Jeg søker mer informasjon om en mulig kandidat: en halv- eller helbror av min 5×tippoldefar Ole Evensen Øvern. Han ble anbefalt til meg av kunstig intelligens gjennom et DNA-treff med en av hans etterkommere. Navnet på broren kan være Clemet Evensen, og han er i bøker omtalt som Klemet Eivindsen. Vedlagt ligger sidene.
Foreløpig er faren og farfaren til min 5×tippoldefar Ole Evensen Øvern:
Even Finnsen Flå (6×tippoldefar)
Finn Evensen Flå (7×tippoldefar)
Jeg har tro på DNA-treffet, så det er en mulighet for at Ole Evensen og Clemet Evensen deler en far som ikke er Even Finnsen. Likevel ser det ut til at Clemet på et tidspunkt i livet har oppholdt seg på gården Finnevollen – den samme gården som Even Finnsen og Finn Evensen har vært knyttet til. Det kan hende at Finn ga Finnevollen sitt navn. Nå leter jeg spesifikt etter Clemets dåpsinnførsel rundt 1743. Tilknyttede gårder er Finnevollen under Lindelien, eller Finnevollen under Ørgenviken/Ørgenvigen. Aktuelle kommuner er Flå kommune, Krødsherad kommune eller Norderhov kommune.
Dette er det jeg har om Clemet:
- Døpt rundt 1743 (muligens i Flå, Nes, Krødsherad, Sigdal eller Norderhov. Mulige gårder: Dragonbråten, Finnevollen, Finneplassen, Lindelien, Ørgenviken / Ørgenvigen)
- Gift 7. november 1778 med Åse Olsdatter i Flå
25 Flaae 12 Juni, ... ungk[arl] Klemet Evensen fra Oelsbergs annex og pike Aase Olsdatter
Copulerede 7 Nov 1778 ... Test? Narve Jonsen Ørgenvigen og Knud Gundbiorns Linnelien
https://no.wikipedia.org/wiki/Olberg_kirke Barn:
- Even (f. 1779)
- Ole (f. 1781)
- Kristi (f. 1784)
- Randi (f. 1787)
- Anne (f. 1790)
- Ivar (f. 1793)
- Peder (f. 1799)