Jag är litt okänd i Veldre rent geografiskt och det är en klar nackdel när man som svensk försöker läsa kyrkböckerna. Stavningen variererar också och kommentarerna är ibland svårtydda (precis som i de svenska kyrkböckerna)
Min farmors farmor (tip oldemor?) heter Karen Nielsdatter och föddes i Veldre 1848, och flyttade med sin äldsta dotter och svenske man Magnus Nilsson till Mangskog i Värmland 1872.
Hennes far som dog redan 1858 hette Nils Engebretsen f 1807 4/4 Hjelmstadeie i Veldre och hennes mor hette Marte Oudensdatter f 1808 10/11 i Ellefsaeter. ( Par. Ouden Christensen Ellevsaetherie (1750-1831) och Elie Persdatter Bjørge)
Niels far Engebret Nielsen föddes 1778 i Hougseie i Bergsfjerdeingen. Tyvärr har jag inte hittat någon E.N i passande ålder i Ringsakers dödbok, 1841 är han vittne vid en av Karens syskons dop. Han bor då i Granerudeie, Därefter tar hans söner över som dopvittnen. Niels mor heter Marie Jørgensdatter.
I 1801 års telling finns Engebrets föräldrar Nils Engebretsen f ca 1750 (dör troligen 1824 22/2) och Kari Jensdatter ( en Karin Jensdatter dör 1815, 66 år gamma) på gårdern Røhr i Veldre.
Är det någon som kan hjälpa mig att dels vidmimera årtalen och dels hitta rätt Nils Engebretsen? Har kollat utflyttningslängderna
För övrigt så är det fantastiskt att kunna gå in i digitalarkivet och fritt ta del av scannade kyrkböcker ngt som kostar i Sverige om man inte ens bibliotek har ett abbonemang.

Fråga gärna om ni behöver fler uppgifter.
Tack på förhand
Ing-Marie