Engebråten under Nesteby i Vinger, nå Kongsvinger

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Tore Vassdal
Sted: LARVIK

Engebråten under Nesteby i Vinger, nå Kongsvinger

Legg inn av Tore Vassdal » 8. oktober 2015 kl. 1.09

Jeg har funnet fram til et slektsledd som levde ca 1850-1920 på plassen Engebråten under gården Nesteby på østsiden av Vingersjøen. Gården er grei å finne, men kjenner noen til hvor denne plassen lå i forhold til gården? (nord eller øst, nært eller langt fra gårdstunet?)

På 1881-kartet finner jeg flere av husmannsplassene under Nesteby, men ikke denne. Derimot finner jeg Engebråten som stedsnavn på vestsiden av Vingersjøen, men regner med at dette må ha vært en plass under en helt annen gård.

Tore V.

Finn Sollien
Sted: SANDEFJORD

Re: Engebråten under Nesteby i Vinger, nå Kongsvinger

Legg inn av Finn Sollien » 8. oktober 2015 kl. 18.22

Kan ikke svare på hvor plassen Engebråten av Nesteby var. Den på Vestsiden av Vingersjøen er Engebråten av Holt. Er du etterkommer av Bernt Eriksen på Engebråten? Plassen omtalt på side 90 i Vinger I.

Tore Vassdal

Legg inn av Tore Vassdal » 9. oktober 2015 kl. 1.22

Bernt stemmer, og jeg har også funnet plassen i bygdeboka. Spørsmålet mitt er sendt mest av nysgjerrighet, men også fordi jeg fyller ut med litt tekst. Dessuten mistenker jeg at Engebråten kan ha vært en plass forholdsvis nær gårdstunet. Har vært en tur og kikket litt i traktene.
Men takk for svar!
Tore V.

Finn Sollien
Sted: SANDEFJORD

Legg inn av Finn Sollien » 9. oktober 2015 kl. 9.12

Jeg er født i Vinger og har mine røtter litt her og der. Min mor var fra Åmot av Overud i Vinger. Hadde hun levd så hadde vi fått svar på hvor Engebråten lå. Tar vi bygdeboka i nærmere syn så kan det tyde på at Engebråten er i området ved Tjernsby/Kap. Kjenner en som heter Svendsrud i Kongsvinger som er fra denne kanten av Nesteby. Mulig han kan bistå. Jeg flyttet til Sandefjord 1. april i år. Har det meste av familiene i bygdebøkene i Vinger i min database om det er noe du lurer på. Det er ikke lange stubben mellom oss. Engebråten var i bruk 1922 da Bernt døde der. Etter dette finner jeg ikke noen døde fra Engebråten av Nesteby. Har kirkebøker i database.

Tore Vassdal

Legg inn av Tore Vassdal » 10. oktober 2015 kl. 23.27

Hei
Jeg har prøvd å sende deg en privat melding, men får det visst ikke til. Har du en mailadresse? Hvis du sender den til [email protected] , sender jeg deg noen ord direkte.
Tore V

Svar

Gå tilbake til «Kongsvinger»