Daniel Halvorsen Lehmoinen fra Revholtet

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Ole Thyge Plannthin
Sted: Danmark

Daniel Halvorsen Lehmoinen fra Revholtet

Legg inn av Ole Thyge Plannthin » 1. februar 2019 kl. 14.42

Jeg er dansk og derfor ikke helt fortrolig med norske kilder med mere detaljerede personoplysninger. Der kan også være begrænsninger i forhold til adgangen til oplysninger, når man søger fra Danmark. Måske kan nogen hjælpe mig med oplysninger eller referencer.

Min tipoldemor (farmors farmor) Pernille Danielsdatter Lehmoinen blev født 14. april 1810 Revholtet, Grue Finskog og døde 1. april 1899 Långerud, Östmark, Värmlands Län i Sverige. Hun var datter af Daniel Halvorsen Lehmoinen (1771-1831) og Kari Olsdatter Mullikka (1774-1845). Jeg har via diverse kilder fundet 12 børn fra dette ægteskab og prøver at finde flere oplysninger om disse børn.

Mit primære spørgsmål vedrører imidlertid Daniel Halvorsen Lehmoinen og hans gård i Revholtet. Jeg kan via afsnittet om Hedemarkens Amt i bogen Norges Land og Folk fra 1902 se, at han har været en central kvæner. I Karl Axel Gottlunds forsøg på at oprette en kvænsk kirke nævnes, at han ca. 1821 valgtes til et slags kirkeraad. Han var endvidere en af de 6 norske kvæner, der 1823 indgav et andragende om oprettelse af præstekald og ansættelse af præster, som forstod kvænsk

Jeg forestiller mig derfor, at nogen har forsket i og skrevet oplysninger om Daniel Halvorsen Lehmoinen og om hans gård i Revholtet. Måske i bygdebok eller private slægtsbøger.

Brukeravatar
Astrid Mollan
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Daniel Halvorsen Lehmoinen fra Revholtet

Legg inn av Astrid Mollan » 1. februar 2019 kl. 16.58

Søker en på nb.no "Lehmoinen" får en mange treff på bøker som kun kan leses i Norge. Kanskje du får frem bilder av bøkene. Legger med noe fra en bok.
Du har vel også lokalt bibliotek som kan lete opp norske bøker og låne dem til deg?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Astrid M

Ole Thyge Plannthin

Legg inn av Ole Thyge Plannthin » 1. februar 2019 kl. 17.28

Tak til Astrid
Jeg ved godt, at jeg kan søge på Nasjonalbibloeket, men det er desværre ikke muligt at læse indholdet af bøgerne fra en dansk IP-adresse. :(
Jeg vil som du foreslår prøve at besøge mit lokale bibliotek her i København for at høre, om bøgerne kan udlånes til Danmark.
Også tak for de 2 vedhæftede sider :)
Hilsen
Ole

Brukeravatar
Astrid Mollan

Legg inn av Astrid Mollan » 1. februar 2019 kl. 18.19

Jeg tror danske bibliotek har tilgang på norske skannede bøker. Sannsynligvis kan du få lese dem på biblioteket.
Astrid M

Ole Thyge Plannthin

Legg inn av Ole Thyge Plannthin » 2. februar 2019 kl. 11.24

Jeg har nu været på mit lokale bibliotek, der har speciale i slægtsbøger.
De fortalte, at jeg godt kunne bestille bøger fra Norge, men jeg skulle være bevæbnet med tålmodighed. Der kan godt gå ½ år før bøgerne modtages. :(
De fortalte ikke noget om digital adgang til scannede udgaver af bøgerne fra biblioteket.

Så nu vil jeg prøve at finde de mest relevante bøger, som jeg kan bestille hjem.

Ole

Bjørn Roar Thomassen
Sted: KONGSVINGER

Legg inn av Bjørn Roar Thomassen » 7. februar 2019 kl. 18.25

Hei Ole!
Det finnes en slektsbok som heter Finneslekter III og som er etterslekt av Per Larsen Räisäinen. f. ca 1600. Det er 7 generasjoner etter han i boka.
Her står forfedre og etterkommere av Daniel, men det står ikke mye om hans liv og virke.
Boken er gitt ut av Solør Slektshistorielag.
http://www.solslekt.no/
Hvis du retter en forespørsel til dem er jeg ganske sikker på at de har opplysninger om Revholtet, og hvilke bøker som omhandler stedet.
MVH
Bjørn T.

Ole Thyge Plannthin

Legg inn av Ole Thyge Plannthin » 7. februar 2019 kl. 23.25

Til Astrid M,
Det er desværre ikke tilfældet på grund af nogle copyright klausuler i forbindelse med scanningen af bøgerne.
Hilsen Ole

Ole Thyge Plannthin

Legg inn av Ole Thyge Plannthin » 7. februar 2019 kl. 23.29

Hej Bjørn
Tak for dit svar! Jeg prøver om jeg kan få adgang til Finneslekter III.
Jeg prøver også at skrive til Solør Slekthistorielag for at høre, om de kan hjælpe mig videre.
Hilsen
Ole

Morten Søgård
Sted: NAMNÅ

Legg inn av Morten Søgård » 8. februar 2019 kl. 12.42

Grueboka Finnskogen er boka du trenger.
https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_d ... 4071608186

Brukeravatar
Astrid Mollan

Legg inn av Astrid Mollan » 8. februar 2019 kl. 14.15

Setter inn foto siden han ikke kan lese fra nb.no
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Astrid M

Ole Thyge Plannthin

Legg inn av Ole Thyge Plannthin » 8. februar 2019 kl. 16.29

Tak til Morten Søgård
Jeg vil bestille Grueboka via mit lokale bibliotek. Jeg håber det er muligt. men sandsynligvis, jeg har netop i dag modtaget bogen "Finnskoger og skogfinner".
Hilse Ole

Svar

Gå tilbake til «Grue»