Berger Olsen/Jon Bergersen - Hedmark

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Brukeravatar
gj00740
Sted: HAGAN

Berger Olsen/Jon Bergersen - Hedmark

Legg inn av gj00740 » 4. september 2006 kl. 21.10

Hei!

Jeg har en John/Jon Bergersen som gifter seg 30 ok 1834 i Løten, Hedmark, med Helena Gudbrandsdatter født 10 januar 1809 på Rømmen, Løten, Hedmark.
Faren er oppgitt å være en Berger Olsen.
I FT 1865 finner jeg familien i Vang, på Esbern 1 Jonn Bergerssøn Logerende gift 57 aar mann Løiten(kona er oppgitt å være to år eldre).
Jeg har tidligere lett i kirkeboka for Løten uten å finne han der. Jeg har ikke sett på konfirmasjon, så det er en mulighet at han kan dukke opp der.
Det er heller ikke farskandidater i 1801 tellingen i Løten på navnet Berger Olsen. Det betyr antagelig at de ikke var fra Løten. Men sannsynligvis et annet sted i Hedmark. Spørsmålet blir hvor?

Jon B og Helena Gudbrandsdatter fikk flere barn, og fartet en del rundt. De bodde Løten, senere i Gausdal hvor Jon jobbet ved Espedalen Verk, før de flyttet til Vang på Hedmarken. Min tipp-oldefar Johan J, havnet senere i Stor-Elvdal, på Opphus, hvor han var feier.
Berthe Johnsdatter b: 11 DEC 1834 in Kolseteie, Løten, Hedmark
Agnethe Johnsdatter b: 19 APR 1837 in Grinden, Løten, HE
Johan Johnsen b: 20 MAY 1839 in Kolseteie, Løten, Hedmark
Gina Johnsdatter b: CA. 1847 in Vang, HE
Ragnhild Johnsdatter b: CA. 1855 in Vang, HE

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Re: Berger Olsen/Jon Bergersen - Hedmark

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 6. september 2006 kl. 9.41

Hei,

Til opplysning kan nevnes at en John Bergersen var murmester ved Espedalen Verk.

Dette fra boka til Iver Forseth : "Nikkelverket i Espedalen"
s. 118, "Arbeidarar på Espedals Værk, verket var i drift 1847-1856"

Ser at din tippoldefar kom til Stor Elvdal, finner en Berger Olsen, 15 år under nr 1977 i FT1801 fra samme sokn, så kanskje verdt å sjekke denne kandidaten opp :roll:
Vennlig hilsen Gry

Svar

Gå tilbake til «Hedmark - ukjent sted»