Bersvend Baardsen Faxvaag - fra Tingvoll til Hustad til ?

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Brit Sæther
Sted: SKEDSMOKORSET

Bersvend Baardsen Faxvaag - fra Tingvoll til Hustad til ?

Legg inn av Brit Sæther » 27. juni 2016 kl. 22.39

Jeg prøver å finne opplysninger om Bersvend Baardsen Faxvaag for tidsrommet 1882-1892. Han er født i 1866 i Tingvoll.(Foreldre er Karen Bersvendsdatter og Bård Gulliksen, se tidligere tråder) Han var født "uekte" og vokste opp som fostersønn hos Karens søster Milrid Bersvendsdatter i Faxvåg.

Fra han ble konfirmert i 1882 i Hustad Kirke - til han sto brugom i 1892 i Ringsaker, finner jeg ingen opplysninger på han. Har prøvd å søke på folketelling 1885, men finner han ikke der. Jeg synes dessuten det er litt merkelig at han reiste til Bud Prestegjeld for å konfirmeres. Kan ikke se at han hadde noen tilknytning i Hustad/Skotheim.

I 1992 står han brugom i Ringsaker kirke. Han står oppført som jernbanearbeider, så det er mulig han flyttet ut av fylket, og begynte å arbeide på jernbanen fra konfirmasjonsalder.

Dette er de opplysningene jeg har funnet på han:

Fødsel:
3 mai 1866, Tingvoll, Minestralbok for Tingvoll, Straumsnes Sogn, 1864-1886 side 6.

Oppvekst:
Myran gård, Gard- og ættesoge for Straumsnes, side 279

Utflytting:
Minestralbok for Tingvoll, Straumsnes Sogn 1864-1886. Utflyttet 1881 til Edøy Sogn, side 220 nr 3.

Konfirmasjon:
Klokkerbok for Bud Presegjeld, Hustad Sogn 1867-1886. Konfirmert 1882 i Hustad kirke, nr 11.

Vielse:
Minestralbok for Ringsaker Prestegjelde, Ringsaker Sogn, 1891-1902, vielse 1892.

Er det noen andre som greier å finne flere opplysninger på han FØR 1892?

Brit Sæther

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Bersvend Baardsen Faxvaag - fra Tingvoll til Hustad til

Legg inn av Tore Kristiansen » 9. juli 2016 kl. 9.35

Kilder som kan brukes for å finne ham, kan være FT1891. Men den er ikke søkbar, og da må du lete i de skannede sidene.
Du finner ham i FT1885 i Kristiansund som Bersven Faxvog.

Andre kilder kan være skattelister, men da må du til statsarkivene for å lete.
Adressebøkene kom litt seinere, og deres lister ble bygd på skattelistene. Men så tidlig som dette, er det vel bare de store byene som hadde adressebøker.

Jernbanemuseet på Hamar har et godt bibliotek over jernbaneansatte. Det er ikke så grundig på tida før 1900, men hvis han var ansatt i NSB vil du finne ham i bøker der. Jeg har vært innom biblioteket, og jeg fant mye av det jeg leita etter, men det tok en del timer. Hvis han var rallar, eller en som jobbet med utbygging av jernbanen, er det ikke sikkert at de har det på Hamar. Jeg fant ingenting om dem, men perioden jeg leita etter rallarer var et par tiår tidligere enn 1892.
Du kan jo ta kontakt med dem og spørre.
Sjøl om du får svar, er det mi erfaring at det alltid lønner seg å ta turen sjøl til arkivene.
:) Tore

Brukeravatar
Brit Sæther

Legg inn av Brit Sæther » 13. juli 2016 kl. 19.24

Hei Tore

Dessverre har du nok ikke har funnet den riktige Bersvend Faxvog. Han Bersven som jeg søker er født 1866, men han som du har funnet er født i 1846. Det kan jo være feil i årtallet, men jeg forstår det slik at du søkt på digitalarkivet på folketelling 1885. Jeg har søkt der nå og funnet en Bersven Faxvog født i 1846.

Det du skriver om rallare og Biblioteket på Hamar er interessent. Det er verdt å ta en tur dit og lete i det registeret. Godt tips Tore!

Hilsen Brit

Terje Sæterli
Sted: FREI

Legg inn av Terje Sæterli » 13. juli 2016 kl. 21.44

Hei,
MIN Bud / Hustad 1881 - 1803 Utflyttede, her angis det at Bersvend flytter til Ringsaker i 1887 (side 299).

Mvh Terje

Brukeravatar
Brit Sæther

Legg inn av Brit Sæther » 14. juli 2016 kl. 10.10

Hei Terje

Den opplysningen du har funnet her har løst hele saken :-) Det ser ut som opplysningene er skrevet i ettertid (datert 1892). Jeg hadde nok ikke lett langt nok ut i kirkeboka under kategorien utflyttinger. Han bodde på Skotheim gård i Hustad da han var konfirmert, og jeg antar at det var på denne gården han fortsatte å arbeide som tjenestedreng. Tusen takk for at du hjalp meg å finne dette.

Hilsen Brit

Svar

Gå tilbake til «Tingvoll»