Det er mange, blant annet i Kielland-slekten, som har videreført etternavnet "de Rytter" som mellomnavn. Røttene synes å peke mot Bergen. Den eldste referansen jeg har klart å finne til en som bruker "de Rytter" i Bergen, ikke bare Rytter, er Mickel de Rytter, som er far til dåpsbarnet Job den 29.9.1700 i Nykirken: https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000005752696
Jeg har funnet referanser til Rytter-slekten (uten "de" foran) som antyder at det er to Rytter-slekter i Norge. Den viktigste av dem er adelsslekten omtalt i Store Norske Leksikon: https://snl.no/Rytter - men det skal altså være en gren til. Ingen av disse Rytter-grenene har noen synlig forbindelse til Bergen. Er det likevel en av disse slektene som senere begynte å bruke skrivemåten "de Rytter", eller har "de Rytter"ne en annen opprinnelse?
I Bergen er den tidligste Rytter jeg har funnet, en Jacob Rytter som får borgerbrev 23.10.1627: https://www.digitalarkivet.no/view/37/pc00000000017316 Han er angitt som født i Mecklenburg. Er det han som senere har fått etterkommere med skrivemåten de Rytter? Kan omskrivingen med fransk "de" (av/fra) være for å vise slektskap, uten at det var en ren agnatisk linje? Altså for å si: Jeg er "av Rytter-slekt" på morssiden?
I Etterkommere etter hanseatene i Bergen (http://www.hanseater.no) vises Jacob Hansen de Rytter som gift 19.12.1709 i Korskirken i Bergen. Han er altså omtrent samtidig med Mickel de Rytter nevnt ovenfor. Hvem var deres forfedre, og hvor kom de fra?
Hvor stammer "de Rytter" fra?
Moderator: MOD_Hordaland
- Knut Erling Harg
- Sted: SKIEN
- Knut Erling Harg
Re: Hvor stammer "de Rytter" fra?
Det kom ikke noen kommentarer til dette innlegget, men jeg har sett litt nærmere på det selv. I www.hanseater.no er det en mengde både Rytter og de Rytter, men ingen indikasjon på at disse to slektene var forbundet. Den eldste de Rytter er Michel de Rytter, skipper, som døde i 1743. Han har en lang rekke etterkommere, blant disse flere i Kielland-slekten, som tidligere nevnt. På Rytter-siden er den eldste en kjøpmann Thiel Rytter, født i Bremen, død i 1701. Her er det få etterkommere registrert, den seneste synes å være hans sønn Gerdt Rytter f. 1696. Og så er det slutt, i hvert fall i denne databasen. Adelsslekten Rytter omtalt i SNL, synes å være en annen dansk slekt som kom til Norge på 1500-tallet og eide jordegods i Smålenene (Østfold) frem til 1600-tallet. Jeg tror derfor at i Bergen var Rytter og de Rytter to ulike slekter. Litt forvirrende er det at det i en kirkebok-registrering brukes Ruyters som navn på en som hører til og ellers er omtalt som de Rytter. Min konklusjon så langt:
- Kjøpmannsslekten Rütter (Rytter) fra Tyskland kom til Bergen som hanseater på 1600-tallet
- Slekten de Rytter kom til Bergen på 1700-tallet (kanskje via Stavanger – eller omvendt?). De var opprinnelig sjøfolk og kan godt ha opprinnelse i Holland, kanskje opprinnelig Ruyters, som er et kjent slektsnavn der.
- Ulf Ruud Simensen
- Sted: TOLVSRØD
Har RØTTER noe med dette å gjøre? Jeg har i mitt tre, en Paul Hansen Røtter f. 1781 Mo i Telemark.
Hans sønn heter Hans Paulsen Rytter, f. 1806 i Mo, hvis sønn igjen er Henrik Hansen Røtter, f 1846. Henriks datter, Constance Mathilde Røtter, f.14 mars 1873 er det siste leddet i Røtter/Rytter, da hun gifter seg med Strikkefabrikkeier Emil Joseph Wolf fra Calw Würtenberg i Tyskland.
Hans datter, blir Mor til Jorunn, som blir den nye fru Wedel-Jarlsberg på Jarlsberg Hovedgård i Tønsberg.
Ulf S
Hans sønn heter Hans Paulsen Rytter, f. 1806 i Mo, hvis sønn igjen er Henrik Hansen Røtter, f 1846. Henriks datter, Constance Mathilde Røtter, f.14 mars 1873 er det siste leddet i Røtter/Rytter, da hun gifter seg med Strikkefabrikkeier Emil Joseph Wolf fra Calw Würtenberg i Tyskland.
Hans datter, blir Mor til Jorunn, som blir den nye fru Wedel-Jarlsberg på Jarlsberg Hovedgård i Tønsberg.
Ulf S
- Knut Erling Harg
Ja, spør du meg så spør jeg deg
. Det er i hvert fall vanlig at samme navn opptrer med helt ulike stavemåter: Jeg har sett Rütter, Rytter, Ruiter, Ruyter og Ruyters - så kanskje også Røtter? Og mange av dem opptrer både med og uten "de" foran. Mest Telemark/Vestfold på dine referanser, ser jeg, så det er lite som peker mot Bergen og Stavanger. Men slike slekter flyttet jo mer på seg enn bondestanden, så jeg utelukker ingenting.
Jeg tror problemet er at Rütter/Ruyter var ganske vanlige navn i Tyskland og Holland, slik at det kan ha kommet varianter av disse inn i landet flere ganger og til ulike steder.

Jeg tror problemet er at Rütter/Ruyter var ganske vanlige navn i Tyskland og Holland, slik at det kan ha kommet varianter av disse inn i landet flere ganger og til ulike steder.
- Ulf Ruud Simensen
- Sted: TOLVSRØD
Tok et par raske søk bakover og endte opp med Johannes Larsen Røtter 1672 - 1743 fra Kongsberg.
Fant ikke noen tilknytting til steder eller hvordan Røtternavnet kom inn.
Dette løste vel heller ingenting for deg, angående dine spørsmål, men det er litt artig med slike "vedheng"-navn, især om en finner hvor opprinnelsen er i fra.
Ulf S
Fant ikke noen tilknytting til steder eller hvordan Røtternavnet kom inn.
Dette løste vel heller ingenting for deg, angående dine spørsmål, men det er litt artig med slike "vedheng"-navn, især om en finner hvor opprinnelsen er i fra.
Ulf S