...står det at mammaen til den babyen som ble døpt 2. adventssøndag i 1784, ble introdusert ved Fedax. Er det mulig å finne ut hva/når dette var?
Mvh.
Anne
Ved introduksjon i Inderøya i Nord-Trøndelag...
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
Re: Ved introduksjon i Inderøya i Nord-Trøndelag...
Anne skrev:...står det at mammaen til den babyen som ble døpt 2. adventssøndag i 1784, ble introdusert ved Fedax. Er det mulig å finne ut hva/når dette var?
Gjelder det dåpsbarnet Frideric Lille Gran?
Introduksjonen er i så fall Sexag., dvs. sexagesima (søndag før fastelavn), som i 1785 falt på 30. januar.
Ja, det er Frederic Lille Gran jeg finner ting og tang om, så det svaret jeg har fått av deg, er helt supert! Hjertelig takk - da har jeg fått på plass av deg noe jeg i utgangspunktet syns var vanskelig. Og da er det jeg lurte på, på plass!!!
Mvh. Anne
Mvh. Anne
I tillegg til Kristians opplysning kan jeg tilføye:
"Seksagesima" er latin og betyr den sekstiende.
I denne sammenheng betyr det den 60. dag før påske.
"Seksagesima" er latin og betyr den sekstiende.
Dag skrev:"Seksagesima" er latin og betyr den sekstiende.
I så henseende var kirken (bevisst) litt unøyaktige, ettersom seksagesima er 57 dager før 2. påskedag. Seksagesima blir da den søndagen som faller nærmest 60 dager før oppstandelsen.
Kristian skrev:I så henseende var kirken (bevisst) litt unøyaktig, ettersom seksagesima er 57 dager før 2. påskedag.
Seksagesima blir da den søndagen som faller nærmest 60 dager før oppstandelsen.
Dette har du helt rett i. Søndag seksagesima var 8. søndag før påske. Denne kaller vi nå bare for såmannssøndagen.
Vi hadde tidligere også søndag septuagesima, som var den 9. søndag før påske. Den kalles vingårdssøndagen.
Seksagesima betyr den 60. (dag før påske) og Septuagesima betyr den 70. (dag før påske).
Dette er omtrentlige regnestykker. Søndag septuagesima kommer altså en uke før søndag seksagesima.
Nå har jeg jammen fått vite innmari mye! Hjertelig tusen takk - dette er veldig fint!!! Supero!
Mvh. Anne

Mvh. Anne