Foreldre til Gunder Eriksen født 1743, Stangvig

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
gj04636
Sted: Norsk

Foreldre til Gunder Eriksen født 1743, Stangvig

Legg inn av gj04636 » 13. mars 2007 kl. 3.21

Hei.

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne foreldre til Gunder Eriksen født ca. 1743 fra Stangvig? Årstalet kan være plus minus.

Fra FT 1801 på Stangvig så er han bosatt på gården Vollum Yttre i Halse Sokn.
Han var gift med Bridt Pedersdatter og de hadde to sønner på den tiden.

Søker også opplysninger på Bridt fedre.

Hilsen
Steinar

Erling Myrbostad
Sted: KVANNE

Re: Foreldre til Gunder Eriksen født 1743, Stangvig

Legg inn av Erling Myrbostad » 13. mars 2007 kl. 20.50

Hei,

Gunder Erikson Vullum, f. ca 1743, har jeg ikke funnet foreldrene til, men han byksla i alle fall Gunnarstuå på Vullum, Ytre, den 22.4.1764, der etterkommarane fortsatt sitter med garden.

Han var gift med Beret (eller Brit) Pedersdotter Kamsvåg, Nistua, fra Straumsnesset. Ho var fødd i 1738. Ho hadde 4 rette søsken og 6 halvsøsken. Om vi tar halvsøskenene først:

1 Størker, f. 1720 - Kristiansund
2. Sigrid, f. 1722 - Bodde i Kamsvågen som inderster
3. Gjertrud, f.1725 - Utistua Blekken i Halsa
4. Esten, f. 1729 - Skaret i Staumsnesset
5. Ane, f. 1729 - Rokstong i Straumsnesset
6. Magnhild, f. 1724 - tjente på Rokstong i Straumsnesset

Mor til disse søskena var Mldri Estensdatter Kletten fra Halsa. Da ho døde i 1736, vart faren Peder Størkerson oppattgift med Sigrid Eriksdatter Torjul fra Torjulvågen i Tingvoll, f. 1704. De hadde barna:

1. Mildri, f. 1735 - Boksaspa i Straumsnesset
2. Beret, f. 1738 - Vullum, se ovenfor
3. Nils, f. 1741 og overtok heimgården
4. Peder, f. 1745 - Gift med ei enkje i Yttergarden på Innerberg, Tustna
5. Esten, f. ???? - Henden, Halsa. Etter FT1801 er Esten født rundt 1723, det stemmer dårlig med opplysningene i bygdeboka for Staumsnesset, men kan likevel vere omlag rett. At han tok over Henna-garden tyder kanskje også på at han hører til første ekteskapet.

Peder døde i 1759 og Sigrid i 1786. Ellers kan nevnes at Peder var bruker på Henden før han kom til Kamsvågen i 1739, og de fleste barna er derfor født der.

Håper dette hjelper deg litt videre. mvh Erling

gj04636

Legg inn av gj04636 » 14. mars 2007 kl. 2.54

Hei Erling.

Tusen takk for ditt bidrag.

Var virkeligen mye informasjon du kom med der.

Ser du har navnet Esten to ganger.

Mener du at han som du har satt spørsmålstegn ved skal være født rundt 1723?
Då skulle Mildri han to sønner ved navnet Esten. Er det slik å forstå?

Har du fødelsedata på Mildri Estensdatter Kletten?

Hva med fødselsdata på Peder Størkerson?

Takk så lenge.

Hilsen
Steinar

Erling Myrbostad

Legg inn av Erling Myrbostad » 15. mars 2007 kl. 21.03

Hei igjen,

Det er nok temmelig sikkert to Esten-er. Men det rimer som sagt dårlig med alderen på Esten Pederson Henden at han er av andre ekteskapet.

Det er to grunner til at jeg mener dette, for det første overtar han garden der Peder Størkerson var bruker, for det andre er han nevnt i FT1801 med en alder som tilsier fødselsår ca 1723. Men som du vet er jo alderen i folketellingene ofte nokså upålitelig i eldre tider. Men vi vet at det var holdt skifte etter Mildri Estensdatter 6. desember 1736, og eldste søstra Mildri var født i 1735. Ho var nok oppattkalla etter den avdøde Mildri, så jeg antar at ho døde i 1735 (det står 1736 i Straumsnesboka). Så Esten i andre ekteskap er sikkert født etter 1735. og da synes jeg avstanden til alder i FT er i overkant (men jeg har i enkelttilfeller sett enda større forskjell).

Men det var en Esten i første ekteskap, født 1729. Det er jo litt nærmere i alder, og det er derfor nærliggende å spekulere i om Roaldset i Straumsnesboka har byttet disse Esten-ene. Slik at det er Esten f. 1729 som vart værende på Henda, og Esten nr. 2 som kom til Skar i Straumsnes. Men bevis kan en jo ikke ha uten å finne sikre skriftlige kilder, og de er jo litt mangelfulle i denne tiden. Kanskje noen andre kan oppklare dette.

Fødelsedata på Mildri Estensdatter Kletten har jeg ikke, men broren Jon var født 1684 ifølge FS.

Fødselsdata på Peder Størkerson har jeg heller ikke, desverre.

mvh Erling

gj04636

Legg inn av gj04636 » 20. mars 2007 kl. 2.07

Hei igjen.

Ja dette var virkelig intresant innslag du kom med.
At der er to Esten-er gjør nok saken enda vanskeligere ja.

Men jeg har lyst til å vri tilbake til Mildri litt igjen og søker en på gården Kletten i folketellingene så finner jeg to stykke gårder på Nordmøre Prosti II rundt år1663-66.

Det står to personer registrert der.
Ene er Esten og var registrert 24år gammel. Den andre var Baard, 58år.

Kan denne Esten være faren og den andre bestefar til Mildri?

Det står videre at gård type = Halffue Øddegaarde. Hva betyr det?

På den andre gården fanns også Esten men han var 40år. kanskje for gammel til å være far til Mildri?

Virkeligheten er i såfall slik at Esten navnet har gått i arv i betydelige mange ledd i min familie fra Valsøyfjorden.

Mvh
Steinar

Erling Myrbostad

Legg inn av Erling Myrbostad » 20. mars 2007 kl. 23.01

Hei,

Ifølge FS (kirkebokavskriftene) så heter faren til Jon Estensen Klætten, f. 1684, for Esten Baardsen, og han skal være født 1643 (ref. Bjørn Eide, Averøy). Selv om årstallene ikke stemmer helt med de du har fra Normøre prosti-listene, så er det vel all grunn til å anta at dette er riktig, og at det er den der nevnte Baard som er far til Esten Baardsen.

Ellers nevner Bjørn Eide i tillegg til Jon Estensen også brødrene Arnt Estensen, f. 1681 og Peder Estensen, f. 1689.

Uttrykket "Halffue Øddegaarde" er det sikkert mange som kan forklare bedre enn meg, men det var vel vanlig i det daværende "matrikkelgrunnlaget" for gardene å gruppere dem i fullgarder, halvgarder (eller halv ødegarder), samt ødegarder. Skattlegginga vart satt etter hvilken gruppe de tilhørte. Ødegårdsbegrepet her har ingenting med at gården har vært øde etter svartedauden å gjøre, sålangt jeg har forstått det.

Erling

gj04636

Legg inn av gj04636 » 24. mars 2007 kl. 3.39

Hei.

Takk for svaret Erling.

Hvordan bør man lete nå videre for å finne frem til Gunder Eriksens familie, født på Stangvik?

Er det noe tips du kan komme med?

Hilsen
Steinar

Erling Myrbostad

Legg inn av Erling Myrbostad » 24. mars 2007 kl. 11.11

Hei igjen,

Jeg vet ikke om du er klar over at når det står at Gunder Erikson er født i Stangvik, så kan det like gjerne bety Halsa, siden Halsa var en del av Stangvik på den aktuelle tiden.

Et problem er at det ikke finnes kirkebøker fra Stangvik før 1783, da brant kirka og prestgarden i Stangvikja, og alt gikk tapt. Men en kan finne utdrag fra kirkebøkene etter den tid på FS (Family search), og der finner vi også dødsdatoen for Gunder Erikson Wullum, den 18.10.1804. Der står også farens navn oppgitt til Erik Wullum. Det er derfor nærliggende å tro at Gunder Erikson var fra Wullum, selv om det at faren kaller seg Wullum, også kan bety at han flyttet med Gunder dit da han overtok garden.

Ellers er vel kanskje beste sjansen for å finne ut noe mer at du sjekker på statsarkivet om det finnes noen skifter som kan gi opplysninger.

Jeg kan jo forsåvidt kaste fram en løst fundert teori, selv om jeg står helt uten bevis:

I 1740 er Erik Olson, f. 1724, bruker i Gunnarstua. Kona Mali Eriksdotter døde i 1739, og etterlot seg da mannen samt sønnen Benjamin, 1/2 år gammel. Ved skiftet var Søren Erikson Inner-Wullum tilstede for Benjamin, dette KAN tyde på nær slekt. Erik Olson giftet seg oppatt med Eli Hansdotter Betten. De hadde i alle fall, ifølge Halsa-boka, en sønn sammen, f. 1743. Erik Olson døde visstnok 17.12.1809.

Det er utfra dette tre indisier som kan tyde på at Erik Olson kan være far til Gunder Erikson:

For det første passer alder i FT1801 med årstallet der Erik Olson og Eli Hansdotter hadde en sønn iflg Halsa-boka.

For det andre virker det som Gunder Erikson hadde en tilhørighet på Vullum, både fordi han byksla garden mens Erik Olson enno var i sine beste år (40 år), og også fordi faren kalte seg Erik Wullum i 1804. Legg også merke til at faren levde ennå når Gunder døde, det var da naturlig å føre ham opp i kirkeboka.

For det tredje kalla Gunder og kona andre sønnen sin for Benjamin. Erik Olsons sønn i første ekteskap het også Benjamin, og siden dette er et uvanlig navn, er dette et sterkt indisum på nær slekt. Vi finner heller ikke denne Benjamin Erikson i FT1801, så han må være død som relativt ung.

Men, det er viktig å ta i betraktning at opplysningene i Halsaboka ikke er 100 % riktige, slik at kildene bør sjekkes før en tar endelig konklusjon.

mvh Erling

gj04636

Legg inn av gj04636 » 20. august 2007 kl. 2.28

Hei Erling.

Har forsket litt på familysearch og der finner jeg en Gunder Erichsen døpt 30 aug. 1744.

Så står det videre Malvig, Strinda.

Kan det være denne Gunder? Hvor ligger Malvig, Strinda?

Der står oppført en Erich Gundersen far og mor Gunnild Andersen.

Har du noen forslag Erling?

Mvh
Steinar

Erling Myrbostad

Legg inn av Erling Myrbostad » 20. august 2007 kl. 18.08

Hei igjen,

"Malvig, Strinda" er vel Malvik i tidligere Strinda kommune, nå i Trondheim kommune. Jeg vil umiddelbart ikke tro at det har noe med Gunder Erikson i Halsa å gjøre, med mindre du har andre opplysninger som knytter ham til Strinda.

mvh Erling

Svar

Gå tilbake til «Halsa»