Iver Torgersen fra Ringsaker,Hed
Moderator: MOD_Hedmark
Iver Torgersen fra Ringsaker,Hed
Søk med familysach, funnet en Iver Torgersen født.28.10.1789, Ringsaker. Hed
Søk også i 1801 samme sted her var ikke Iver med
En Iver Torgersen gikk i bødker lære i søndre gvarter rebierstrædet no.186
Christiania,12 år gml i 1801. Og konf:1803 Saugene 14,1/2 år gml
flyttet i 1814 til Moss og gift seg samme år,25 gml.Med Johanne Isachsdtr
født.1791 Waterland
kan denne Iver Torgersen være sønn av Torger Iversen Aasen og Eli Pedersdtr
fra Ringsaker,Hed
Hilsen Einar Holm
Søk også i 1801 samme sted her var ikke Iver med
En Iver Torgersen gikk i bødker lære i søndre gvarter rebierstrædet no.186
Christiania,12 år gml i 1801. Og konf:1803 Saugene 14,1/2 år gml
flyttet i 1814 til Moss og gift seg samme år,25 gml.Med Johanne Isachsdtr
født.1791 Waterland
kan denne Iver Torgersen være sønn av Torger Iversen Aasen og Eli Pedersdtr
fra Ringsaker,Hed
Hilsen Einar Holm
Re: Iver Torgersen fra Ringsaker,Hed
Hei Einar.
Legger inn FT1801 for Ringsaker Aasen nedre: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1929#ovre
Denne du søker er født på Nes Hedmark og det går ikke under kirkebøker for Ringsaker
Har for sikkerhets skyld sjekket Ringsaker, men der er det ingen født da som heter Iver og med dette foreldreparet.
Utflyttede fra Nes starter først i 1814, men det hadde du muligens funnet ut
Kan finne dåpen til deg ved neste møte på Hamar 1/11 om ingen har svart deg før
Hvor har du fødselsdata fra utenom FS?
Legger inn FT1801 for Ringsaker Aasen nedre: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1929#ovre
Denne du søker er født på Nes Hedmark og det går ikke under kirkebøker for Ringsaker

Har for sikkerhets skyld sjekket Ringsaker, men der er det ingen født da som heter Iver og med dette foreldreparet.
Utflyttede fra Nes starter først i 1814, men det hadde du muligens funnet ut

Kan finne dåpen til deg ved neste møte på Hamar 1/11 om ingen har svart deg før

Hvor har du fødselsdata fra utenom FS?
Lillian Kristiansen
Hei Lillian
Takk for opplysningene om Iver Torgersen, de var veldig bra
nå har jeg endelig fått svar på hvor han kom fra,Takk
Nes er nok rett, og Ringsaker som jeg skrev er feil
Svar på fødseldata, så har jeg de kun fra F.S
Iver Torgersen jobbet som bødker i Moss
Iver døde veldig ung i moss den 9.5.1825
Johanne har jeg ikke funnet kansje hun flyttet ut av moss
Hilsen Einar
Takk for opplysningene om Iver Torgersen, de var veldig bra
nå har jeg endelig fått svar på hvor han kom fra,Takk
Nes er nok rett, og Ringsaker som jeg skrev er feil
Svar på fødseldata, så har jeg de kun fra F.S
Iver Torgersen jobbet som bødker i Moss
Iver døde veldig ung i moss den 9.5.1825
Johanne har jeg ikke funnet kansje hun flyttet ut av moss

Hilsen Einar
Hei Einar.
Skal høre med en som antagerlig kommer på Slektsforskerdagen på Lørdag om han kan søke den frem til meg - evt. om jeg får TID - finne dåpen i Nes Hedmark i orginale kirkebøker
Det kommer flere og flere Skannede kirkebøker på DA så muligheten for et svar ligger jo der. Kanskje noen i Moss kan finne henne utflyttet eller evt død for deg
Kanskje du allerede har prøvd under forumet for Moss 
Skal høre med en som antagerlig kommer på Slektsforskerdagen på Lørdag om han kan søke den frem til meg - evt. om jeg får TID - finne dåpen i Nes Hedmark i orginale kirkebøker

Det kommer flere og flere Skannede kirkebøker på DA så muligheten for et svar ligger jo der. Kanskje noen i Moss kan finne henne utflyttet eller evt død for deg

Lillian Kristiansen
Jeg er også på utkikk etter den Iver Torgersen som flyttet fra Christiania til Moss i 1814. Men jeg er ikke i stand til å finne dåpen hans - ikke i hovedstaden, og heller ikke i Nes (eller Ringsaker). Noen som har kommet noe videre med dette..?
mvh
Frans-Arne Stylegar
mvh
Frans-Arne Stylegar
Ekteparet i Ringsaker Torger Iversen og Elie Pedersdatter gift 1783, de fikk 3 barn men ingen Iver.
Denne Iver det søkes etter er altså ikke fødft i Ringsaker og ikke på Nes. Hvor oppgis Ringsaker som fødested? Eller oppgis det bare Hedmarken...? Gir ekteskapet Torger Iversen som far?
Denne Iver det søkes etter er altså ikke fødft i Ringsaker og ikke på Nes. Hvor oppgis Ringsaker som fødested? Eller oppgis det bare Hedmarken...? Gir ekteskapet Torger Iversen som far?
Innlegget mitt var først og fremst ment som en litt undrende kommentar til tidligere innlegg på denne tråden. Iver Torgersen er i Oslo i 1801 (folketellingen) som bødkerlærling. Da han blir konfirmert i april 1803 (i Aker kirke) er han oppført med bosted Sagene og sies å være 14 1/2 år. I 1814 flytter han til Moss, gifter seg og får borgerbrev som bødker. Han opplyser å være født i Kristiania. Men jeg har ikke klart å finne fødselen hans - verken i Aker eller noen av de andre mulige menighetene i og rundt Kristiania.
På min jakt etter Iver Torgersen fant jeg denne vesle replikkvekslingen, der utgangspunktet ser ut til å opplysninger på Familysearch.org. Det er selvsagt ikke noen primærkilde!, og jeg gikk derfor gjennom kirkebøkene for både Ringsaker og Nes sogn (scannede utgaver på DA). Siden jeg ikke kunne finne noen Iver med det foreldreparet som er anført tidligere på tråden, ville jeg spørre om noen av de som diskuterte saken i 2006, nå i ettertid hadde undersøkt om kirkebøkenes opplysninger faktisk stemte med FS.
Så for å svare kort: Jeg kjenner ikke til noen kilde som sier at den Iver Torgersen som oppholdt seg i Kristiania og senere Moss senest fra og med 1801, hadde noen slektsforbindelser med Hedemarken, det være seg Ringsaker eller noe annet prestegjeld, eller at faren het Torger Iversen...
På min jakt etter Iver Torgersen fant jeg denne vesle replikkvekslingen, der utgangspunktet ser ut til å opplysninger på Familysearch.org. Det er selvsagt ikke noen primærkilde!, og jeg gikk derfor gjennom kirkebøkene for både Ringsaker og Nes sogn (scannede utgaver på DA). Siden jeg ikke kunne finne noen Iver med det foreldreparet som er anført tidligere på tråden, ville jeg spørre om noen av de som diskuterte saken i 2006, nå i ettertid hadde undersøkt om kirkebøkenes opplysninger faktisk stemte med FS.

Så for å svare kort: Jeg kjenner ikke til noen kilde som sier at den Iver Torgersen som oppholdt seg i Kristiania og senere Moss senest fra og med 1801, hadde noen slektsforbindelser med Hedemarken, det være seg Ringsaker eller noe annet prestegjeld, eller at faren het Torger Iversen...
Unnskyld, jeg glemte jo helt å takke for opplysningene om at Torger og Eli ikke hadde noen sønn Iver født i 1789. Da går jakten videre! 

Hvor er ekteskapet i MOSS 1814? Hva står det der?

Vielse Moss 1814 Nr.1 høyre side
Den gir ikke flere opplysninger enn det som er fremkommet

De får ihvertfall 2 døtre i Moss ifølge FS.
1815: Randine
1819: Andrea Kirstine
Har ikke sjekket originale kirkebøker.
Dødsfallet til Iver vil muligens gi flere opplysninger om fødested - ihvertfall lov å håpe.
Lillian Kristiansen
Hei.
Jeg tror det er denne i FS som er utgangspunktet for "mulig født" i Ringsaker på Iver: Iver født 1789
Jeg har heller ikke funnet denne dåpen i Ringsaker eller Nes. Svaret jeg ga i 2006 var før det kunne sjekkes opp mot Originale kirkebøker Skannet på DA. Selv fant jeg ikke dåpen i mine Microfishkort den gang og Nes Hedmark hadde jeg ikke hjemme.
Det er ikke oppgitt Batchnummer på den dåpen i FS og det tilsier at det ikke er noen registrering fra Original kirkebok for denne dåpen på FS(Tror jeg)
Jeg tror det er denne i FS som er utgangspunktet for "mulig født" i Ringsaker på Iver: Iver født 1789
Jeg har heller ikke funnet denne dåpen i Ringsaker eller Nes. Svaret jeg ga i 2006 var før det kunne sjekkes opp mot Originale kirkebøker Skannet på DA. Selv fant jeg ikke dåpen i mine Microfishkort den gang og Nes Hedmark hadde jeg ikke hjemme.
Det er ikke oppgitt Batchnummer på den dåpen i FS og det tilsier at det ikke er noen registrering fra Original kirkebok for denne dåpen på FS(Tror jeg)

Lillian Kristiansen
Det er også et barn Olaves, født 9. juli 1817 i Moss.
Dessverre gir heller ikke innførselen i ministerialboken da Iver Torgersen dør i mai 1825 noen opplysninger om fødested.
mvh
Frans-Arne Stylegar
Dessverre gir heller ikke innførselen i ministerialboken da Iver Torgersen dør i mai 1825 noen opplysninger om fødested.
mvh
Frans-Arne Stylegar