Flisberget, Sørskogbygda

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Knut Frode Kirkemo
Sted: STAVANGER

Flisberget, Sørskogbygda

Legg inn av Knut Frode Kirkemo » 10. april 2007 kl. 20.13

I boken "Finnskog og trollskap" kapittel 3 (1953) skriver Dagfinn Grønoset om trollkaren Flisberggubben. Vet noen hva Flisberggubbens borgerlige navn var, når han levde og hvem foreldrene var?

I samme kapittel nevner han en Gammel-Knut, hvem var dette?

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Sted: BRUMUNDDAL

Re: Flisberget, Sørskogbygda

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 10. april 2007 kl. 20.54

Hei

På Google fant jeg dette utklippet som sier bl.a litt om Gamml-Knut og Oline og Alfred Olastuen i Flisberget.
http://www.hist.no/hogskoleavisa/HA.17% ... tml#toppen

MVh
Marit

Knut Frode Kirkemo

Legg inn av Knut Frode Kirkemo » 10. april 2007 kl. 21.45

Hei Marit!

Takk, dette var moro. Da har vi i allefall han Gammel-Knut på plass. Det er forøvrig samtaler med Alfred Olastuen som Grønoset baserer sitt kapittel om Flisberget på.

Merete Kilde Kulsveen
Sted: SØRSKOGBYGDA

Legg inn av Merete Kilde Kulsveen » 19. juni 2012 kl. 22.28

Jeg antar at det er " Bergmannen " det er snakk om. En mann med en del ekstra evner :wink: Han er 3 x tippoldefar av min mann, og hans egentlige navn var Peder Mathiassen ( Mattissen ) født 9/5 - 1756 i Flisberget. Død 13/6 - 1836 Jordet i Trysil. Han ble gift med Helene Olsdatter født på Gravbergsmoen 1772 og døde 1851.

Knut Frode Kirkemo

Legg inn av Knut Frode Kirkemo » 27. august 2012 kl. 23.50

Hei!
Så fint at noen har sett denne etter så lang tid.

Din kandidat kan sandelig være like god som min, jeg har satset på en av samme slekta fra generasjonen etter din. Han heter Mattis Olsson (1796-1867) og var siste bruker av Suuroinenslekta på Flisberget. Jeg legger ved et inserat jeg skrev i "Tjukke Slekta" for noen år siden, du finner mailadressen min i signaturen, skriv gjerne hvis du vil.

De beste hilsener
Knut
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar

Gå tilbake til «Elverum»