Gården Woldhuass, Mostamarcken, Strinden, manntallet 1663-66

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj12185
Sted: OSLO

Gården Woldhuass, Mostamarcken, Strinden, manntallet 1663-66

Legg inn av gj12185 » 13. november 2015 kl. 6.57

I Manntall 1663-66 for Dalane, Fosen og Innherad er det nevnt to stk. Ole Mortensen på gården Woldhuass i Mostamarcken i 1665. Jeg antar at det kan være de samme to som året etter bor hos kollegaen Ole Carlssøn i Malvik

Er det noen som vet hvilken gård i Mostadmarka det dreier seg om, og hva den evt. heter og hvor den ligger idag?

Vet noen noe som helst om de to Ole Mortensen, og evt. om de kan spores videre til Røros?

Jeg vet at det foreligger forbausende lite materiale om de 20-30 gårdene som lå i Mostadmarka, som er oppført som et annekssogn til Strinda Prestegjeld i Arkivverkets sognehistorikk, men det er ingen omtale av hva som skjedde med sognet etter den ene kirkeboka hvor det er i slutten av 1700-tallet er noen innførsler. Det er kjent at Mostadmarka i tidlige tider visstnok hadde sin egen Maria-kirke, knyttet til hellige kilder. Hvor den er blitt av vet visst ingen. Kanskje svartedauen var årsaken?

Så vidt jeg har forstått var driften ved Mostadmarka Jernverk (eller Bergverk som det står i manntallet) allerede på tellingstidspunktet nesten opphørt, og det skrives at etter 1675 var verket helt forlatt. På siden i den første lenken er faktisk hele staben på 15 personer, som er omtalt av Leif Halse i bygdebok 1 for Malvik, inkludert den første direktøren Alexander Vishart som hadde denne stillingen fram til 31.august 1665.

I Gisle Røes skrift Mostadmarka jernverk 350 år er det forøvrig opplyst at det er lite å finne om verkets eier 1664-1675/79 William Davidson, men det finnes faktisk en god del stoff om mannen - forøvrig svært lite smigrende - i Steve Murdochs bok Network North: Scottish Kin, Commercial And Covert Associations in Northern Europe 1603-1746. Et Google-søk på Alexander Vishart gir som en av de første treffene en link til Google-publiseringen av utdrag fra Murdochs bok, som er veldig interessant lesing. Det er forøvrig svært mange og gode kildehenvisninger i Murdochs bok, han (eller en assistent?) må ha tilbrakt mange timer i norske arkiver.

Strinda Historielag har publisert: Mostadmarken Jernverk. Jeg antar at det er utdrag fra en bygdebok.
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Gården Woldhuass, Mostamarcken, Strinden, manntallet 166

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 13. november 2015 kl. 8.50

I Manntall 1663-66 for Dalane, Fosen og Innherad er det nevnt to stk. Ole Mortensen på gården Woldhuass i Mostamarcken i 1665.

Er det noen som vet hvilken gård i Mostadmarka det dreier seg om, og hva den evt. heter og hvor den ligger idag?

Det er tydelegvis der verket (det som er att av det) held til. Det er ikkje sikkert at det er ein gard der etter at verket vart lagt ned.

Jeg vet at det foreligger forbausende lite materiale om de 20-30 gårdene som lå i Mostadmarka, som er oppført som et annekssogn til Strinda Prestegjeld i Arkivverkets sognehistorikk, men det er ingen omtale av hva som skjedde med sognet etter den ene kirkeboka hvor det er i slutten av 1700-tallet er noen innførsler. Det er kjent at Mostadmarka i tidlige tider visstnok hadde sin egen Maria-kirke, knyttet til hellige kilder. Hvor den er blitt av vet visst ingen. Kanskje svartedauen var årsaken?

Eg kjenner ikkje så godt til soga om Mostadmarka, men eg har faktisk vore i Mariakyrkja, eller rettare på tufta etter henne.
http://www.malvik.kommune.no/mariakilde ... 80.no.html

Det er vel eit spørsmål om "annekssokn" er rett nemning. Det var eit kapell der i 1589 (Reformatsen), der det skulle vere gudsteneste fire gongar om året.
Det heiter i "Norske Gaardnavne" at
"Modstad Kirke nævnes i Reformatsen som endnu værende i
Brug, men maa være nedlagt ikke længe efter. Det maa være den
Mariæ Kirke, liggende ved en af Syge søgt Mariæ Kilde, som efter
Kraft V 611 (Schøning IV 186) stod paa Volden i Mostadmarken.
Efter de samme Forff. byggedes i 1665 noget nordligere, paa Sneisen,
et Kapel for Mostadmarkens Værk, som dog ikke kom i fuldkommen
Stand og blæste ned i 1685 (Schøning IV 187 siger, at det paa
Grund af Indbyggernes Uformuenhed ei blev indredet eller kom i ret
Stand, saa det stod hen og forraadnede). I Schønings Tid var Kapellet
ødelagt; men der holdtes 1 Gang om Aaret Tjeneste paa Gaarden
Volden, hvor der endnu havdes to store, gamle Messingstager og
nogle Skamler fra Kapellet."

Det du kallar kyrkjebok for soknet, er eit utdrag på to sider av kyrkjeboka for Strinda, der det er ført opp éi gudsteneste for året i to periodar, pluss nokre få andre handlingar.
Elles søkte nok folket til kyrkja i Malvik, og rimelegvis vil vi finne mostadmarkingane innførte der (med unnatak av dei få barna som var nyfødde akkurat då presten kom på den årlege vitjinga).

gj12185

Legg inn av gj12185 » 13. november 2015 kl. 16.39

Interessant at ruinene til Maria-kirken forsatt finnes, var det en kilde på stedet?

Jeg lurte på om det er Volden som hadde navnet Woldhuass i tellingen, men jeg ser at det også er nevnt en gård Wold i manntallet.

Forøvrig er det ikke jeg som kaller det kirkebok eller annekskirke, det er Arkivverket som gjør det. :D
Strinda prestegjeld hadde i 1589 4 kirker og 1 prest. Lade kirke var hovedkirke, og anneksene var Malvik, Bratsberg og Mostadmarka. I Mostadmarka skulle det være gudstjeneste 4 ganger i året.

Kirkebøkene for Malvik eller andre sogn i Strinda er det dessverre ikke så mye hjelp i, de tidligste er fra 1727.

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 13. november 2015 kl. 19.21

Olaf skrev:Interessant at ruinene til Maria-kirken forsatt finnes, var det en kilde på stedet?

Jeg lurte på om det er Volden som hadde navnet Woldhuass i tellingen, men jeg ser at det også er nevnt en gård Wold i manntallet.

Forøvrig er det ikke jeg som kaller det kirkebok eller annekskirke, det er Arkivverket som gjør det. :D
Strinda prestegjeld hadde i 1589 4 kirker og 1 prest. Lade kirke var hovedkirke, og anneksene var Malvik, Bratsberg og Mostadmarka. I Mostadmarka skulle det være gudstjeneste 4 ganger i året.

Kirkebøkene for Malvik eller andre sogn i Strinda er det dessverre ikke så mye hjelp i, de tidligste er fra 1727.

Eg hugsar ikkje kva som vart sagt om kjelda (det er 25 år sidan). Ho skulle i tilfelle ligge eit stykke unna kyrkja.

I matrikkelen (1886) er det ein gard Volden/Wold (Gnr.72) og ein kalla Voldås (Gnr.71) i skrift, men Rognåsen i daglegtale ifl. "Norske Gaardnavne". Det er Rognås som står på Kartverket sitt kart.
Begge står i 1701 manntalet http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/38461/80/ , men Voldås er øyde.
I eksaminasjonsprotokollen for matrikkelarbeidet 1723 står det ein gard "Waldaas"
http://arkivverket.no/URN:db_read/db/39200/108/ , øyde, "huusene forraadnet" og brukt som engeslette under Wold (Nr. 474). Fleire andre av gardane i området ligg også folketome og vert brukte av grannegardar.

Det er svært få plassar du får noko som helst hjelp av kyrkebøker før 1675. Spørsmålet ditt galdt vel materiale om gardane i Mostadmarka - og det materialet er om lag som for andre gardar i Malvik sokn frå den tida. Men folketome gardar viser ikkje så godt i kyrkjebøker og folketeljingar.

gj12185

Legg inn av gj12185 » 14. november 2015 kl. 7.37

Takk skal du ha, Ivar.

Svar

Gå tilbake til «Strinda og Selbu-distriktet - ukjent kommune / hele regionen»