Anne Margrethe Leth og Isak Hansson

Moderator: MOD_Nordland

Svar
gj03580
Sted: SARPSBORG

Anne Margrethe Leth og Isak Hansson

Legg inn av gj03580 » 31. august 2006 kl. 0.38

Anton Isaksen ble født (utfra folketellingene) i 1833, 34 eller 35. Hans mor hette i følge Øksnes bygdebok Anne Margrethe Leth og faren hette Isak Hansson fra Sverige. Fødested på disse to er ikke mulig å oppdrive, MEN det vi vet er dette: De kom til Møkland i 1836 sammen med et annet par fra fogdegård og prestegård i Hadsel (der de var tjenestefolk). De bygslet hver sin eiendom på Møkland fra Jochumine Dreier. Begge parene gikk det dårlig med etter hvert. Føst døde mannen hos venneparet (omkom på havet), så døde Anne Margrethe 2.mai 1841. Hjemmet ble oppøst. Isak og Anne Margrethe hadde fem sønner:

Anton f 1833, 34 eller 35, d 1926
Nils Ravn f1836 d 1837
Hans Peter f1836 d1855(sette til – aldri funnet)
Karl Parelius f 1838 ????????
Nils Berg f1840 d1855

Anton levde til 1926 og er stamfar til store deler av Hovden i Vetsrålens befolkning på 18/1900-tallet. Karl Parelius finner jeg ikke igjen noe sted selv om Øksnes bygdebøker antyder at han flyttet til Bø – kanskje sammmen med sin far Isak og bror Anton. Jeg finner intet på Anne Margrethe Leth da jeg ikke vet hvilke gren hun tilhørte. Lethslekta er stor og kanskje adelig og ofte inngift med folk som både heter Parelius, Berg og Ravn til etternavn(se guttenes mellomnavn).

Har lett i alt av digitale arkiver, Kirkebøker , emigrasjonspapirer osv og ser det som sansynlig at vi IKKE finner noe ut av dette HVIS ikke det finnes historiske data fra fogdegården/prestegården i Hadsel som kan gi oss noen hint videre. Vi trenger å vite fødested, søsken etc for å komme videre.

Svar

Gå tilbake til «Hadsel»