Hvorfor er Rikshospitalets dåpsprotokoll sperret for innsyn fra slutten av 1800-tallet og fremover? Det er mulig i andre kirkebøker å se dåpene helt frem til 1927. Er det mulig å få tilgang til denne informasjonen på annen måte enn digitalarkivet?
Brit Sæther
Rikshospitalets dåpsprotokoll
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
- Brit Sæther
- Sted: SKEDSMOKORSET
Re: Rikshospitalets dåpsprotokoll
En feil hos Digitalarkivet.
Alt er sperret...
https://forum.arkivverket.no/topic/2421 ... d-en-feil/
Hilsen
Matthias
Alt er sperret...
https://forum.arkivverket.no/topic/2421 ... d-en-feil/
Hilsen
Matthias
- Brit Sæther
Ok. Takk skal du ha Matthias. Tenkte ikke på å sjekke digitalarkivets informasjon
Jeg spør deg om en ting til - du som har oversikt
Vet du hvor langt Rikshospitalets kirkebøker blir frigitt ved neste folketelling? Idag går de tom 1922.
Takk for hjelpen igjen.
Hilsen Brit

Jeg spør deg om en ting til - du som har oversikt

Takk for hjelpen igjen.
Hilsen Brit
Jeg vet ikke svaret på dette, men så vidt jeg har forstått skannes kirkebøkene etterhvert som de blir overført til statsarkivet fra kirkekontorene, og innholdet frigjøres i henhold til gjeldene sperrefrister.
Bortsett fra at folketellingene også påvirkes av sperrefrister, tror jeg ikke det er noen sammenheng mellom når kirkebøker frigjøres og når folketellinger frigjøres.
Sperrefristen er 80 år for fødselsopplysninger, og 100 år hvis de inneholder adopsjonsopplysninger.
Bortsett fra at folketellingene også påvirkes av sperrefrister, tror jeg ikke det er noen sammenheng mellom når kirkebøker frigjøres og når folketellinger frigjøres.
Sperrefristen er 80 år for fødselsopplysninger, og 100 år hvis de inneholder adopsjonsopplysninger.
- Brit Sæther
Hei Matthias
Ok. Jeg trodde det hadde en sammenheng. Jeg er ute etter en fødsel i 1933. Det er 87 år siden så da kan jeg vel henvende meg til statsarkivet og søke om å få innsyn i denne kirkeboken. Trodde jeg måtte vente til etter folketellingen i 2020. Jeg får undersøke dette nærmere.
Takk for hjelpen
Hilsen Brit
Ok. Jeg trodde det hadde en sammenheng. Jeg er ute etter en fødsel i 1933. Det er 87 år siden så da kan jeg vel henvende meg til statsarkivet og søke om å få innsyn i denne kirkeboken. Trodde jeg måtte vente til etter folketellingen i 2020. Jeg får undersøke dette nærmere.
Takk for hjelpen

Hilsen Brit
Matthias skrev:Sperrefristen er 80 år for fødselsopplysninger, og 100 år hvis de inneholder adopsjonsopplysninger.
Det er ikke noen spesifisert taushetsplikt for fødselsopplysninger. Etter forvaltningsloven er det 60 års taushetsplikt for noens personlige forhold.
Så er det ulike særlover som fastsetter taushetsplikt for spesielle opplysninger; f.eks. er det 100 års taushetsplikt for adopsjons- og barnevernssaker.
Utover taushetsplikt har det også betydning hva slags opplysninger som det offentlige kan legge fritt tilgjengelige på Internett.
Les mer her: https://www.digitalarkivet.no/content/9 ... talarkivet
Rikshospitalets kirkebøker er i en særstilling, fordi de inneholder spesielt mange tilfeller av barn født av enslige mødre. Dermed er det også mange opplysninger av sensitiv karakter, og summen av dette er at Arkivverket har valgt ikke å legge ut disse kirkebøkene lenger enn til ca. 1920.
Takk for oppklaring.
60 år er selvfølgelig riktig. 80-årsfristen gjelder dødsårsaker
60 år er selvfølgelig riktig. 80-årsfristen gjelder dødsårsaker