fra andre hold?
Ha en fin dag

Med hilsen
Inger Lise
Inger Lise B
Re: Ringerikeheftet
Heftet Ringerike er foreløbig bare digital. til 1980, men jeg kan sende deg kopi av artiklen fra 1976. Sigurd Bonde er sentral for soknedøler, kryllinger og Hallinger.
Kjenner du til Terje Østros bøker fra Flå og Nes. Ringerike Slektshistorielags hefte Ringariki, kan og ha historie du er interessert i. Jeg må ha en postadresse,
Hilsen Else Marie
Kjenner du til Terje Østros bøker fra Flå og Nes. Ringerike Slektshistorielags hefte Ringariki, kan og ha historie du er interessert i. Jeg må ha en postadresse,
Hilsen Else Marie
Hei igjen Else Marie!
Hva skulle jeg ha gjort uten deg!
Adresse vil komme på din personlig meldingsboks. Bare fortell meg hva dette koster, både som kopi og porto, jeg vil sende alt til deg som du trenger.
Jeg kjenner ikke til de bøkene du her skriver om. Kan jeg kjøpe dem i bokhandlen?
Hei så lenge
Inger Lise
Hva skulle jeg ha gjort uten deg!

Adresse vil komme på din personlig meldingsboks. Bare fortell meg hva dette koster, både som kopi og porto, jeg vil sende alt til deg som du trenger.
Jeg kjenner ikke til de bøkene du her skriver om. Kan jeg kjøpe dem i bokhandlen?
Hei så lenge
Inger Lise
Hei Inger Lise
Artiklen går i posten imorgen. Takken får gå til veteranen Thorleif. Else Marie
Artiklen går i posten imorgen. Takken får gå til veteranen Thorleif. Else Marie
Hei i kvelden!
Du får overbringe en takk for meg du, selv om det er du som må ha bryderiet å sende det i posten
Jeg leser og leser om Sigurd, Guttorm og alle de andre på Gulvik
Blir helt ør i pappen av alle navn som skal rettskrives. men det som morsomt er..... jeg hadde nesten alle navn fra før, med unntak av noen få
Selv årstall var ikke for langt unna!!!!!!!
"Flaks" at jeg hadde valgt "riktig" kilde en gang i tiden. Ser fra andre kilder at det er mye hummer og kanari!
Nå kan jeg med sikkerhet si at dette er riktig!!! Hurra
Jeg har problemer med heftet fra 1981, s. 36.
2.kollonne, langt ned: 2.Torand Guttormsdatter Gulsvik.
Vet ikke hvem hun er datter av. Nå har jeg holdt på med slekta i hele dag, kanskje jeg er blind for slektskapet.
Om/når du får tid, kan du også se......har jeg hoppet over en generasjon her?
Ta den tid du trenger...........jeg har stoff i massevis
Ha en fin kveld og hjertlig takk skal du ha!!!!
PS. ser du er fra Sokna, kjenner du mye folk i Noresund, Krødsherad? Pappa var født der og mye av slekta bor der fortsatt.
Hei så lenge
Inger Lise
Du får overbringe en takk for meg du, selv om det er du som må ha bryderiet å sende det i posten

Jeg leser og leser om Sigurd, Guttorm og alle de andre på Gulvik

"Flaks" at jeg hadde valgt "riktig" kilde en gang i tiden. Ser fra andre kilder at det er mye hummer og kanari!
Nå kan jeg med sikkerhet si at dette er riktig!!! Hurra

Jeg har problemer med heftet fra 1981, s. 36.
Vet ikke hvem hun er datter av. Nå har jeg holdt på med slekta i hele dag, kanskje jeg er blind for slektskapet.
Om/når du får tid, kan du også se......har jeg hoppet over en generasjon her?
Ta den tid du trenger...........jeg har stoff i massevis

Ha en fin kveld og hjertlig takk skal du ha!!!!
PS. ser du er fra Sokna, kjenner du mye folk i Noresund, Krødsherad? Pappa var født der og mye av slekta bor der fortsatt.
Hei så lenge
Inger Lise
Hei. Torand var datter av Guttorm Jonsen Gulsvik,øvre og Birgit Torsdatter Frøvoll.Inger Lise Bråthen skrev:Jeg har problemer med heftet fra 1981, s. 36.
Vet ikke hvem hun er datter av.
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Som du vet hadde Engebret Ellingsen Havik og Rønnaug Andersdatter Lundesgaarden,nedre en ungeskokk på 11.
Deriblandt Siri f. 1735 og Erik f. 1738. Sistnevnte var min tipp-tipp- tippoldefar. Dersom du ønsker det kan jeg sende endel opplysninger om forfedrene.
Tatt fra et slektsprogram blir det ei RTF-fil på 16 A4 sider.
Mvh Ellef.
Hei slekning!
Takk for opplysningen og til mer informasjon, hva annet kan jeg si!!!!!!!!! .........
JA!!!!!
Jeg er som du skjønner, halvt krylling. Pappa kom fra Råen i Krødsherad. Fortsatt bor min onkel og tante på bestemor og bestefars heimplass.
Bestemor er født i Herbrandsbråten, bestefar fra Søndre Land.
1000 takk så lenge og takk for at du vil dele din informasjon med meg
Ha en fin kveld/dag.
Med hilsen
Inger Lise Bråthen
Takk for opplysningen og til mer informasjon, hva annet kan jeg si!!!!!!!!! .........
JA!!!!!

Jeg er som du skjønner, halvt krylling. Pappa kom fra Råen i Krødsherad. Fortsatt bor min onkel og tante på bestemor og bestefars heimplass.
Bestemor er født i Herbrandsbråten, bestefar fra Søndre Land.
1000 takk så lenge og takk for at du vil dele din informasjon med meg

Ha en fin kveld/dag.
Med hilsen
Inger Lise Bråthen
-
- Sted: SOKNA
Hei Ellef og Inger Lise og Ellef
Tirsdag em. fikk jeg plutselig besøk av et amerikansk ektepar ( veldig trivelige)
Hun hadde på nettet funnet at hennes røtter tilbake var fra Torbjørn H Ruud og Guri Gulliksdtr Ørpen
til Engebret Ellingsen Havik og Rønnaug Andersdtr Lundesgaard Til Helge Engebr. Enger 1720-1771og Rønnaug Helgesdtr Hovland til Trond Helgesen og Ingri Gulbransdtr
til Ragnhild Tronsdtr og Ole Syverson Bagaasen ( Han finner jeg nå i OS Johnsons Utvandring fra Ringeriksbygderne så her skal hun få supplement på nettet).
Det kan hende at Ragnhild og Ole hadde ei datter, Rønnaug igjen i Norge, hvis hun ikke døde ung.
Som vanlig blir de glade når de får se vår kirke innendørs, med minner fra 1761.
Merkelig at Engebret og Rønnaug dukker opp 2 ganger på ei uke Else Marie
Tirsdag em. fikk jeg plutselig besøk av et amerikansk ektepar ( veldig trivelige)
Hun hadde på nettet funnet at hennes røtter tilbake var fra Torbjørn H Ruud og Guri Gulliksdtr Ørpen
til Engebret Ellingsen Havik og Rønnaug Andersdtr Lundesgaard Til Helge Engebr. Enger 1720-1771og Rønnaug Helgesdtr Hovland til Trond Helgesen og Ingri Gulbransdtr
til Ragnhild Tronsdtr og Ole Syverson Bagaasen ( Han finner jeg nå i OS Johnsons Utvandring fra Ringeriksbygderne så her skal hun få supplement på nettet).
Det kan hende at Ragnhild og Ole hadde ei datter, Rønnaug igjen i Norge, hvis hun ikke døde ung.
Som vanlig blir de glade når de får se vår kirke innendørs, med minner fra 1761.
Merkelig at Engebret og Rønnaug dukker opp 2 ganger på ei uke Else Marie
Hei igjen Else Marie!
Takk for sist og veldig trivelig med slikt besøk da gitt!
Du skal motta, om du allerede ikke har fått, oppgjør for papirene du sendte meg.
Her er jeg i full gang med slekt og suplering i databasen min.
Vet du om noen bøker jeg kan låne på biblioteket som omtaler slekta mi og kan eventuelt inneholde bilder etc fra steder som bli beskrevet?
Ha en fin dag og takk for innlegget ditt
Med hilsen
Inger Lise
Takk for sist og veldig trivelig med slikt besøk da gitt!
Du skal motta, om du allerede ikke har fått, oppgjør for papirene du sendte meg.
Her er jeg i full gang med slekt og suplering i databasen min.
Vet du om noen bøker jeg kan låne på biblioteket som omtaler slekta mi og kan eventuelt inneholde bilder etc fra steder som bli beskrevet?
Ha en fin dag og takk for innlegget ditt

Med hilsen
Inger Lise
-
- Sted: SOKNA
Andreas Mørchs " Krødsherad 1,2,og 3.
Krødsherad kommune har en billedsamling og gir eller ga i all fall ut en kalender med gamle bilder.
"Under Norefjell," som var et lite lokalhistorisk blad. Opphørte 2006.
Ivar Sæter: "Krødsherred" jubileumsskrift 1914 ( Grøndahl og søns Boktrykkeri har mange fine gamle bilder. EM.
Krødsherad kommune har en billedsamling og gir eller ga i all fall ut en kalender med gamle bilder.
"Under Norefjell," som var et lite lokalhistorisk blad. Opphørte 2006.
Ivar Sæter: "Krødsherred" jubileumsskrift 1914 ( Grøndahl og søns Boktrykkeri har mange fine gamle bilder. EM.
Hei igjen!
Takk for tipset.
I morgen blir det en tur på bibliteket.
Ha en fin helg og takk igjen!
Med hilsen
Inger Lise
Takk for tipset.
I morgen blir det en tur på bibliteket.
Ha en fin helg og takk igjen!
Med hilsen
Inger Lise
Hei.
I tillegg til de gode tipsene fra Else Marie finner du også mange gamle bilder fra Krødsherad ved å søke i Nasjonalbibliotekets fotoarkiv.
Lenker hva du foreløpig kan finne fra Krødsherad.
Likeledes finner du bilder av de fleste bruk i serien Norske Gardsbruk.
Bildene i 1948 utgaven er tatt rett etter krigen. Mange av de fotograferte husene var bygd før, eller rundt 1900.
1995 utgaven har nyere bilder, men i tillegg til omtale av brukene, brukerne og familien deres på 1990-tallet,
har de og med hva som var skrevet i 1948-utgaven.
Disse bøkene er den beste ressursen vi har når vi baler med etterslekter av nyere dato. D.v.s. fra slutten av 1800-tallet og frem til nutiden.
Lenket viser tittelen på bindene. Lenke.
Mvh Ellef
I tillegg til de gode tipsene fra Else Marie finner du også mange gamle bilder fra Krødsherad ved å søke i Nasjonalbibliotekets fotoarkiv.
Lenker hva du foreløpig kan finne fra Krødsherad.
Likeledes finner du bilder av de fleste bruk i serien Norske Gardsbruk.
Bildene i 1948 utgaven er tatt rett etter krigen. Mange av de fotograferte husene var bygd før, eller rundt 1900.
1995 utgaven har nyere bilder, men i tillegg til omtale av brukene, brukerne og familien deres på 1990-tallet,
har de og med hva som var skrevet i 1948-utgaven.
Disse bøkene er den beste ressursen vi har når vi baler med etterslekter av nyere dato. D.v.s. fra slutten av 1800-tallet og frem til nutiden.
Lenket viser tittelen på bindene. Lenke.
Mvh Ellef

Hei Ellef!
Takk skal du ha. Godt å ha hjelpere rundt omkring
Driver nå med lesing og slektsforhold på Ringerike. Mye å holde rede på ja
Må få på plass slekt som jeg hadde liggende, og som nå Else M har bekreftet for meg.
Takk igjen og ha en fin søndagskveld
Med hilsen
Inger Lise
Takk skal du ha. Godt å ha hjelpere rundt omkring

Driver nå med lesing og slektsforhold på Ringerike. Mye å holde rede på ja

Må få på plass slekt som jeg hadde liggende, og som nå Else M har bekreftet for meg.
Takk igjen og ha en fin søndagskveld

Med hilsen
Inger Lise