Spørsmål vedr. kilderegistrering
Moderator: MOD_Kildereg
Spørsmål vedr. kilderegistrering
Jeg har ønske om å starte kilderegistrering av klokkerboken for Nord-Frøya 1891-1908 som ligger på digitalarkivet nå. Det er et par tre-fire ting jeg lurer på, og et kanskje noen her kunne hjelpe meg med.
Registreringen skal være kildetro. Den er grei men hva gjør jeg i mitt tilfelle:
Klokkerens håndskrift er slik at ALLE -sen navn avsluttes med noe som best kan beskrives med en bølgete strek som heller nedover mot høyre. Ikke noen av de tre siste bokstavene kan med hånden på hjertet sies å være bokstaver, det bare går fram av sammenhengene (som jo er mange). Skal da alle etternavn registreres som Hansen??, Pettersen?? etc? Det er også slik at klokkeren skrev Peter uten strek i t-en, så den eneste grunn til at tror det står Peter noen steder, er fordi d-ene normalt er så spesielle at det IKKE står peder - dvs. utelukkelsesmetoden.
Kort sagt: kan man i kilderegistreringen benytte seg av "kunnskap" man erhverver seg i forhold til den enkelte håndskrift med dens vaner/uvaner? Er det å være kildetro? Jeg kan tenke meg at enkelte puritanere gjerne vil at man skal være så kildetro at man skal starte på 0 i hvert ord en skriver av.
Jeg har forøvrig valgt ikke å registrere faddere, da disse er veldig mye mindre lesbare i kirkeboka og vil bli for arbeidskrevende.
Ørnulf
Registreringen skal være kildetro. Den er grei men hva gjør jeg i mitt tilfelle:
Klokkerens håndskrift er slik at ALLE -sen navn avsluttes med noe som best kan beskrives med en bølgete strek som heller nedover mot høyre. Ikke noen av de tre siste bokstavene kan med hånden på hjertet sies å være bokstaver, det bare går fram av sammenhengene (som jo er mange). Skal da alle etternavn registreres som Hansen??, Pettersen?? etc? Det er også slik at klokkeren skrev Peter uten strek i t-en, så den eneste grunn til at tror det står Peter noen steder, er fordi d-ene normalt er så spesielle at det IKKE står peder - dvs. utelukkelsesmetoden.
Kort sagt: kan man i kilderegistreringen benytte seg av "kunnskap" man erhverver seg i forhold til den enkelte håndskrift med dens vaner/uvaner? Er det å være kildetro? Jeg kan tenke meg at enkelte puritanere gjerne vil at man skal være så kildetro at man skal starte på 0 i hvert ord en skriver av.
Jeg har forøvrig valgt ikke å registrere faddere, da disse er veldig mye mindre lesbare i kirkeboka og vil bli for arbeidskrevende.
Ørnulf
Re: Spørsmål vedr. kilderegistrering
Det kan være mulig at skriveren har anvendt denne bølgende streken som en forkortelse (ikke ulikt fortkortelsestegn i middelalderen og senere). Jeg ville, hvis jeg fant slik i en kirkebok fra 1700-tallet, ha utfylt forkortelsene med de riktige bokstavene satt i kursiv skrift. Men når boka er såpass ung som i dette tilfellet, ville jeg ha utfylt forkortelsene uten å angi utfyllensen med kursiv skrift eller andre skriftmarkører.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Ørnulf Schømer skrev:Kort sagt: kan man i kilderegistreringen benytte seg av "kunnskap" man erhverver seg i forhold til den enkelte håndskrift med dens vaner/uvaner? Er det å være kildetro? Jeg kan tenke meg at enkelte puritanere gjerne vil at man skal være så kildetro at man skal starte på 0 i hvert ord en skriver av.
Ørnulf
Kildetrohet er greitt nok som et utgangspunkt, men det har lett for å bli bare et fint ord. Strengt tatt er det bare originalkilda eller en god kopi som er tro mot originalen. All avskrift innebærer tolking, vil inneholde feil, og følgelig ikke være kildetro. Som avskriver synes jeg man bør være ydmyk i forhold til dette.
Å bruke den kunnskap man får om den enkelte skriver må være å være tro mot kilda. Dersom man skulle vurdere forskjellige skrifttyper opp mot hvordan det ideelt sett burde vært skrevet, vil man nok komme til at det er mye feil, og disse "feilene" skal jo skrives av slik de er skrevet. Vi ville nok da få mange merkelige avskrifter.
Hei. Vil vel i mange tilfeller også være umulig å skrive av "bokstavrett". Som et eksempel knipset jeg et bilde fra en dåp i 1794. Skar ut en bit, og markerte med rød pil adressen som vanskelig lar seg gjøre å skrive bokstavrett. Jeg har i alla fall ikke dette tegnet - sirkel med pil pekende NNØ - hverken på skrivemaskin elle PC.
Derfor ville jeg bak både faren, første og andre fadder, skrevet Sognedalens verk, da dette var logoen til jernverket i Soknedalen, Norderhov. Mvh Ellef Ellefsen.
Derfor ville jeg bak både faren, første og andre fadder, skrevet Sognedalens verk, da dette var logoen til jernverket i Soknedalen, Norderhov. Mvh Ellef Ellefsen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Jeg har sett dette tegnet mange ganger i kilder fra 1700-tallet, og fylt ut med "jernverk" (i kursiv). F eks der kilden har Bærum ♂.
Jeg har tegnet liggende i mitt tekstbehandlingsprogram som jeg anvender så flittig (som samtlige av mine data er editert i), nemlig wordperfect.
Jeg har tegnet liggende i mitt tekstbehandlingsprogram som jeg anvender så flittig (som samtlige av mine data er editert i), nemlig wordperfect.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter
Dette tegnet er allikevel tilgjengelig på min PC. Bl.a. via Word 2002. Var bare ikke klar over det før nå. Da blir det for meg bare å fikle og klundre litt for å få det frem. Dog ikke her i denne tråden. Mvh Ellef Ellefsen 

Takker for svar. Da er jeg litt beroliget. Som relativt fersk slektsforsker føler jeg meg litt frem. Kilderegistrering er nytt for meg og jeg føler en veldig respekt for det arbeidet som andre har lagt ned på dette. Vil gjerne at mitt arbeid skal være av "samme" kvalitet.
Ørnulf
Ørnulf
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Ørnulf Schømer skrev:Som relativt fersk slektsforsker føler jeg meg litt frem. Kilderegistrering er nytt for meg og jeg føler en veldig respekt for det arbeidet som andre har lagt ned på dette. Vil gjerne at mitt arbeid skal være av "samme" kvalitet.
Ørnulf
Avskriving er som mye annet, man lærer mens man holder på. Likevel er det enklere i dag når man har et forum som slektsforum der man kan ta opp problemer ettersom man støter på dem.
Kjenner vel igjen det å ha respekt for å sette i gang, men man oppdager etter hvert at det var ikke så vanskelig likevel. Og ikke minst innbiller jeg meg at det har gitt meg mye ved at man får et helt annet kjennskap til en kilde i forhold til det å fare over i leit etter et par slektninger. Før man starter avskriving, kan det kanskje være bra å være forberedt på de 3 T - Ting Tar Tid.
Med tanke på å gjøre feil, er korrekturlesing en like viktig del som selve avskrivinga, og derved bør de grøvste feilene kunne lukes vekk.
Flott at du har lyst til å registrere, men vær klar over at Digitalarkivet ikke vil ha klokkerbøker hvis det finnes ministerialebøker. Les Kyrre.
Mvh Kari Thingvold
Mvh Kari Thingvold