Augustus

Moderator: MOD_Kildereg

Svar
8076
Sted: KOLNES
Kontakt:

Augustus

Legg inn av 8076 » 15. oktober 2005 kl. 16.50

Jeg og en til i DIS Haugaland har hatt tilfeller av visrus alarm etter installering av Augustus via nettet. Dette må sjekkes bedre opp.
Har testet på ny på en ekstern PC, samme utslag fikk jeg der.

Hilsen
Hilde K Sjursen
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Augustus

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 16. oktober 2005 kl. 10.27

Hei Hilde!
Jeg søkte på google etter dette virusnavnet, og det eneste stedet (utenom et "kinesisk") jeg fikk det opp var hos Trend..

Det ser mer ut som evt. at det er noe Spy-ware? Jeg har scannet med min Panda, og Webroots SpySweeper. Får ikke noe beskjed om noe som helst.

Søkte så hos Trend Micro etter spyw_fonerec.175 og fikk dette svaret:
Virus Encyclopedia Search Results
<< Search Again

0 record(s) match your query.

There was no match in our database for the security threat you are looking for. Please check your spelling and try again. If you are not certain about the exact name of the virus you are looking for, please use HouseCall, our free, online virus scanner, to check your PC and determine if you have a virus.

Search for spyw_fonerec.175 in all Trend Micro pages
Search for spyw_fonerec.175 in our Knowledge Base

Søkte så i mitt eget virusprogram for å finne noe som het dette og fikk til svar:
Virus Encyclopedia
Panda has found 0 results for "spyw_fonerec.175"

Søkte så hos Symantec (Norton) og fikk til svar
Results for: spyw_fonerec.175

No results were found for your search.
Try changing some of the words in your query.

Så - dette er noe rart synes jeg.
Synes jo forsåvidt også at det er rart ikke flere har advart om virus, da den fila må være lastet ned av hundrevis??
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

8076
Kontakt:

Legg inn av 8076 » 16. oktober 2005 kl. 11.51

Jeg skal være enig med at det er merkelig at ikke flere får denne meldingen. Men den gjorde ikke mindre skade for det.
En er en for mye. To så er det tegn på at noe er der som ikke burde være der.
Disse to maskinene har aldri været i kontakt med hverandre før.

Selv om andre ikke har fått meldingen så vil det ikke være det samme som at det ikke er kommet noe på PC-en (deres).

Selv måtte jeg ta restor på PC-en. Noe som er lite GØY.

Vennlig hilsen
Hilde K Sjursen

Brukeravatar
Liv Ofsdal
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Legg inn av Liv Ofsdal » 16. oktober 2005 kl. 20.05

Hei! :)

Har nettopp lasta ned og innstallert Augustus uten problemer.
Min Norman oppdaget ingen virus - kunne heller ikke finne dette i viruslista.
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Slektsside: http://lofsdal.net/
Les dette før du poster din melding

Brukeravatar
Ketil Firing Hanssen
Sted: SANDVIKA
Kontakt:

Legg inn av Ketil Firing Hanssen » 16. oktober 2005 kl. 20.09

Hilde Kvithyll Sjursen skrev:Jeg skal være enig med at det er merkelig at ikke flere får denne meldingen. Men den gjorde ikke mindre skade for det.

Hvilken skade skjedde?

8076
Kontakt:

Legg inn av 8076 » 18. oktober 2005 kl. 9.18

Problemer med poppups på virusprogrammet. Fikk masse alarmer på spy. Fikk popups som forteller at noen vil gjerne komme inn på din PC med muligheter for å gi de tillatelse. Veldig ofte.

Det ble så plagsom at jeg valgte å restore PC-en.

Hilsen Hilde

3193
Sted: OSLO

Legg inn av 3193 » 19. oktober 2005 kl. 13.41

Jeg fikk i går Riksarkivets virus-ekspert til å teste installasjonsfilen Augustusinst-1-1-1.exe med flere verktøy. Han fant ingen virus e.l. i denne og mener filen må "friskmeldes".

Jeg sitter med John Rønneviks (han Hilde referer til) melding fra Trend Micro PC-cillin 13.04.2005 foran meg. Den sier at spyware-applikasjonen "SPYW_FONEREC.175" er funnet i filen C:\Programfiler\Augustus\Setup.exe på hans maskin. Installasjon av Augustus benytter eller produserer ingen fil som heter Setup.exe! Ved kjøring av det ovennevnte installasjonsprogrammet pakkes det ut 1 html-fil (Standard 4G), 2 gamle logg-filer (txt), 5 isu-filer, augustus.mdb (Access-database) og Augustus.exe (selve programmet). Intet mer.

Det store spørsmålet blir da hvor denne Setup.exe-filen har kommet fra, og hvordan den har havnet på Augustus-katalogen hos Hilde og John. Jeg vet ikke svaret, men den ligger kanskje skjult på maskinen og aktiveres ved installasjon av Augustus og kanskje også andre programmer??

Det er i dag sannsynligvis mellom 100 og 200 brukere av Augustus, og de aller fleste av disse har lastet ned programmet fra DIS-Norges nettsted. Det er da merkelig at ikke flere enn to brukere har meldt om virusproblemer hvis installasjonfilen skulle være infisert.

Mvh Lars

8076
Kontakt:

Legg inn av 8076 » 19. oktober 2005 kl. 14.29

Nå har jeg også fått meg en "Frisk" Augustus.
Nå starter arbeidet med å lære å bruke det. Og sette av tid til litt registrering innimellom.

Hilsen
Hilde
Takk for hjelpen der ute!

Svar

Gå tilbake til «Kilderegistrering»