Kårbrev på garden Gellein på Leinstrand i 1838

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
dn23694
Sted: TOLGA

Kårbrev på garden Gellein på Leinstrand i 1838

Legg inn av dn23694 » 25. februar 2018 kl. 11.50

Hei
Jeg er særdeles dårlig til å lese slik type skrift, og må dermed be om hjelp til tyding av kårbrevet fra Gellein. Jeg klarer å tyde deler av det, men det gir meg ingen sammenheng om mening. Det er langt, det dekker ei tingbokside, men om noen kunne være behjelpelig med deler eller hele, hadde jeg satt stor pris på hjelpen.

https://media.digitalarkivet.no/view/19 ... ?indexing=

Mvh

Trond Gellein Løkken

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Kårbrev på garden Gellein på Leinstrand i 1838

Legg inn av Else Berit Rustad » 25. februar 2018 kl. 13.16

Omtrent slik:

Peter Olivarius Bugge, Doctor Theologiæ og Biskop over Thjems Stift, samt Commandeur af Nordstjerne-Ordenen, gjør vitterligt: At da Leilænding Anders Andersøn, som ifølge Bøxelseddel af 13d April 1811, har brugt den Bispestolen beneficerede Gaard Gellein paa Leenstranden, som skylder 2 Spand 8 Mklaug, med Bøxel, men ikkun 2 Spand med Landskyld, har forlangt, at jeg vilde tilbøxle hans Søn Anders Andersøn denne Gaard, og tilstaar ham og hans hustrue, saa længe Nogen af dem lever, følgende Kaar: 10, ti, Tønder god havre, 2, to Tønder Byg og 6 sex Tønder Potetes; Sommer og Vinderføde, samt Røgt og Pleie for 2 Kjør og 4 Faar lige med Gaardens øvrige Creature lige som det skal være Kaarfolkene uformeent, hvis de om Sommeren ville have en Koe i Tjør paa Gjordet, hest til Kirke og andre Reiser, Brænde hjemkjørt, sønderhugget og indbaaret; endelig tilstaaes Faderen, saa længe han lever 1 1/2 Mæling Agerland paa Gaarden, hvor han selv vil, samt 8 Læs Gjødsel dertil aarlig. -
Saa bøxler jeg herved til forommeldte Anders Andersøn denne Gaard Gellein, af Skyld 2 Spand 8 Mkl. nye Skyld 3 Daler 3 o. 6 s., hvilken han skal nyde og beholde paa sin og Kones Levetid, saalænge han udreder ovenanførte Kaar til sine Forældre, dyrker Jorden vel, freder den Skog, der maatte være, holder de Gaarden tilhørende huuse i forsvarlig Stand (og tilhøre alle huuse Garden med Undtagelse af en Stue med Kammer ved den nordre Væg, samt det største Stabur, som er Eiendom) samt ellers i alle Deele opfylder de, e Leilænding paaliggende Forpligtelser. Foruden Skatter og alle andre Byrder af Gaarden, svarer Leilændingen aarlig til Bispestolen Landskyld 4 Spdr 4 o. Landbehold(??) 2 o. 20 s. og Skyds 2 Spdr 2 o. tilsammen 7 Spdr 3 o. 20 s. Ved denne Bygselsæddels Tinglæsning, hvorefter Reversalbrevet mig tilbageleveres betaler Leilændingen til Thjems Tugthuus 6 s. Dets til Bekræftelse under min haand og Segl. Thjem d 6t Februar 1838. Bugge (LS) Medfulgte et ligelydende Document, der var paategnet: "Denne Bygselsæddel, forbinder jeg mig til i alle Deele at efterkomme Anders Andersøn. Til Vitterlighed: E & E Dahl. -

Mvh
Else B.

dn23694
Sted: TOLGA

Re: Kårbrev på garden Gellein på Leinstrand i 1838

Legg inn av dn23694 » 25. februar 2018 kl. 13.55

Tusen takk Else, du er fantastisk flink til å hjelpe :)

Mvh
Trond

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»