Knut Guttormsen f 1754?

Med tidligere kommuner Ramnes og Våle

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
Elizabeth Acklam

Knut Guttormsen f 1754?

Legg inn av Elizabeth Acklam » 12. september 2024 kl. 20.21

Jeg søker etter dåpsregistrering for Knut Guttormsen f 1754 i Ramnes.

Bygdebok for Ramnes (side 1036) sier at Guttorm Olsen og Inger Knutsdatter fikk 4 barn:
Ole 1752 (døpt i Ramnes 9. april 1752)
Knut 1754
Hans 1757 (døpt i Ramnes 30. okt 1757) (Far oppført med etternavn Hansson, ikke Olsson, men alle andre oppl. stemmer.)
Mari 1760 (døpt i Ramnes 23. nov 1960)

Jeg finner også Knut Guttormsen Holts vielse med Kristine Nielsdatter Skrikestad 14 juni 1786 og dødsfall 26 sept 1847
Bygdeboken omtaler Knut og hans familie her

All annen informasjon fra bygdeboken stemmer med kirkebøkene etter det jeg har funnet så langt, men Knuts dåp (og dermed dokumentasjon på foreldre) klarer jeg ikke å finne. Jeg har lett på digitalarkivet og i kirkebøker, men har ikke lykkes med å finne ham noe sted.

Er det noen som har tips til meg?

Elizabeth

Brukeravatar
Ulf Ruud Simensen
Sted: TOLVSRØD

Re: Knut Guttormsen f 1754?

Legg inn av Ulf Ruud Simensen » 17. september 2024 kl. 16.55

Her har du FT-1801 for Ramnes – Bosted; Braar.
Du finner Hans G. hans kone og barn, samt faren Guttorm Olsen som er blitt enkemann.
https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 8291000626

Ole er også gift, og har flyttet til Holt i Ramnes
https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 8291001436

Knud har flyttet til nordre Holtung i Ramnes
https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 8291001566

Knud, som du har nevnt, er i flg. lista di, ikke oppført døpt i Ramnes.
Jeg har gått gjennom all dåp i kirkebøkene fra Ramnes i 1753, 1754 og 1755, men finner ingen Knud Guttormsen. Bøkene er lett og lese. Jeg fant riktignok en Knud, men han var en Olsen. Dette synes jeg er rart, for kirkebøkene i Ramnes har pleid å ha orden.

Tankene mine spinner rundt, om Knud Olsens foreldre kan ha forulykket og at Guttorm Olsen var i slektskap med Guttorm Olsens foreldre og «overtok» sønnen. Har dessverre ikke mer tid nå, til å undersøke dette, så jeg lar det ligge i lufta itv.

Ulf S

Elizabeth Acklam

Legg inn av Elizabeth Acklam » 19. september 2024 kl. 22.32

Takk for svar!

Jeg har bare vurdert muligheten for at han har vært døpt et annet sted (selv om det ikke var veldig sannsynlig siden både eldre og yngre søsken er døpt i Ramnes), så det er interessant å høre en annen teori. Jeg skal kikke videre på det.

Jeg synes jo at søskenflokken virker "typisk" for tiden med ett nytt barn hvert 2-3. år, og i så måte passer det mindre bra om Knut er noen andres barn, men det er også veldig rart at han ikke er å se i kirkeboken. Jeg funderer på hvilke andre kilder som evt kan ligge til grunn for bygdeboken når dåps-listene ikke stemmer med det som står i bygdeboken?

Elizabeth

Brukeravatar
Lars Jørgen Ormestad
Sted: UNDRUMSDAL

Legg inn av Lars Jørgen Ormestad » 20. september 2024 kl. 10.35

68706 skrev: 17. september 2024 kl. 16.55 Knud, som du har nevnt, er i flg. lista di, ikke oppført døpt i Ramnes.
Jeg har gått gjennom all dåp i kirkebøkene fra Ramnes i 1753, 1754 og 1755, men finner ingen Knud Guttormsen. Bøkene er lett og lese. Jeg fant riktignok en Knud, men han var en Olsen. Dette synes jeg er rart, for kirkebøkene i Ramnes har pleid å ha orden.

Tankene mine spinner rundt, om Knud Olsens foreldre kan ha forulykket og at Guttorm Olsen var i slektskap med Guttorm Olsens foreldre og «overtok» sønnen. Har dessverre ikke mer tid nå, til å undersøke dette, så jeg lar det ligge i lufta itv.

Knut Olsen står beskrevet på side 122 og 132 i Ramnes bygdebok, og er gjort rede for (hvis det er han født 1753). 

Det er derimot en annen Knud/Knut som kan være interessant. 
Knud Christensøn, nr 50 i 1753  Legg merke til at han er født på Østre Holt. 

side 318 i Ramnes bygdebok finner jeg foreldrene og søsknene, med barn nr 2 er hoppet over. Jeg finner ikke Knut død de første årene. 
side 1034 står gården Inger kommer fra, og det er hennes bror, Kristen, som står oppført som far til den Knut født 1753 som ikke er nevnt i bygdeboka, og jeg (etter litt leting) ikke har funnet død.

Ut i fra dette er tankene til Ulf interessante - kan det være slik at Knut er tatt vare på av sin tante og onkel? 
Eller har presten blandet de to foreldrene på Østre Holt?

Mvh. Lars Jørgen

Svar

Gå tilbake til «Re»