Siste avsnitt, -tyding av festeseddel.

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Brukeravatar
Frank Aase
Sted: Sandsli

Siste avsnitt, -tyding av festeseddel.

Legg inn av Frank Aase » 18. september 2018 kl. 13.38

Jeg er nå kommet til siste avsnitt og trodde at nå når Eli B. og Knut hadde hjulpet meg så vel, skulle det gå greit med siste avsnitt å tyde selv. Men nei, der er fremdeles ord jeg ikke selv klarer å tyde. Jeg håper inderlig det er noen som gjør et forsøk igjen og hjelper meg.

Det gjelder festeseddelen for husmannsplassen "Myrdal"som er blitt tinglyst på eiendommen Holmedal Gnr. 5 Bnr 1 L. nr 17-18 i Askvoll sokn i Sogn og Fjordane fylke. Jeg har fremsatt forespørsel tidligere den 12 Sep kl 12:15:43 og den 14 Sep 2018 kl 21:06:08 hvor Eli B. og Knut hjalp meg ypperlig på i tidligere avsnitt.

Dette gjelder nå kun siste avsnitt som jeg mener begynner med ordet Alle:

Jeg leser:
Alle steder at anngaaende gjerder har han at holde i lovlig stand. Sted må tilbørlig
............................................ faar ikke holdes ...... huusmanden ikke ingen.......
til at hugge da Eier, ..... maatte findes paa sted huusmanden har ilat til......3 Aar.
(Slutt)

Sunnfjord Sorenskrivararkiv - II Tinglysing, Bc: Pantebok nr. II.B.17, 1863-1866, s. 314:

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20070813210317

Takker for ethvert forsøk!!

Mvh
Frank
:D

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Siste avsnitt, -tyding av festeseddel.

Legg inn av Else Berit Rustad » 18. september 2018 kl. 15.13

Alle Pladset omgivende Gjerder har han at holde i lovlig Stand. Pladset maa tilbørlig opdyrkes, Foder og Gjødsel ikke bortføres, Gjeder og Faar ikke holdes, ligesom Huusmanden ikke ingen Ret har til at hugge de Træer, som maatte findes paa Pladset. Huusmanden har Ret til Havnegang for 3 - tre - Kjør.
Holmedal den 15d Decemb. 1864...
.osv.

Ellers heter jeg Else B., ikke Eli :wink:

Mvh
Else B.

Brukeravatar
Frank Aase

Legg inn av Frank Aase » 18. september 2018 kl. 16.14

Ja, Else B.jeg bommet på så mange måter denne gangen! Jeg må si jeg ble litt flau nå. :oops: Det var en skribleleif i farten. Beklager inderlig!!

Men tusen takk Else B for hjelpen. Du er flink. Jeg ser at de greske små bokstaven a,e,n og r gir meg store problemer når skriften blir liten. Men trening gir mester. Det håper jeg i hvert fall. Likeså de store bokstavene når enkelte personer løper løpsk med en svingende penn.

Hva menes med "havnegang for 3 - tre - Kjør", mon tro? Det står skrevet i slutten av siste setning. Kan det være tre slipper for å dra opp båt? Ifølge Bygdebokforfatter Gaute Losnegård foregikk det mye vintersildfiske i disse årene. Hele bygden var med på dette. Enkelte fisket alene og andre hadde lag hvor flere var sammen i samme båt. Det står jo også tidligere i festeseddelen at Huusmanden ikke måtte hindres i vinterfiske.

Tusen takk for hjelpen, - du er en "knopp" som vi sier på bergensk! Ha en riktig fin dag.

Mvh
Frank

Brukeravatar
Astrid Mollan
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Astrid Mollan » 18. september 2018 kl. 17.33

3 kyr kunne beite tror jeg det står.

3 kyr på fellesbeite i utmark.
Astrid M

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 18. september 2018 kl. 18.29

Astrid skrev:3 kyr kunne beite tror jeg det står.

3 kyr på fellesbeite i utmark.

Støttes :)

Mvh
Else B.

Brukeravatar
Frank Aase

Legg inn av Frank Aase » 18. september 2018 kl. 21.31

Tusen takk Astrid og Else B. for hjelpen og oppklaringen. Dette begynner å bli interessant nå.

Jeg vil fremlegge festeseddelen på en annen husmannsplass kalt Krogen på dette hovedbruket Holmedal Gnr 5 Bnr 1, hvor ordlyden er så å si helt lik. Men sluttsetningen på festeseddelen slutter med " 3- tre " og så et ord jeg ikke klarer å lese, deretter "Kyr". Kan det ordet lette forståelsen. Begrepet " Havnegang" betyr det ordet utmark, eller er det beiteområdet ved havnen. Hovedgården ligger nær sjø.

SAB, Sunnfjord Sorenskrivararkiv - II Tinglysing, Bc: Pantebok nr. II.B.17, 1863-1866, s. 465

På venstre side,- Festeseddel 15/1-1866:

Brukslenke for sidevisning:

https://www.digitalarkivet.no/tl20070813210470

Hvorfor alt dette. Jo, i ettertid prøver en å få fastlagt hvor disse husmannsplassene lå. Dessverre eksisterer ikke disse plassene i dag og en prøver å få klarlagt hvor de eventuelt lå. Lokale personer som lever i dag er også uvitende om husmannplassenes plassering. Men disse ble opprettholdt i nesten seksti år av husmennene og deres ektefeller.

Igjen, tusen, tusen takk, begge to.

Mvh

Frank

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 18. september 2018 kl. 21.44

...Ret til Havnegang for 3 tr tre Kjør..., leser jeg.

Sannsynligvis er ordet "tr" bare en skrivefeil.

Havnegang betyr beitemark for stor- og småfe. Det har ingenting å gjøre med hvorvidt det er nær en havn (sjø) eller ikke.

Mvh
Else B.

Brukeravatar
Frank Aase

Legg inn av Frank Aase » 18. september 2018 kl. 22.18

Tusen takk, Else B! Det var oppklarende. Jeg ser av FT 1865 hadde Hans Andersen Holmedal 2 storfe og 1 svin på plassen Myrdal.

Takk igjen, å ha en Rigtig God Kveld!

Mvh
Frank

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»