Hjelp til å tyde rettsdokument på flere sider

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Brukeravatar
dn22383
Sted: TRONDHEIM

Hjelp til å tyde rettsdokument på flere sider

Legg inn av dn22383 » 10. november 2014 kl. 9.25

Hei!

Bare lurer på om det er mulig noen steder her å få hjelp til å tyde flere sider med dokumenter, skrevet med "gammeldags" håndskrift.

Gjerne mot betaling da dette er snakk om flere sider. ??

Legger ved et eksempel på en av sidene.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Hjelp til å tyde rettsdokument på flere sider

Legg inn av Else Berit Rustad » 10. november 2014 kl. 9.54

Jeg ville anbefale deg å ta kontakt med Statsarkivet i Trondheim.
De fleste statsarkivene har kjennskap til, og kontakt med, personer som påtar seg slike oppdrag mot betaling, og da kunne evt. arkivet gi deg navn/adresse til en slik"skriftkyndig"?

Mvh
Else B.

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 10. november 2014 kl. 13.53

Else sitt råd vil sikkert føre fram....

Men skrifta er ikkje meir "gammaldags" enn at folk som gjekk på skulen i 1940-åra (og i somme tilfelle 1950-åra) lærte å skrive slik. (Eg trur Else har skrive ein gong at det var sånn skrift ho lærte.)

Spør nokre eldre slektningar, kjenningar, medskuldige (det var rettsdokument, ja...), el.likn, så får du nok tyda skrifta - og sikkert ein liten kommentar attpå om "ungdomen no til dags" som ikkje kan lese løkkeskrift.

Eit problem kan vere at kopien ikkje er spesielt god, så den du spør bør minst ha normalt godt syn.

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 10. november 2014 kl. 14.18

Ivar skrev:Men skrifta er ikkje meir "gammaldags" enn at folk som gjekk på skulen i 1940-åra (og i somme tilfelle 1950-åra) lærte å skrive slik. (Eg trur Else har skrive ein gong at det var sånn skrift ho lærte.)

Else og jeg gikk samtidig på skolen, riktignok i hver sin ende av landet (nesten), men denne håndskrifta er nok litt eldre enn den jeg lærte. Imidlertid skrev minst en av besteforeldrene mine nokså likt dette, så skriften er forsåvidt kjent.
Støtter Ivars forslag om å snakke med eldre slektninger etc.

Lykke til

Mvh Paul

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»