Klokkerbok Vår Frue kirke i Trondheim, Sør-Trøndelag, 1847

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
70026
Sted: Oslo

Klokkerbok Vår Frue kirke i Trondheim, Sør-Trøndelag, 1847

Legg inn av 70026 » 27. oktober 2014 kl. 23.09

Trenger hjelp til å tolke denne informasjonen. Det gjelder person nr187: Peter Adolph Nielsen:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-39

Jeg tror jeg skjønner følgene:

Født: 14. Oktober 1847
Døpt: Samme dag (? Samme som hva da? Fødselsdagen? Eller en dato nevnt over?)
Status: uægte
Foreldre: Noe med "... Niels Nielsen, som oppholder sig i Aalesund." "Mor .... pige Ingebor Pedersdatter" ... "... kom fra Aalesund i juli..." ???
Faddere: "Fru Karen Petersen, pige ingebor Pedersdtr., pige Else Halsteinsdtr (?), ..... Bernt Petersen, Arbeidermand (?) Ingebrigt Petersen, ....... Haldo (?) Olsen.
Kommentar til høyre: "Saaledes oppgivet (?) v Barnemoderen (?) ........" ?

Håper noen kan hjelpe meg med resten, og bekrefte eller avkrefte mine tolkninger. På forhånd takk for hjelpen

Knut Sæther
Sted: Øksendal

Re: Klokkerbok Vår Frue kirke i Trondheim Fødte og døpte 184

Legg inn av Knut Sæther » 28. oktober 2014 kl. 0.17

Dåpsdatoen er 7. november, Allehelgenssøndag. Samme Dag viser altså til datoen som står litt ovanfor.

Fødselsdato og status er som du skriv.

Om foreldra: Faderen angivet at være Ungkarl og Matros Niels Nielssen, som opholder sig i Aalesund. Moderen er Pige Ingebor Pedersdatter, der efter Opgivende kom fra Aalesund i Juli Md. d. A., logerer nu hos Skræddermester Petersen i Storkveiten, og der født Barnet.

Fadrar: Kone Karen Petersen, Pige Ingebor Pedersdtr., Pige Else Halsteensdtr., Snedkersvend Bernt Petersen, Arbeidsmand Ingebrigt Petersen, Uk, Tjener Haldo Olsen.

Kommentaren til høgre: Saaledes opgivet af Barnemoderen, med Tilføiende, at dette er Begges første begangne Leiermaal.

Mvh. Knut

70026
Sted: Oslo

Re: Klokkerbok Vår Frue kirke i Trondheim Fødte og døpte 184

Legg inn av 70026 » 28. oktober 2014 kl. 20.33

Hei Knut,

Tusen takk for hjelpen!

Mvh
Øystein Garnes

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»