Jens Jonsen Ellie/Rømme 1707-96

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Olav Asbjørn Bonesmo
Sted: LILLEHAMMER

Jens Jonsen Ellie/Rømme 1707-96

Legg inn av Olav Asbjørn Bonesmo » 14. november 2017 kl. 17.31

Jakten på Inger Olsdatter NN fortsetter.

En gjennomgang av tingboka fra 1740 til 1763 gir ingen tegn på at det har vært en driver på gården 15 Kleven med Jon som fornavn, og 35 Kleven kan også avskrives.
Tingboka dokumenterer godt at Ole Jensen har sittet på hovedbruket nr. 15, og det kommer heller ikke fram at det har blitt bygslet noen husmannsplass der. En rettssak fra 1758 viser imidlertid at vitnet Rannei Eriksdatter, 27 år, bor hos sine foreldre på en plass under Kleven. Om det er 15 eller 35 er uvisst. Randi Eriksdatter finnes i ekstraskatten på Kleven men om det er den samme som vitner i 1758 er uvisst.

Ole Jensen døper datteren Ingeborg i 1756, hun blir gift med Jon Jensen Rømme i 1775, og er fortsatt på Kleven i FT 1801. Forloverne er Ole Ellie og Jens Toresen Øren. Jens Thoresen er trolig sønn av Thore Jonsen Ellie/Rømme.

Tingboka fra vintertinget 1751 viser at Jens og Tore Jonssøner Ellie får skjøte på Øvre og Nedre Rømme fra Knut Strand.

Jon Ellie fra Børsa har etter min gjennomgang av kirkeboka 10 barn mellom 1705 og 1723, i tillegg til Thore og Jens så finnes Jon d.e. fra 1714 og Jon d.y. fra 1723. Det finnes også Ole d.e og d.y. i tillegg til døtrene Beritte, Maritte, Elie og Brit.
Jeg er ikke sikker på farsnavnet til Jon Ellie senior.

Jeg har ikke gått inn på å spore hvor Jon Jonsen Ellie d.e. og d.y har tatt veien, men ut fra fadderne Inger Jonsdatter og Morten Fredriksen Soligård har for sine barn så er det en sterk kobling mellom Rømme og Morten og Inger. Jeg har ikke funnet noe som tyder på at koblingen er knyttet til Morten.

-Beret, 1779, Idde Rømme, Jens Jonsen Rømm/Ellies svigerdatter er fadder.
-Fredrik, 1782, Paul Jensen Rømme, Jens Jonsens sønn er fadder sammen med Jon NN Rømme.
-Barbro, 1785, Eli NN Rømmesgjerdet er fadder.
-Barbro, 1787, Eli NN Rømmesgjerdet er fadder.

Første sønn er oppkalt etter farfar, eldste datter er oppkalt etter farmor, om det betyr at Inger Jonsdatters mor også het Barbro er uvisst.

En teori om at Inger Jonsdatter Kleven er datter av Jon Jonsen Ellie d.y/d.e er fristende, den kan ikke forkastes pga. alderen for de to Jon Ellie, og at Inger kan ha oppholdt seg hos en slektning på Kleven, nemlig Jon Jensen, når Morten Fredriksen går på frierføtter er ikke utenkelig.

Derfor:
Sitter noen med kunnskap om Jon Jonsen Ellie d.e og d.y`s eventuelle giftermål og avkom som kan styrke/forkaste teorien?
Finnes det skifter etter disse karene som styrker/forkaster teorien?

Jeg har funnet en eneste Inger Jonsdatter i Børsa som er i nærheten av å være kandidat. Inger Jonsdatter Beset, døpt 1748, konfirmert 1765 - kjenner noen til hva som skjer med henne?

Gir bygdeboka for Børsa noen holdepunkter?

Svar

Gå tilbake til «Orkdal»