Endre (Olsen?) Kloster

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Rogaland

Svar
dn16762
Sted: FLATÅSEN

Endre (Olsen?) Kloster

Legg inn av dn16762 » 9. mai 2007 kl. 15.38

Jeg har vært innom DiS-treff for søk etter Endre Kloster som er en person som ofte nevnes som fadder i familien til ”styrmand Andreas Pallesen” (f.16 juli 1816) ved Stavanger.

1) Endre nevnes sammen med Ane Berthine (ant. Endres hustru) som fadder til Palle (Andreassen) Pallesen f. 21 sept 1845. se ministerialboken for Stavanger, Frue, 1844-1855.

2) Endre er også fadder til Andreas Pallesens neste sønn, Andreas Pallesen i samme menighet den 22 des 1853, folio 285, nr 21, dpt 15 jan 1854. Her står Endre sammen med en ”Samuel Samulesen”.

3) Endre står som fadder til den samme Andreas, nå skipper, ved dåpen til sønnen Samuel A. f. 28 aug 1849, dpt 16 sept. Faddere: Endre Kloster og hustru Berthe Nielsen og Samuel Samuelsen.

4) Jeg aner et slektskapsforhold mellom Endre Kloster og ”Styrmand/Skipper Andread Pallesen. Kanskje er det på hans hustru side som skriver seg for Johanne Margrethe Samuelsdatter. Disse ble ægteviet i Stavanger Domkirke, Frue, den 28. nov 1844, da står Andreas som ungkar og styrmand Andreas Pallesen fra Meling, 27 år. Meling ligger i dagens Tananger, Dvs Sola, som før 1930 var i Haaland sogn). Iflg Klættum så ble Håland delt i 1930 med 2 nye sognenavn, Sola og Madla.

5) Endre står også som fadder til ”Gurine Amalie”, et barn i en annen familie som jeg tror har nær tilknyttning til Pallesen familien via kvinnesiden. Gurine er dpt 26 des 1849, foreldre; Skipper Ole Andreas Nilsen og hustru Berthe Samuelsdatter.

6) Berthe Samujelsdatter er nevnt i Ft 1865 (ID 13400) som kone med en annen mann Aad (Odd) Osmundsen (ID 13399), handelsmann fra Vigedals prgj. Her framgår det av barnas patronymikon hvilke barn som er barn av hhv Nils og Osmund.

Dessverre så foreligger ikke den skannede kirkeboken som viser fødte før 1844, derfor sliter jeg for øyebliket.

Jeg har lagt ut en etterlysning i DiS-forum under Rogaland, Nordre Jæren, andre kommuner. Der ser du mine kilder og flere navn i disse familiene.

Har noen noe mer ang disse personene?

Har noen noe som knytter disse sammen?

Mvh Bertram Pallesen, DiS-ST

mob 4062 3663

Jørg Eirik Waula
Sted: STAVANGER

Re: Endre (Olsen?) Kloster

Legg inn av Jørg Eirik Waula » 9. mai 2007 kl. 16.27

De tre Samuelsdøtre er nok søstre. KB for Stavanger har:

21.11.1822 Johanne Margrethe. Foreldre Samuel Samuelsen Ledol, Lodbruger paa Egenæs ved Stvgr. og Berthe Tiærandsdtr. Faddere: Frue Schiøtz, Oberstlieutenant Wolf, Konsul Jacob Kielland, Caspar Løwold, Cathrine Scheel

23.9.1824 Anne Bertine. Foreldre: Samuel Samuelsen, Ledol u Stavanger, Lodbr. og Berte Tjeransdtr. Faddere: Mad. Sundt, Frue Kielland, Jomf. Schiötz, Major Kielland, Casserer Løvdahl

21.11.1828 Berte. Foreldre: Samuel Ledol, Egenæs, og Birte Kjeransdtr.

Opplysninger om Endre Kloster finner du i Rennesøy gard&ætt, bd. 3, under Utstein Kloster. Endre (og kona?) utvandret seinere til USA og han døde i Chicago. Han var forøvrig bror av den mer kjente Asbjørn Kloster.

dn16762
Sted: FLATÅSEN

Legg inn av dn16762 » 10. mai 2007 kl. 1.18

Tusen takk for raskt svar. Det var godt å få se at disse tre var søstre. Da blir det så meget enklere. Men et svar kreerer ofte nye spørsmål.
1) Ledol er det det samme som dagens Ledaal?
2) i Ft1801 finner jeg en familie med Samuel Samuelsen (67år) som er husbonde på garden GODESEED. Han er gift med Judithe Torsdtr. (57år) og har barna: Isaach, Samuel og Elisabeth. Er denne sønnen Samuel (19 år, dvs f. 1782) far ti disse før nevnte søstrene og identisk med "lodbruker Samuel Ledol"?
3) Hva betyr "lodbruker".
4) Ft1865 har en rubrikk som heter "Tal på gården", hva betyr "Tal"?

Mvh Bertram Pallesen.

Aasmund Ulvund
Sted: SANDNES

Legg inn av Aasmund Ulvund » 18. mars 2015 kl. 23.05

Hei Bertram.
Jeg er ny på Slektsforum og kom over ditt innlegg i dag. Etterlysingen din er 7-8 år gammelt så du har vel fått svar på etterlysingen din nå. Endre Kloster og Andreas Pallesen var svogere.
De var gift med 2 søstre Ledaal. Endre var gift med Anna Bertine "Tine" Ledaal, f. 23.09.1824 og døpt i Stavanger domkirke 10.10.1824. Andreas var gift Johanne Margrete Ledaal, f. 21.11.1822 og døpt i Domkirken 01.12.1822.
Anna Bertine og Johanne Margrete var eldst i en søskenflokk på 10. Jeg har flere opplysninger om Ledaal-familien om du er interessert.

hilsen
Aasmund

Svar

Gå tilbake til «Nord-Jæren - ukjent kommune»