Johanna Rasmusdatter af Ulfsteen

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Tom Richard Wold
Sted: Åndalsnes

Johanna Rasmusdatter af Ulfsteen

Legg inn av Tom Richard Wold » 4. april 2018 kl. 20.00

Hei,

Det jeg klarer å lese ut fra en av mine forfedres fødselsnotat for Eli Hendrichsdatter i 1818 er at hennes mor er nevnt med navn Johanne Rasmusdatter Harejde af Ulfsten. Jeg har nå antagelig letet meg blind på hvem denne Johanne/Johanna var og håper kanskje noen andre har denne Johanne i sine baser og kanskje har noen spor å gå på.

Johanna giftet seg ikke med barnefaren og forsvant antagelig ut av sognet (Eid) kort tid etter og jeg finner henne ikke igjen verken før eller etter fødselen. Ved Elis konfirmasjon er hun listet som Johanna Ulfsteen og det samme da Eli gifter seg. Det står dessverre ikke noe mer informasjon så som alder eller evt. bosteder så det er dessverre lite å gå på. Ikke får jeg tydet alt som står i fødselsnotatet heller pga. dårlig skrift.

Kirkebok av Eid Sogn, Grytten Møre og Romsdal. https://media.digitalarkivet.no/view/16030/49663/1

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Johanna Rasmusdatter af Ulfsteen

Legg inn av Else Berit Rustad » 4. april 2018 kl. 20.58

Tom skrev: Ikke får jeg tydet alt som står i fødselsnotatet heller pga. dårlig skrift.

Om Elis foreldre:

Moderen den Uconfirmerede Pige Johanne Rasmusdatter Harejde fra Ulfsteens Præstegield paa Søndmøer - Faderen, efter Angivelse, Drengen Hendrich Hendrichsen Ræstad af Medøe Præstegield.

Mvh
Else B.

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 4. april 2018 kl. 22.31

Trur denne kan verte vanskeleg....
Namnet talar for at ho kom frå (garden) Hareid - som var (er) sentrum i Hareid sokn (Ulstein prg.)

Men... på garden budde det mange familiar; ca. 7-8 bruk og eit par husmannsplassar er kjende. I tillegg var det handelsstad her, og i åra etter 1800 var futen Landmark (busett på Brandal) eigar av ein stor del av garden. Både han og handelsmannen dreiv delar av garden v.hj.a paktarar og husmenn med avtalar som ikkje var tinglyste. I tillegg kom strandsitjarar og handtverkarar, som
heller ikkje har etterlate seg noko særleg med spor i kjeldene.

Johanna kan godt ha vore fødd etter FT1801 (som var 2.feb. 1801). Reknar med at du har leita etter henne der.
Kyrkjebøkene for Ulstein prg. brann med prestegarden i 1832 - så dei spora er borte.

Eg har sett gjennom bolken for Hareid (garden) i Bygdeboka for Ulstein og Hareid (b. 5),
og finn berre éin mogeleg Rasmus nemnd (s. 181, bnr. 12):
Rasmus Erikson 44 år i 1801, https://digitalarkivet.no/census/person ... 8413001054
jordlaus husmann
g.m. Eli Abrahamsd. 34 år; ein son 8 år i 1801, yngste kjende dotter Anne Lisbet
f. 1813. (ifl. bygdeboka) (trykkfeil i bygdeboka ved at "Erikson g.m. Eli" har falle ut)

Men Rasmus var eit nokså vanleg namn, og det kan vere Rasmus-ar som ikkje bygdebokskrivaren har funne.
Det kan også tenkjast at namnet Hareid viser til soknet - altså at Johanna kom frå ein annan gard i Hareid sokn.

Dersom ho overlevde barselen vart ho rimelegvis konfirmert ein kvan stad. Du kan evt. leite i Grytten eller nærområdet.
Dersom ho levde lenge nok, kan ho stå i FT1865 med Ulstein ("Ulfsten" e.l.) eller Hareid som fødestad.

Brukeravatar
Tom Richard Wold

Legg inn av Tom Richard Wold » 4. april 2018 kl. 22.47

Takker for innspill Else og Ivar:)

Det Else skriver om at hun var ukonfirmert fikk meg til å lete i det mest nærliggende sogn for denne. Jeg hadde naturlig nok sett for meg at hun allerede var konfirmert og derfor ikke kikket nøyere på konfirmerte i sognet.

Så med dette sporet fant jeg hennes konfirmasjonsnotat i Eid og hun ble konfirmert i 1819. Det står til min skuffelse ingen oppført som foreldre eller alder og igjen er det en meget uleselig tekst tilknyttet notatet, så her var det et håp som forsvant.

Det Ivar skriver er et spor jeg har sett litt på selv men hadde utelukket siden jeg anså det som sannsynlig at Johanna ville være å finne i folketellingen for 1801. Det kan derfor være at hun faktisk ikke var født da denne ble registrert og det er selvfølgelig synd at kirkebøkene ikke eksisterer. Så det du nevner om Rasmus Eriksen og kona kan være en reell mulighet for å være riktig.

Hvis jeg hadde visst hvor hun tok veien kunne andre spor kanskje fortelle noe, så jeg får søke rundt litt mer.

Konfirmasjonsnotat i Grytten prgj. Eid Sogn 1819.
https://media.digitalarkivet.no/kb20070904630084

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 4. april 2018 kl. 22.54

Ifølge innførselen ved konfirmasjonen, var hun "omvankende". Merknaden er slik:

saare liden Kundskab, da hun, som omvankende, aldeles har været forsømt i Ungdomstiden. Besvangret af Hendrich Ræstad vid. Pag. 1 - i øvrigt intet Klagemaal over hendes Opførsel.

Mvh
Else B.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 5. april 2018 kl. 0.09

Bare en liten kommentar som sikkert ikke har betydning for søk etter Johanna.

Else har tydet: Drengen Hendrich Hendrichsen Ræstad af Medøe Præstegield.

Det er nok opplagt at dette må være garden Restad i Vedøe (Veøy) prestegjeld. Restad ligger på Vågstranda i dagens Rauma kommune.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 5. april 2018 kl. 9.56

Helge skrev:Det er nok opplagt at dette må være garden Restad i Vedøe (Veøy) prestegjeld.

Det har du helt rett i, Helge :D :D

Mvh
Else B.

Brukeravatar
Tom Richard Wold

Legg inn av Tom Richard Wold » 6. april 2018 kl. 3.17

Takker igjen for et skarpsynt øye Else B.

Får tydeligvis en tøff start på livet Johanna og jeg regner med foreldrene ikke hadde noe valg og satt henne bort pga sin egen fattigdom. Så blir jo det ubesvarte spørsmålet "Hvorfor ender hun opp i Eid-Grytten?"

Når det gjelder gården jeg vil anta at hun holdt til på i Eid, hvis jeg legger faddere til hennes barn til grunn, så var det her på denne tiden en kaarenke og hennes ugifte sønn som drev denne. Selv om velstanden var bra på gården var det i Johannas ungdom ingen gift familie på gården, noe jeg vil tro ville vært naturlig hvis man skulle fostre opp et barn. "Omvankede" vitner vel heller om at Johanna tilfeldigvis er i sognet og har oppholdt seg der i kort tid?

Så er det spørsmålet om Johanna ble straffet/dømt på et eller annet vis pga sin unge alder og fødselen utenfor ekteskap i 1818?

Johanna fikk en tøff start på livet og jeg frykter den ikke ble noe bedre etter konfirmasjonen.

Tom R.

Ivar Ståle Ertesvåg
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 6. april 2018 kl. 7.57

Så er det spørsmålet om Johanna ble straffet/dømt på et eller annet vis pga sin unge alder og fødselen utenfor ekteskap i 1818?

I 1818 var det ulovleg, men straff (bøter) vart ikkje iverksett for 1. og 2. legermål. Så sant ho ikkje gjer det to gongar til, vil du neppe finne noko spor etter henne i lensmanns- og justisprotokollar m.m.
https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Leksi ... erm%C3%A5l

Ivar Ståle Ertesvåg
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 6. april 2018 kl. 8.01

Så blir jo det ubesvarte spørsmålet "Hvorfor ender hun opp i Eid-Grytten?"

Ho var sannsynlegvis i teneste - det var vanleg. For fattige kanskje frå 10-12 års alderen. At det vart akkurat Eid, kan vere tilfeldig - men ho var neppe den einaste frå Hareid som hadde teneste i området. Det kunne vere familie, kjennskap, arbeidsfellesskap osv. mellom foreldra og nokon frå området som var kontaktpunktet.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 6. april 2018 kl. 11.10

Ser at bygdebok for Eid har Marit Rasmusd. som mor til Eli. Vil vel tro at dette mest sannsynlig er en feil fra bygdebokforfatteren da Johanne er brukt både ved dåp og konfirmasjon og at presten har rett. Men det kan jo også være at han har hatt andre kilder. Kan det være en liten mulighet for at hun er døpt Marit Johanne og bare et av navna har vært brukt? Dette kan jo være tilfelle om presten baserer seg på muntlige vitner og det er dårlig med attester.

Side 385.
https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2015082448201

Svar

Gå tilbake til «Ulstein»