Borgen - Paludan

Moderator: MOD_Akershus

Svar
dn03613
Sted: OSLO

Borgen - Paludan

Legg inn av dn03613 » 18. oktober 2005 kl. 15.39

Kirsten Simonsdatter BORGEN ble ca. 1636 gift med sorenskriveren Rasmus Michaelsen el. Michelsen Paludan.

Jeg lurer på om hun kom fra Fet? Er det en gard i Fet som heter Borgen? Er det i tilfelle noen av dere som har muligheter for å slå opp og finne mer om hennes aner i bygdeboka?

På forhånd takk.

Hilsen
Torgeir Kvalvaag

Tove Dahl Johansen

Re: Borgen - Paludan

Legg inn av Tove Dahl Johansen » 20. oktober 2005 kl. 10.25

Borgen (Børgen) står omtalt i bind 2 av Fet bygdebok på sidene 118 og utover. Kirsten Simensdatter Børgen var datter av Simen Madsen d. 1641. Om Simen Madsen står i bygdeboka:
"SIMEN MADSEN d 1641. Barn: Kirsten - se neste, Gjertrud g m Abel Trundsen, Mads, omtalt 1647-48 som bruker av Flateby sag, Peder ca. 1625 g m Anne Pedersdatter Jølsen, se S. Nerdrum. (Slektsopplysningene fra NST XVIII, 4, s. 293: Johan Garder: Simen Madsen på Borgen i Fet og hans sønn Peder). Simen Madsen var også fut på Nedre Romerike og betalte bare halv skatt av garden. Han og Anne eide de samme gardpartene i Enebakk, unntatt Siljås. Sønnen til Anne i ekteskapet med Morten Tomessen står oppført som medeier i 1630-åra. Rundt 1640 ble Simen og Anne brukere av Trelleborg sag ved Stalsberg i Skedsmo, som Anne som enke skattet av. Futen og kona var altså leilendinger på den garden de bodde på, men eiere av andre eiendommer. Slik var det også med etterfølgeren
RASMUS MIKKELSEN PALUDAN d. ca. 1660, sorenskriver i Nedre Romerike og Follo, g m KIRSTEN SIMENSD Børgen.

dn03613

Legg inn av dn03613 » 3. november 2005 kl. 14.01

Tusen takk, Tove.

Der hjalp du meg til å få på plass nok en bit av puslespillet. Når jeg ikke har svart før, skyldes det ikke så mye mangel på folkeskikk som fravær og div. oppdrag borte fra heimen (og PC'en.) Men nå er jeg online igjen, så lenge det varer.

Når jeg først er i gang, er det fristende å spørre om det står noe om barna til Kirsten og Rasmus. Etter mine notater hadde de bl.a. tre døtre. Står det noe om hvem de ble gift med?

Dessuten lurer jeg på om folk som kom fra Børgen skrev/skriver seg Børgen eller Borgen?

En dåre osv.

Hilsen
Torgeir

Tove Dahl Johansen

Legg inn av Tove Dahl Johansen » 4. november 2005 kl. 9.30

Siterer fra Fet bygdebok bind 2, side 121:

RASMUS MIKKELSEN PALUDAN d ca. 1660, sorenskriver i Nedre Romerike og Follo, g m KIRSTEN SIMENSD Børgen.
Barn: Mikkel, Simon f ca. 1644, ei datter g m Jørgen Andersen i Vestby. Børgen ble kalt skrivergard alt i 1644, så det er mulig sorenskriver Paludan slo seg ned på Børgen etter å ha ektet Kirsten. Men i skattelistene står Kirstens mor Anne som skattyter helt til 1650.
Skriveren brukte også Trelborg sag, men overtok ikke flere av eiendommene til svigerforeldra. Som skrivergard var Børgen nå fri alle skatter. Etter Paludans død brukte enka Kirsten garden til tidlig i 1670-åra. I såtida 1669 hadde sønnen til Kirsten, Simon, kommet i krangel med Askild Kristoffersen på nabogarden Smedsberg. Det gikk ikke likere enn at Simon skjøt Askild i låret så han døde av blodtapet. Simons skjebne kjennes ikke, men saka gir oss flere innblikk i dagliglivet, se jordbruksavsnittet.
Fra 1673 var den nye sorenskriveren på Nedre Romerike JØRGEN BØY, bosatt på Børgen.

Ang. Børgen/Borgen, så vet jeg ikke så mye om det. Tror at i hvert fall i nyere tid så har de brukt navnet Borgen. F.eks. den kjente Hans Borgen (1908-1983)

Kristin Scheie Aasen
Sted: STRØMMEN

Legg inn av Kristin Scheie Aasen » 4. november 2005 kl. 12.32

Hei Torgeir!

Jeg har følgende notater (hentet fra Familysearch)(så det må sjekkes i evt. kirkebok):

Barn av Rasmus Michelsen Paludan (f. ca. 1590) og Kirsten Simonsdtr. Borgen (f. ca. 1616):

Simon Rasmussen, f. ca.1638, Borgen
Michel Rasmussen, f. ca. 1640 Borgen,Fet,Ak.
Maren Rasmusdtr., f. ca. 1642, død en gang etter 1669.( Kanskje hun som ble gift med Jørgen Andersen.)
Anne Cathrine Rasmusdtr., f. ca. 1644 Borgen.( Antar at det var hun som ble mor til Rasmus Michelsen Landby, siden hun fikk barnebarn/ sønnedatter som het Anne Cathrine.)
(Hint: "Farmorens familienavn" i Kråkstad bygdebok under gården Finstad)
Kirsten Rasmusdr., f. ca. 1648, død 1654.

Mvh. Kristin.

dn05808
Sted: ÅS

Legg inn av dn05808 » 19. juli 2006 kl. 5.25

Rasmus Michelsen Paludan og Kirsten Simensdatter og deres datter og svigersønn - Maren Rasmusdatter Paludan og Jørgen Andersen Brochmann skjenket i 1666 en lysekrone til Ski kirke. Den henger - såvidt jeg vet - fortsatt i Ski kirke og er avbildet i Kråkstad en bygdebok side 255. I bygdeboka gjengis også Paludans våbenskjold slik det vises på lysekrona. Fra Jørgen Andersen og hans kone nr 2 (Maren Andersdatter) stammer den norske Brochmann-familien (H.J. Huitfeldt-Kaas: Om familien Brochmann i Norge. i Personalhistorisk Tidsskrift 1895.)

Kristin Scheie Aasen
Sted: STRØMMEN

Legg inn av Kristin Scheie Aasen » 2. august 2006 kl. 20.02

Hei Torgeir!

Vet ikke om du har sett mine innlegg i tema om Paludan opprettet av Thor Atle Olsen i brukerforumet.

Men der har jeg kommet med mer opplysninger. Hvor jeg har bl.a. opplyst at jeg m/ flere (som du skjønner) har Rasmus M. Paludan som dobbelt forfar siden hans to døtre Anne Cathrine og Maren er våres formødre i to slektsgreiner gjennom Ellertsen-familien.

Mvh. Kristin.

dn21489
Sted: HØNEFOSS

Legg inn av dn21489 » 12. januar 2008 kl. 13.09

Hei

Jeg har nylig oppdaget innformasjonen som lå om Paludan-familien fra Borgen

Jeg her lenge letet etter innformasjon om Christian Michelsen Palludan (to ll-er). Han sies å kunne stamme fra sorenskriveren på Borgen (bestefar). Christian M. Palludan var født ca 1696 og døde i Christiania i 1773. Han var først Cammerherre hos øverste krigssekretær i København, og ble 1726 utnevnt til sornskriver i Ringerike og Hallingdal. I denne stillingen ble han til ca 1756. Han bodde og virket blant annet på skrivergården Vaker i Norderhov 1739-1763. Etter at hans kone døde i 1763 flyttet han antakeligvis til Christiania og ble gravlagt på Vor Frelsers Kirke (domkirka/stortorvet) i 1773.
Fins det noen som har konkrete opplysninger om de to sorenskriverene var i slekt, og om når/hvor Palludan var født. Jeg er også interessert i å få vite om hvilken utdannelse han fikk. Er det mulig å få tips om hvor en skal leite.
Jeg innser muligheten (som de fleste tror) at Palludan er av dansk slekt og født i Danmark. [/b]

Svar

Gå tilbake til «Fet»