Fadderne til Inger Martea, døpt 1. mars 1809

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Leif Idar Klemetrud

Fadderne til Inger Martea, døpt 1. mars 1809

Legg inn av Leif Idar Klemetrud » 10. februar 2022 kl. 8.35

Jeg prøver å finne ut hvem som var fadderne til Inger Martea, døpt den 1 mars 1809. Jeg tror jeg klarer å tyde dette til følgende:
Jomfrue Höegh, madam Gulbrandsen, Ole Gulbrandsen paa Gruset, Andrine Arnesdatter Kongshaug og Anders Andreas Krog (?).

https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:n ... 250290.jpg

Madamen og Ole Gulbrandsen på Grøset er kjent. Det samme er Andrine Arnesdatter Kongshaug, datter av Arne Ulrichsen Kongshaug. 

Spørsmålet er hvem "jomfruen" og denne Krog (?) var. Jeg vil tro at etternavnet Höegh fører oss til fogden Dines Guldberg Höegh. Jeg vil tro benevnelsen "jumfrue" ble brukt på yngre, ugifte, damer/jenter - eller muligens eldre ugifte damer. Jeg finner ingen passende kandidater i familien til Dines. Han hadde barn født fra ca. 1806-1819, og jeg regner med at fru Höegh ikke ble betegnet "jomfrue". Kunne Dines hatt en ugift søster som bodde hos dem i Grue?

Jeg vet ikke om jeg har tydet navnet riktig på siste fadder. Jeg finner ingen Anders Andreas (eller Andreassen) Krog noe sted. Hvis navnet er tydet riktig må han ha vært en "tjenestemann", militær eller lignende som bodde i Grue en kortere periode.

mvh
Leif

Pål Furuberg
Sted: KIRKENÆR

Re: Fadderne til Inger Martea, døpt 1. mars 1809

Legg inn av Pål Furuberg » 20. februar 2022 kl. 21.45

det står Student Andreas Krog, så det er kanskje sannsynlig at han var jurist eller teolog, men jeg vet dessverre ikke mer om ham

Svar

Gå tilbake til «Grue»