Tyding av kårbrev fra Leinstrand 1811

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
dn23694
Sted: TOLGA

Tyding av kårbrev fra Leinstrand 1811

Legg inn av dn23694 » 28. februar 2018 kl. 10.42

Hei
Jeg må nok en gang be om hjelp til tyding av et kårbrev fra Gellein på Leinstrand 1811.

https://media.digitalarkivet.no/view/19886/28

Mvh

Trond Gellein Løkken

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Tyding av kårbrev fra Leinstrand 1811

Legg inn av Else Berit Rustad » 1. mars 2018 kl. 19.14

Jeg underskrevne Anders Andersen, som efter Bygselbrev af Dags Dato, bruger Gaarden Gelejn Matr. No. 307 af Skyld 2 Spand 8 Marklaug paa Leenstranden, gjør herved vitterligt: at jeg har forbundet mig - og i al Fald - tilkommende Besidere af benævnte Gaard aarlig og uden ringeste Betaling, at erlægge og forskaffe mine Forældre Grim Olsen og Ane Larsdatr. saa længe de leve følgende Kaar:
1. Da den lille nye Stue med Kammer og det nye Stabur, er af min Stedfader Grim Olsen selv af nye opbygget og følgelig tilhører ham og min Moder, som fuld Eiendom og ere af dem bestemte til Kaarhuuse, saa skal de, foruden disse Huuse have frie Huuse af de andre paa Gaarden værende - til deres Kreature og Fourage m. m. 2., 8 (aatte) Tønder god Havre og 4 (fire) Tønder godt Byg. 3., Somer og Vinter-Føde samt al fornøden Rygt, Pleje og Tilsyn for 2 Kjør og 4 Faaer lige med Gaardens egne Kreature. Skulle Kaarfolkene om Sommeren ville have en Koe i Tjor paa Gjærdet eller andensteds, er det dem uformeent. 4. Hest til Kirken og andre Reiser, saa ofte det forlanges. 5., Hjemkjørt, sønderhugget og indbaaret Brænde. 6., Skulle der i Tiden opstaae Disputer imellem Kaarfolkene og Gaardens Besiddere, saaledes at hine flytter fra Gaarden og andensteds hen, da skal Gaardens Opsidder være pligtig at tilbringe Kaarfolkene hvor de end opholder sig, baade det sub No. 2; her ovenfor benævnte Korn og til Føde for Cræaturene: 150 (et hundrede og femti) Vog godt Høe, 40 (fyrgetyve) Vog Havre-Halm, samt 40 (fyrgetyve) Vog Byg-Halm. Trondhjem den 13de April 1811. Anders Andersen m. ih. P. Til Vitterlighed P. Løkke., P. F. Wille. ligesom jeg i min under Dags Dato udfærdigende Bygselseddel har paalagt Anders Andersen at holde sig den mellem ham og den fratrædende Leilænding oprettede Kaar Contract efterrettlig, saa
tilstaaes endvidere herved, at denne Contract er mig forevist, og at fra min Side intet mod den haves at erindre. Trondhjem den 13de April 1811. Bugge. -

Mvh
Else B.

dn23694
Sted: TOLGA

Re: Tyding av kårbrev fra Leinstrand 1811

Legg inn av dn23694 » 2. mars 2018 kl. 12.55

Mange tusen takk :) Du er fantastisk til å hjelpe :)

Mvh
Trond

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»