Jeg søkte opp Elise Knutzen i 1900 for å finne hvem som kan være Albert Kjellgrens avdøde kone i Elise Knutzens begravelse i 1954. Elises døtre Kate, Ellen og Ruth var jo fortsatt i live.
Jeg fant da en datter til som het Solveig, født 28.12.1897 her
https://digitalarkivet.arkivverket.no/f ... 6392283375
Når jeg søker opp Solveig født desember 1897 i folketellingen 1923 finner jeg henne boende med sin mor Elise, og sønn Wilhelm født 11.11.1920. Dette passer jo perfekt (+1 dag) med Wilhelm Fredrik Kjellgren fra Elises dødsannonse. Det interessante er at Solveig og Wilhelms etternavn er Heber Hansen.
Søkeresultat fra kommunal folketelling i Kristiania 1.12.1923
Navn Født Fødested Kj Famst Sivst Erverv Arb.giv Bosted Leil. Menighet Fil
Elise Knutzen 08.03.1874 Tvedestrand k g Vaskekone Hammersborg torv 2 06 Trefoldighet Bunke128k
Solveig Heber Hansen 27.12.1897 Kristiania k f Husmor Hammersborg torv 2 06 Trefoldighet Bunke128k
Wilhelm Heber Hansen 11.11.1920 Kristiania m ug Hammersborg torv 2 06 Trefoldighet Bunke128k
Birger Pettersen 19.04.1913 Kristiania m ug Hammersborg torv 2 06 Trefoldighet Bunke128k
Det er altså ganske sikkert at Albert Kjellgren i Elise Knutzens dødsannonse bare er stefar til Wilhelm Fredrik Kjellgren. Men det er fortsatt ikke helt sikkert at det er riktig Albert. Men det er jo godt mulig at Albert kan ha forlatt familien i Sandefjord og giftet seg på nytt med alenemoren Solveig i Oslo.
Uansett kunne jeg nå søke etter Solveig Kjellgren og finner to dødsannonser for henne! En fra hennes mor og søstre, og en fra Albert Kjellgren (pussig nok kom denne annonsen ikke opp da jeg søkte etter Albert). Det var kanskje ikke så populært i Knutzenfamilien at Solveig giftet seg med en fraskilt familiefar, siden de ikke kunne enes om en felles annonse.
Hilsen
Matthias
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.