Ønsker opplysninger om Zakarias Anderson f. 1840? død 9.2.1917. Han kom fra Sverige, muligens Blekinge. Gift med Augusta f. 1854?. De fikk 6 sønner:
Kristian f. 24.09.1882 - min oldefar
Sigurd
Walter
Johan
Otter
Thomas.
Er det noen som har opplysninger og denne slekten?
Zakarias Anderson f. 1840 ? død 9.2.1917
Moderator: MOD_Østfold
Re: Zakarias Anderson f. 1840 ? død 9.2.1917
Hei Hilde Liss
Her er familien i Rygge ved FT 1900 og som du vil se så er det flere barn her
Jeg legger inn en link til noen av barna deres:
Anders Alfred f. 1877 Se dåp nr. 56
og her:
Johan Julius f. 1879 Se dåp nr. 47
Lykke til videre
Med vennlig hilsen fra
Anne-Lise
Her er familien i Rygge ved FT 1900 og som du vil se så er det flere barn her

Jeg legger inn en link til noen av barna deres:
Anders Alfred f. 1877 Se dåp nr. 56
og her:
Johan Julius f. 1879 Se dåp nr. 47
Lykke til videre

Med vennlig hilsen fra
Anne-Lise
Hei Anne Lise!
Tusen takk for hjelpen!
MVH
Hilde Liss
Er det noen som kjenner til forfedrene til Zakarias og Augusta? Hvor kom de fra?
Tusen takk for hjelpen!
MVH
Hilde Liss
Er det noen som kjenner til forfedrene til Zakarias og Augusta? Hvor kom de fra?
Heisan
Her har jeg funnet vielsen til Zakarias og Augusta
Se vielse nr. 6
Så langt jeg kan tyde så heter fedrene: Andreas Andersen Sverige og Anders Aslaksen Skipstvedt.
Vi kan også se at hun er født ca 1856 og han i 1840.
Her er familien til Augusta ved FT i 1865
og iflg denne FT så ser det ut til at faren kommer fra Hobøl og moren fra Næs i Hallingdal.
Jeg fant også dåpen til Augusta: Se dåp nr. 55 Du vil også finne barna til Zakarias og Augusta i KB fra Rygge.. Lykke til
Med vennlig hilsen fra Anne-Lise
Her har jeg funnet vielsen til Zakarias og Augusta

Så langt jeg kan tyde så heter fedrene: Andreas Andersen Sverige og Anders Aslaksen Skipstvedt.
Vi kan også se at hun er født ca 1856 og han i 1840.
Her er familien til Augusta ved FT i 1865
og iflg denne FT så ser det ut til at faren kommer fra Hobøl og moren fra Næs i Hallingdal.
Jeg fant også dåpen til Augusta: Se dåp nr. 55 Du vil også finne barna til Zakarias og Augusta i KB fra Rygge.. Lykke til

Hei
Jeg legger ut lenke til samme tema her: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 294#185294
Fint om vi slipper å jobbe med de samme opplysningene. Dette er bare ment som et lite tips
Jeg legger ut lenke til samme tema her: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 294#185294
Fint om vi slipper å jobbe med de samme opplysningene. Dette er bare ment som et lite tips

Tusen takk for opplysningene, nå er jeg kommet mye lenger.
Jeg har tidligere fått opplysninger om at Zakarias fant en gullspore når han arbeidet på Værne kloster. Den skal nå være på museum i Oslo. Gullsporen er kommunevåpenet i Rygge? Har noen opplysninger om dette? Da jeg kontaktet museumet hadde de bare opplysninger om at gullsporen var funnet av en landarbeider ved Værne kloster.
MVH
Hilde Liss
Jeg har tidligere fått opplysninger om at Zakarias fant en gullspore når han arbeidet på Værne kloster. Den skal nå være på museum i Oslo. Gullsporen er kommunevåpenet i Rygge? Har noen opplysninger om dette? Da jeg kontaktet museumet hadde de bare opplysninger om at gullsporen var funnet av en landarbeider ved Værne kloster.
MVH
Hilde Liss
Hei Hilde Liss. Jeg finner en zacharias Andreasson på cd'n Emibas, som inneholder emigranter fra Sverige.
Post 692097
Andreasson, Zacharias
Arbetskarl (ogift man)
f. 16/2 1840 i Tanum, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)
Utvandrad 2/6 1871
från På Socknen, Tanum, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)
till Ryggefoss, Norge
Källa: Husförhörslängd, s. 801
Emibas emigrationsakt: Tanum O 1871 021
Hvis dette er din Zacharias, så har jeg også funnet han i fødelsesboken for Tanum:
Født 16/2-1840 døpt 17/2 ZAKARIAS
Foreldre: Andr Andersson og Johanna Johansdotter. (På Tuvene)
Har forsøkt å finne han på det aktuelle husforhør som Emibas henviser til, men har ikke funnet han der.
Har forsøkt å se på husforhør som dekker 1840 plassen Tuvene, men det er tettskrevet, lite og mye overstrykninger der, så sikkert lett å overse familien.
Skal jo heller ikke si sikkert at dette er din Zacharias, men en kandidat å jobbe videre på er det vel ? hIlsen Anne Lene
Post 692097
Andreasson, Zacharias
Arbetskarl (ogift man)
f. 16/2 1840 i Tanum, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)
Utvandrad 2/6 1871
från På Socknen, Tanum, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)
till Ryggefoss, Norge
Källa: Husförhörslängd, s. 801
Emibas emigrationsakt: Tanum O 1871 021
Hvis dette er din Zacharias, så har jeg også funnet han i fødelsesboken for Tanum:
Født 16/2-1840 døpt 17/2 ZAKARIAS
Foreldre: Andr Andersson og Johanna Johansdotter. (På Tuvene)
Har forsøkt å finne han på det aktuelle husforhør som Emibas henviser til, men har ikke funnet han der.
Har forsøkt å se på husforhør som dekker 1840 plassen Tuvene, men det er tettskrevet, lite og mye overstrykninger der, så sikkert lett å overse familien.
Skal jo heller ikke si sikkert at dette er din Zacharias, men en kandidat å jobbe videre på er det vel ? hIlsen Anne Lene
Tusen takk for hjelpen ! Det ser ut som det kan være den Zakarias som jeg leter etter, skal se litt mer på de opplysningene jeg har, men dette var interessant.
MVH
Hilde Liss
MVH
Hilde Liss