Inga Mathilde Hansdatter og Ole Lorentsen Myklebust

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
dn22149
Sted: SANDNESSJØEN

Inga Mathilde Hansdatter og Ole Lorentsen Myklebust

Legg inn av dn22149 » 29. november 2006 kl. 23.56

Jeg holder på med slekstforskning, og har endelig funnet ut hvor min oldemor, Inga Mathilde Hansdatter, gift Myklebust, flyttet og giftet seg. Hun ble gift i Onarheim kirke med Ole Lorentsen Myklebust.

Er det noen her som vet noe om Inga Mathilde og Ole?
Inga er født i 1877 i Herø kommune på Helgeland, og Ole er født i 1875 eller 1876, de ble gift i 1907 i Onarheim kirke.

Jeg legger ved ett bilde av dem, håper det er noen som kjenner til dem :D
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Re: Inga Mathilde Hansdatter og Ole Lorentsen Myklebust

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 30. november 2006 kl. 10.12

Hei :)

Ole og familien finner du i FT1900 Tysnæs på plassen Kvalvågen under gården Myklebust Lenke her

I "Tysnes gards- og ættesoge, band 4" - Ernst Berge Drange / Tysnes Sogelag, vil du finne folka dine på Kvalvågen på s. 154.

Ole Lorentsen Kvalvåg, Myklebust, f. 1876, g.m. Inga Mathilde Hansen, Herøy i Helgeland (1877-1923).

Aner tilbake vi du finne i samme bok, faren til Ole kom fra gården Tveit, br 1 Ølferbødn (!).
Faren drev i mange år med båtbygging sammen med sine brødre. Moren kommer fra gården Myklebust, og hennes aner finner du også samme sted.

Låne inn boka via ditt lokale bibliotek :)

Lykke til !
Vennlig hilsen Gry

dn22149

Legg inn av dn22149 » 30. november 2006 kl. 12.17

Tuuuusen takk, du oppklarte MYE ved å gi oss dødsårstallet der. Fant det i kirkeboka nå..
Nå har jeg leta etter Inga i så mange år, men så plutselig på 2 dager har vi funnet ut så mye om henne.
Trudde hun døde på 50 tallet, 1923, hun var bare ungdommen. Men takket være en pakke fra slektninger i Usa i går fant vi ut om Ole Myklebust, som vi ikke har vist om tidligere.

Tuusen takk Gry for raskt svar, det betydde mye for oss
:D

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 30. november 2006 kl. 13.29

Her i DIS hjelper vi hverandre, og moro når vi får slik glad tilbakemelding :)

En av mine tipper overtok Myklebust ca 1614, så er jo litt kjent med gården ... Men det ble ingen etterkommere på Tysnes etter Inga da ?

I Ættesoga står det videre at Ole flyttet videre til gården Hovland, br 16, ca 1924, der han bodde i sitt 2. ekteskap med Helga Midtvåge (Stegen), så mulig du finner evt etterkommere i dette ekteskapet som kan fortelle deg om Inga og Ole :roll:

Her er Inga i FT1900 Herøy, gård Kronhaugen som syerske med egen forretning.

( her er lenke til Tysnes Sogelag, nye opplag av bl a bind 4 )
Vennlig hilsen Gry

dn22149

Legg inn av dn22149 » 30. november 2006 kl. 14.22

:D
Nå har jeg vært på biblioteket å fått bestilt det bindet, så blir spennende å se hva som står. Så har jeg snakket med kirkevergen i Tysnes, hadde vært kjekt å funnet graven hennes, å kommet til den. Skal oxo ringe den gamle kirkevergen da han muligens hadde mer opplysninger.

Jeg fant jo Inga i kirkebøkene på Oterheim, både giftemål og nå dødsdato, takket være deg :)
Inga hadde en sønn fra før av, før hun møtte Ole Myklebust da. Denne sønnen er da bestefaren min, men han døde da mamma var 8 år, derfor vet vi så liiite om Inga og hennes liv dessverre.
Men faren og søskene til Inga dro til USA, og det er gjennom ny kontakt med dem jeg nå har fått opplysninger som de viste, blant annet at Inga ble gift med Ole.
De kunne fortelle at Ole og Inga fikk tviliinger som døde ved fødselen, utover det tror jeg ikke det er noen flere etterkommere, da bestefar hadde kontakt med Inga. Han hjalp blant annet til med å lage kisten til Inga da hun døde, har mamma blitt fortalt. Men informasjonen stoppet liksom der siden mamma var så ung, og mormoren min husket lite. Hun er også død nå, så det var via USA og deg jeg nå har fått svar på mye :)

Den linken der hun er syerske på Kronhaugen er den vi alltid har vist om, den fant vi for mange år siden, og det er liksom det vi har vist..
Bestefar kom i fosterhjem en stund etter dette, så hun har kanskje reist bort for å tjene og så møtt Ole eller noe i den duren.

Det bildet jeg la inn har hengt på veggen i huset der bestefar bodde i alle år, og henger der enda. Det er det eneste bildet jeg har av henne.

Hadde vært kjekt å kommet i kontakt med folk som kunne fortelle mer om henne, som kanskje hadde bilder etc :)

Igjen tuusen takk for hjelpen :) Så han giftet seg igjen ja, da er det ikke sikkert de ligger sammen på kirkegården iallefall. Hadde vært så fint å funnet graven hennes :)
Dette ble ganske langt innlegg. Men slik er iallefall historien om Inga :D

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 30. november 2006 kl. 15.03

Ja, det var litt av ei historie :) Der ser man hva viktig det er at de eldre forteller fra sin barndom i mens de er i live ...

DIS Gravminner finner vi :

Id nr 245139 Inga Mathilde Kvalvaag 20.04 1897 04.01 1924 k Onarheim Tysnes Onarheim

Her er jo fødselsåret feil :( Registrator er Kirkevergen i Tysnes,men du kan også gå inn her og korrigere med de riktige opplysningene du innehar.

Du kan jo selv søke etter Ole i Gravminner. Ellers er det søkbare gravstener vedr Tysnes på Digitalarkivet også.
Vennlig hilsen Gry

dn22149

Legg inn av dn22149 » 30. november 2006 kl. 15.22

Ja, se der ja :D Har korrigert til rett fødeår nå.

Søkbare gravstener sier du? Det har jeg ikke vært borti før..

Jeg regner med at hun må ligge gravlagt der når man finner henne i kirkebøker etc, så da må man ta turen til Tysnes til sommeren å finne graven.

Takk :wink:

Brukeravatar
gj04826
Sted: OS

Legg inn av gj04826 » 22. mai 2007 kl. 14.23

Hei

Veldig spennende å lese historien, og kjekt at du fikk hjelp.

Vil bare komme med en liten kommentar. Jeg var faktisk på kirkegården ved Onarheim kirke for bare noen uker siden. Lette etter mine egne aner.
Jeg husker tydelig Myklebust-navnet ved to små barnegraver som lå ved siden av hverandre.
Både samboeren min og jeg kommenterte det at det sikkert var tvillinger,

Du må absolutt ta turen til Tysnes. Kanskje du til og med finner slekt dersom de har fått flere barn.

Hvis du gjør alvor av det må du bare ta kontakt med meg når du kommer nedover. Jeg bor en fergetur på 20 min fra Tysnes, litt utenfor Bergen, så kan vi hjelpe deg å finne frem og evt ordne med overnatting.

mailen min er [email protected]

dn22149

Legg inn av dn22149 » 18. juli 2007 kl. 23.09

Siw Merethe Sværholdt skrev:Hei

Veldig spennende å lese historien, og kjekt at du fikk hjelp.

Vil bare komme med en liten kommentar. Jeg var faktisk på kirkegården ved Onarheim kirke for bare noen uker siden. Lette etter mine egne aner.
Jeg husker tydelig Myklebust-navnet ved to små barnegraver som lå ved siden av hverandre.
Både samboeren min og jeg kommenterte det at det sikkert var tvillinger,

Du må absolutt ta turen til Tysnes. Kanskje du til og med finner slekt dersom de har fått flere barn.

Hvis du gjør alvor av det må du bare ta kontakt med meg når du kommer nedover. Jeg bor en fergetur på 20 min fra Tysnes, litt utenfor Bergen, så kan vi hjelpe deg å finne frem og evt ordne med overnatting.

mailen min er [email protected]

Nei, gu.. Leste ikke det du har skrevet før nå.. Så du så gravene dems altså? Det må jo sikkert være dem da.. Trodde kanskje ikke dem var der lengre, siden det er så lenge siden..
Var meningen vi skulle til Tysnes i sommer, men må ha bedre bil for å kjøre helt dit, så det kan hende det blir neste sommer heller...

Svar

Gå tilbake til «Tysnes»