Dødfødsel ca 1941: Er informasjon tilgjengelig?

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Brukeravatar
Knut Erling Harg
Sted: SKIEN

Dødfødsel ca 1941: Er informasjon tilgjengelig?

Legg inn av Knut Erling Harg » 27. februar 2017 kl. 14.43

Den vanlige sperrefristen på 60 år (eller mer) gjelder ikke dødsfall, når dødsårsak eller andre sensitive opplysninger ikke er angitt. Dødfødsel følger, så vidt jeg kan forstå, samme regel. Det betyr at også informasjon om dødfødsler i nyere tid, kan være tilgjengelig. Men hvor finner man i så fall slik informasjon?

Jeg er konkret opptatt av å finne ut av en mulig dødfødsel et sted i Sogn rundt 1941 (jeg vet hvilket kirkesogn). Det er over 60 år siden, men kirkebøkene fra den tiden er ikke frigitt ennå. Er det mulig å finne ut av dette da?

Under krigen var det enkelte oppgaver som ikke lenger lå til kirken, bla. hadde vel ikke kirken vigselsrett på statens vegne. Men hva med slikt som melding om dødsfall/dødfødte? Ble det fortsatt ført i kirkebøkene, eller er det andre offentlige registre som gjelder i okkupasjonsårene?

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Dødfødsel ca 1941: Er informasjon tilgjengelig?

Legg inn av Tore Kristiansen » 27. februar 2017 kl. 16.41

Det var først i april 1942 at prestene gikk av. Det fulgte etter hyrdebrevet Kirkens grunn som ble lest opp fra prekestolene 1. og 2. påskedag. (Norgeshistorie.no Kirkens motstandskamp)

En prest her på Nordmøre fortalte at han som ungdom var kurer for hyrdebrevet fra Kristiansund og til sognepresten i nabokommunen den gangen i 1942. Mange tiår seinere da han ble ansatt som sogneprest der, fant han det samme hyrdebrevet liggende i ei skuffe i kontorpulten på prestekontoret :)
:) Tore

Brukeravatar
Knut Erling Harg

Legg inn av Knut Erling Harg » 27. februar 2017 kl. 18.01

Da tror jeg vi kan holde oss til kirkebøkene i denne saken. Så blir spørsmålet: Hvordan kan man få innsyn i data fra kirkebøker som ennå ikke er skannet? Vil slikt innsyn bli gitt for spørsmål om dødfødsel?

Jon Sværen
Sted: BERGEN

Legg inn av Jon Sværen » 5. mars 2017 kl. 19.09

Dersom du meinar Sogn i Sogn og Fjordane, så er det å senda ein e post til Statsarkivet i Bergen (SAB). Sidan SAB "ikkje lenger eksisterer" så må e-posten sendast til Arkivverket.

Du må sjølvsagt gje dei opplysn du har, inkl rette sognet.

------
Kjekt for oss andre i Slektsforum å vita kor vidt du fekk ut desse oppl du ynskte.

Brukeravatar
Knut Erling Harg

Legg inn av Knut Erling Harg » 5. mars 2017 kl. 21.29

Takk, da skal jeg forsøke en henvendelse til Arkivverket/Statsarkivet i Bergen. Det tar nok litt tid før jeg får formulert en skikkelig henvendelse, og sikkert enda lenger tid før Arkivverket svarer. Jeg har en annen sak der jeg har fått svar fra Riksarkivet om at de har svært stor pågang og derfor lang behandlingstid. Det tror jeg er generelt for arkivetatene. Men når og hvis jeg får høre noe, skal jeg skrive tilbake her (om informasjonens tilgjengelighet, ikke om selve saken).

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»