Takk til Knut Inge for informasjonen om Apesland og Svensken som kom til Laudal. Han tilhører ikke min slekt, men jeg synes det er ganske morro at min bestefar som også kom fra Sverige og Vänersborg noen år senere også giftet seg med en etterkommer til Povel Larsen fra Byremo. Tenkte du kanskje ville ha teksten fra Pantboken og det kanskje også finns andre som kan ha interesse av dokumentet.
Jeg kommer etter hvert som jeg får tid å legge ut en del materiale på vår webbside,
http://www.talab.se
Mange hilsener
Arvid
Kopi av dokument fra pantebok nr 5B for Mandal sorenskriverembete.
Dokumentet skrevs den 28 april 1774 og ble tinglyst den 2 august 1774. Original finns på Statsarkivet i Kristiansand. Folio 654B.
Jeg underbekræftede Torgius Tygesen Stokkeland af Løvdals Sogn gjør Hermed vitterlig at have bekommed til laans af den vedlagte mand Povel Larsen Byremoe av Grinnems sogn, den summaTrehundrede og Tyve Rigsdaler foruden dette brevs bekostning, hvorfor jeg herved innstiller til ham med hustru, børn og arvinger til et trygt og brukelig pant udi atten aar fra dette aars vaahr at regne, mit ejende og tilmagskiftede Odelsgods elve og entredjedels engelsk i gården Stokkeland, 20 engelsk til huden beregnet, med alle dess herligheter og tilligellser af hus og herberg ager og eng og skov og mark, vaadt og tørt intet undtagen gaardens endestaver imellem, som benevnte Povel Larsen Byremoe saaledes som melt udi fornevnte atten aar bruger og beholder uigjenkaldeligen af mig og arvinger, og naar disse atten aar ere forløpne og dette gods af mig eller arvinger igien skal tilbageløses, da skal panthaveren eller arvinger ej alene nyde tilbage pantesummen de 320 Rigsdaler tilligemed dette pantebrevs bekostning 4 rigsdaler, 3 ort og 16 skilling, men endog erstatning for all bevislig paa godset gjørende forbedring efter saadan besigtelses forettning som nu i dette aar bliver tagen, alt saaledes som loven i 5 bogs 7 capt. 9 art. melder om pantegods og saaledes at panthaveren eller arvinger her inden i alle deele bliver skadeløs holdelse i alle opptenklige maader. Til stadfestelse under min egen bekreftning, venlig ombedende de 2 dannemænd, Ole Simonsen Stokkeland og Børu Gundersen Havreseeland dette til mig til vitterlighed bekræfte. Skreven efter begiær i Mandahl den 28 april 1774.
Ved Lehnets sorenskiver
F. Fridichsen
Torgius Tygesen Stokkeland
Ole Simonsen Stokkeland Børru Gundersen Havreseeland
Oversetning fra original gjort av Per Inge Nilssen på SAK den15 november 2004.