Kjos
Moderator: MOD_Hedmark
-
- Sted: STAVANGER
Kjos
Søker forfedre til min tipp-tipp-oldemor Anne Olsdatter Kjos, Hun var født Ringsaker i 1784, gift med Even Halvorsen Nedre Bårdseth (1791-1867). Jeg kjenner Evens foreldre, men er også interessert i hans aner før disse. (Anne og Even var foreldre til Ole Evensen Svartshoel på Kvam).
Re: Kjos
Hei. Svartshoel er på Nes i Hedmark, her er også Anna og Even i 1865. Hvilket Svartshoel på Kvam sikter du til?
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... unnenr=139
mvh.Lillian
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... unnenr=139
mvh.Lillian
Hei igjen, beklager missforståelsen. Kvam gård på Nes Hedmark....trodde du mente Kvam i Fron som sted og fikk ikke det til å stemme. Har kirkebøkene for Ringsaker jeg, men har du noen formening om de giftet seg i Ringsaker eller Nes og når? Det er enkelt å finne Even, men Anne Olsdtr. Kjos - vi har flere Kjosgårder her i Ringsaker!!
mvh.Lillian
mvh.Lillian
-
Hei Lillian, og takk for svar. Joda, jeg har funnet dem på i bygdeboken på Svartshoel, her kalles Even for Syverudødegård, denne gården har jeg ikke funnet, kan det være i Ringsaker? Jeg har ikke funnet noen informasjon om når og hvor de giftet seg, men eldste datter, Marte er født i 1818 på Stensrud i Ringsaker. I en database over utflyttede fra Ringsaker i Digitalarkivet fant jeg sist natt en Anne Olsdatter av riktig alder som flyttet fra Kjos til Grøtlien i 1817, antar at det skal være G. i Nes (Dæhli S?), har ikke dette bindet av bygdeboken, så dette får henge litt. Men altså i korthet og med mange løse tråder, de kan ha giftet seg i 1817 eller (tidlig?) 1818, ikke godt å si om det kan ha vært Ringsaker eller Nes, men hvis du har kirkeboken og kunne ta en kikk for meg ville det være kjempeflott!
Med hilsen og takk
Knut
Med hilsen og takk
Knut
Hei Knut. Ja, Syverudødegård er i Ringsaker, det er matr.nr.60a i FT1875 og Gardsnr.189 Bnr.4 i FT1900. Det ligger under gården Syverud. De bor i Stensrud når Marte blir født 7/10, dpt.: 6/12 1818 i Hovedkirken(altså Ringsaker kirke). De har giftet seg etter at Marte ble født: Ringsaker Mini 5 1814 - 1826 nr.64, folio 402 Ark 5/10. Ungk. Even Halvorsen HerbergsKjos, 24 aar gl., Tjenestedreng, Inderst. Pige Anne Olsdtr. HerbergsKjos, 30 aar gl., Tjenestepige. Forlovere:Torkild Olsen Kjos og Torger Larsen Søndre Kjos. Vielsesdagen: 29. December 1818 i Ringsaker kirke. (Det er litt utydelig, men jeg er sikker på alt untatt Tjenestedreng)
Ble ikke klokere av å finne Anne Olsdatter....hun er nok muligens ikke født på Kjos....? HerbergsKjos er på Ring....mellom Moelv og Brøttum - mot Lillehammer etter gamle E6 om det sier deg noe. Det er mulig jeg har et gammelt kart som kan scannes og sendes på mail senere. Har du funnet ut når hun døde?Skal se om jeg finner en Annes dåp fordi dette avviker voldsomt fra alder oppgitt på FT1865...Den even i FT1801 er jo 10 år - tilsier jo 1791, likeså FT1865 på Anne 1784 og Even 1790...jeg skal se litt bedre på det.
Inntil videre er dette det jeg har. Mvh.Lillian
Ble ikke klokere av å finne Anne Olsdatter....hun er nok muligens ikke født på Kjos....? HerbergsKjos er på Ring....mellom Moelv og Brøttum - mot Lillehammer etter gamle E6 om det sier deg noe. Det er mulig jeg har et gammelt kart som kan scannes og sendes på mail senere. Har du funnet ut når hun døde?Skal se om jeg finner en Annes dåp fordi dette avviker voldsomt fra alder oppgitt på FT1865...Den even i FT1801 er jo 10 år - tilsier jo 1791, likeså FT1865 på Anne 1784 og Even 1790...jeg skal se litt bedre på det.
Inntil videre er dette det jeg har. Mvh.Lillian
Hei igjen Knut. Tror du må se bort i fra den vielsen jeg har gitt deg, det ser ut som to Even Halvorsen gift med Anne Olsdatter har flyttet til Nes på Hedmark. Se på denne lenken så ser du selv, Even Halvorsen HerbergsKjos g m/Anne Olsdatter - dette er nok dem jeg har funnet gift. Sorry! Den andre er nok din Even Halvorsen med kone Anne Olsdatter og flere barn...flyttet til Nes 1834...det er nok dine om du er sikker på at det er dem på Svartshoel i FT1865....
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe
Det finnes også ei Anne Olsdatter Kjos, men hun har flyttet før de giftet seg...??
mvh.Lillian
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe
Det finnes også ei Anne Olsdatter Kjos, men hun har flyttet før de giftet seg...??
mvh.Lillian
Hei igjen Lenka virket ikke prøver igjen....
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=983#ovre
mvh.Lillian
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=983#ovre
mvh.Lillian
Det er to Anne Olsdatter f. 1784 i Ringsaker men ingen på Kios og det er flere f. 1785 så identifiseringen her er vanskelig.Her må alle fadderne sjekkes for å se om noen av dem er hennes søsken. Det er forøvrig riktig at Even og Anne med barn flyttet til Nes i 1834.
-
Wow! Tusen takk til dere begge
Joda, Lillian, dokumentet bak lenken handler om "mine", her er full overenstemmelse med bygdeboken for Nes. Knytningen til Svartshoel er dessuten kjent i familien. Bygdeboken knytter Anne til Kjos, MEN: I skrivende øyeblikk finner jeg igjen et notat (skrevet av Per Enger i 1968), som setter det ekteskapet du beskriver først, i sammenheng med familien som flyttet til Svartshoel i 1834. Siden du ser en annen mulig sammenheng, som Per ikke diskuteter, får jeg ta en ny omgang på denne forbindelsen, kanskje det er for tidlig å utelukke Herbergskjos.
Per har følgende data om personer:
Even Halvorsen født 8/5.1791, gift 29.12.1817 med
Anne Olsdatter Herbergskjos født 1785
Barn:
Mari, døpt i 1820, Even skriver seg for Herbergskjos
Halvor, døpt 1822, Even skriver seg for Ødemyr
Agnethe, døpt 1826, Even skriver seg for Ødemyr
Ole og Berthe (tvillinger) døpt i 1829, Even skriver seg for Lie
Pers liste mangler, i forhold til bygdeboken, parets eldste datter,
Marte, f. 1818 på Stensrud, Ringsaker,
ellers er det ingen konflikter med listen i bygdeboken annet enn at Pers stedsangivelser er mer detaljert.
Jeg har desverre ikke noe dødsår på Anne, siste barn er født i 1829, så det gir et minimumsår.
Beste hilsner
Knut

Per har følgende data om personer:
Even Halvorsen født 8/5.1791, gift 29.12.1817 med
Anne Olsdatter Herbergskjos født 1785
Barn:
Mari, døpt i 1820, Even skriver seg for Herbergskjos
Halvor, døpt 1822, Even skriver seg for Ødemyr
Agnethe, døpt 1826, Even skriver seg for Ødemyr
Ole og Berthe (tvillinger) døpt i 1829, Even skriver seg for Lie
Pers liste mangler, i forhold til bygdeboken, parets eldste datter,
Marte, f. 1818 på Stensrud, Ringsaker,
ellers er det ingen konflikter med listen i bygdeboken annet enn at Pers stedsangivelser er mer detaljert.
Jeg har desverre ikke noe dødsår på Anne, siste barn er født i 1829, så det gir et minimumsår.
Beste hilsner
Knut
Hei Knut. Jeg sendte deg en mail i går, har du fått den? Jeg sendte forresten 2....jeg lurer nemlig på om de kan ha flyttet til Nes 2 ganger, men skal nå sjekke litt bedre...vi skal nok finne Anne også....må bare bruke hodet litt
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=287#ovre denne lenken om den fungerer viser Even Halvorsen g m/Anne Olsdatter flytter til Nes i 1822 28 år, det blir jo også feil...f.1794??
At de giftet seg i 1817 er rett, jeg fulgte kirkeåret...da har de giftet seg før Marte ble f.7/10 1818. Skal sjekke litt mere i kirkeboka og ihvertfall finne de døpte barna som er født før de flyttet herfra og til Nes. Dem kan vi finne på Statsarkivet. Inntil videre...mvh.Lillian

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=287#ovre denne lenken om den fungerer viser Even Halvorsen g m/Anne Olsdatter flytter til Nes i 1822 28 år, det blir jo også feil...f.1794??
At de giftet seg i 1817 er rett, jeg fulgte kirkeåret...da har de giftet seg før Marte ble f.7/10 1818. Skal sjekke litt mere i kirkeboka og ihvertfall finne de døpte barna som er født før de flyttet herfra og til Nes. Dem kan vi finne på Statsarkivet. Inntil videre...mvh.Lillian
Hei Knut. Nå får alder være hva det vil, det er kun en Even Halvorsen i Ringsaker 1801, Nedre Baardseth 10 år. Nå har jeg funnet dåpen til barn nr.2 Mari - Ringsaker Mini 5 1814 -1826, dåp nr.43, folio 171, ark 3/10 Mari f.10/7 1820, dpt.: 20/8 1820 Hovedkirken(Ringsaker kirke). even Halvors. Anne Olsd. HerbergsKjos Gdf(Idf.) Faddere: Torkil Ols.Kjos og k., Ole Olsen Sæter og k., Ole Olsen Houger. FT1865 Næs, Gård: Svartzhoel viser også at Halvor Evensen (Barn nr3 som flytter 1834 er født på Næs), det tyder på at dem har flyttet frem og tilbake....finner ikke hans dåp her ihvertfall foreløbig. Dette er nok de samme folkene hele veien og mest sannsynlig din Anne Olsdatter Kjos som også drar til Næs i 1817....det er ikke så langt imellom ser du...selv om de den gangen gikk på beina. Skal se om jeg finner ei Anne Olsdatter konfirmert jeg...tror det kan gi løsning bedre enn dåp i første omgang. Mvh.Lillian
Hei igjen. Søkte litt anderledes og da kom dette resultat med Marte og Mari, de to første barna i tillegg. Håper lenken virker. mvh.Lillian
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=274#ovre
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=274#ovre
Det er mange Anne Olsdatter f. mellom 1880-1887. Det er en mulighet for at det KAN være denne:Anne Olsdatter uekte dpt. 28/8-1785 Herberg. Foreldre:Ole Larsen & Ragnild Olsdatter. Den eneste forbindelsen til Kios var at hun var tjenestepige på Herbergkjos da hun giftet seg
Hei Knut.
Nå har jeg skjekket orginale kirkebøker for flytting/Afgangslister 1817, 1822 og 1834 - jeg heller nå til denne konklusjon at Anne Olsdatter Kjoos som flytter 1817 - en kommentar som ikke kommer frem på utflytting Digitalarkivet - ser ut som hun har flyttet allerede i 1814, det er veldig utydelig skrevet. Hun flytter da til Næs i Grøtlien? Even Halvorsen og Anne Olsdatter flytter igjen til Øde Myr i Næss i 1822 og har da med seg Marthe og Mari. Marthe f.1817 Steensruud og Mari f.1820 HerbergsKjos og de flytter med Herbergskjos som adresse i tillegg til navn. Nes Mini 2 1813 - 27, dåp nr.26, s.190 Halvor f.28/2, dpt.: 14/4 1822 i Næs kirke. Bruger Even Halvorsen Ødemyr og h.Anne Olsd. Faddere: Engebret Olsen Grølien og k., Ole Olsen Sønd.Lie, K. Pernille Jensd. Myhr, P. Mari Olsd. Lie. Sammenhengen tror jeg du ser selv.....tross andre utsagn så har nok Even og Anne flere forhold til HerbergsKjos en bare da de giftet seg. De bodde der da barn nr. 2 ble født og da de flyttet i 1822...det er nok ingen tilfeldighet.....nå mangler vi bare Anne Olsd. f....det er mulig Hans sin dåp er rett? mvh.Lillian
Nå har jeg skjekket orginale kirkebøker for flytting/Afgangslister 1817, 1822 og 1834 - jeg heller nå til denne konklusjon at Anne Olsdatter Kjoos som flytter 1817 - en kommentar som ikke kommer frem på utflytting Digitalarkivet - ser ut som hun har flyttet allerede i 1814, det er veldig utydelig skrevet. Hun flytter da til Næs i Grøtlien? Even Halvorsen og Anne Olsdatter flytter igjen til Øde Myr i Næss i 1822 og har da med seg Marthe og Mari. Marthe f.1817 Steensruud og Mari f.1820 HerbergsKjos og de flytter med Herbergskjos som adresse i tillegg til navn. Nes Mini 2 1813 - 27, dåp nr.26, s.190 Halvor f.28/2, dpt.: 14/4 1822 i Næs kirke. Bruger Even Halvorsen Ødemyr og h.Anne Olsd. Faddere: Engebret Olsen Grølien og k., Ole Olsen Sønd.Lie, K. Pernille Jensd. Myhr, P. Mari Olsd. Lie. Sammenhengen tror jeg du ser selv.....tross andre utsagn så har nok Even og Anne flere forhold til HerbergsKjos en bare da de giftet seg. De bodde der da barn nr. 2 ble født og da de flyttet i 1822...det er nok ingen tilfeldighet.....nå mangler vi bare Anne Olsd. f....det er mulig Hans sin dåp er rett? mvh.Lillian