Slektsnavn Marsvald, Marsvall, Marswall, Marsvoll, Marsvold.

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
Brukeravatar
Anne-Grethe Syvertsen
Sted: Sande i Vestfold

Slektsnavn Marsvald, Marsvall, Marswall, Marsvoll, Marsvold.

Legg inn av Anne-Grethe Syvertsen » 11. september 2016 kl. 14.00

Noen som vet hvor slektsnavnet Marsvald kommer fra?

Den eldste med dette navnet som jeg har funnet i norske digitale kilder er:
Skredder Tønnes Olaus Christiansen f. 26.07.1827 på Tufte i Ramnes, Vestfold, som senere i livet kalte seg Marsvald.
Ved dåp er foreldre oppført som «Christian Olsen Skomager og Karen Torstensdatter Eger Jordemoder Inderst paa Tufte». De er ved senere kilder oppført med bosteder på Bergan, nordre Bø og Steinmalen i Ramnes.

Ramnes bygdebok opplyser at Tønnes Olaus var den eneste av barna som kalte seg Marsvald (men det sies ikke noe om hvor navnet kommer fra). Kan det være noen husmannsplasser under overnevnte steder?

Ut fra mine funn antar jeg at alle som har slektsnavnet Marsvald, født i Norge fra midt på 1800 tallet til begynnelsen av 1900 tallet er etterkommere av Tønnes Olaus f. 1827 (også sett stavet som Marswall og Marsvoll o.l.)

Ungkarl Skræddersvend Tønnes Olaus Christiansen giftet seg 23.11.1847 i Tønsberg med Nicoline Thronsdtr. f. 1823 i Tønsberg. Hun var datter av Thron Styrkelsen og Anne Thronsdtr.

Første funn med slektsnavnet Marsval er da Tønnes og Nicoline døpte datter Thorine Amalie 19.11.1848 i Tønsberg. Ved folketellingen i 1865 bor de i Nedre Langgade i Tønsberg (Gardnr. 130). Ved tellingen i 1875 i Kroggade 205, Tønsberg og i 1885 i Nedre Langgade Tønsberg (Gårdens nr. 34). Alle barn var født i Tønsberg.

Spørsmålet er hvor har han tatt navnet Marsvald fra? Jeg har ikke klart å koble det opp med noen boplass i Norge.

Skulle tro at Tønnes Olaus som var skredder ikke var så mye ute og reiste, men kan navnet likevel komme utenfra Norge? (flere av sønnene var sjøfolk).

Nå skal det sies at jeg har ikke forsket lenger tilbake enn foreldre av Tønnes og Nicoline. Så det er jo mulig at navnet også finnes i slekten lenger tilbake i tid.

Har hatt kontakt med et par av de som har lagt inn opplysninger i tidligere innlegg på Slektsforum, med tittel «Familie» uten at det har ført frem til hvor slektsnavnet kommer fra. https://slektsforum.slektogdata.no/view ... t=marsvoll

Er det noen her i forumet som har noen tanker om hvor navnet kan komme fra? Finnes det noen plass i Norge med dette navnet? Eller kommer det opprinnelig fra utlandet?
Sist redigert av Anne-Grethe Syvertsen den 11. september 2016 kl. 18.43, redigert 1 gang totalt.
Vennlig hilsen Anne-Grethe :P

Brukeravatar
Astrid Mollan
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Slektsnavn Marsvald, Marsvall, Marswall, Marsvoll, Marsv

Legg inn av Astrid Mollan » 11. september 2016 kl. 17.09

Det finnes i England. Fra ancestry.com.

Name: Hanah Marswall
Arrival Date: 23 Jul 1834
Port of Arrival: New York
Port of Departure: Londonderry
Place of Origin: Great Britain &, Ireland