Odelsskatten Senja Nordlandene, 1667
Moderator: MOD_tydehjelp
Odelsskatten Senja Nordlandene, 1667
Jeg skulle hatt hjelp til å få riktig tyding av det som er registrert for Sands Tingsted. Får til å lese litt selv, men er langt fra trygg på tyding. Høyre side...
arkivverket.no/URN:db_read/rk/21116/3/
Mener å finne Esau og Robert Moddy (usikker på staving av navnet)
Noen som kan hjelpe med helt riktig tyding av denne utskriften?
Hvis det er riktig at jeg leser Robert Moddy, da betyr det at han levde i 1667? Andre har registrert han som død i 1666.
Jan R
arkivverket.no/URN:db_read/rk/21116/3/
Mener å finne Esau og Robert Moddy (usikker på staving av navnet)
Noen som kan hjelpe med helt riktig tyding av denne utskriften?
Hvis det er riktig at jeg leser Robert Moddy, da betyr det at han levde i 1667? Andre har registrert han som død i 1666.
Jan R
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Re: Odelsskatten Senja 1667
eg les
"Edtzau Mouddj Eyer
Nedergaard - vj Woge - ij Rdr j ort
Robert Mouddj Eyer
Sunds Wold - ij Wogh - iij ort "
Det står ein Robert her ja.
Om det det "din" Robert, eller ein annan (t.d. son eller soneson), står det ikkje noko om.
Dette er vel ei årviss liste(?). Det hender at folk "overlever" seg sjølve, og vert ståande i skattelistene, sjølv om andre (arvingane) betalar skatten.
Det kjem av at futen - eller helst skrivesveinen hans - brukte ein kopi av lista frå førre
innsamling som mal/førelegg for denne innsamlinga. Då var det fort gjort å gløyme
å spørje om gamlefar framleis levde, eller om andre hadde teke over (t.d. sonen, som
kanskje likevel hadde overlevert skatten dei siste åra).
For futen og hans føresette var det nok viktigare at skatten kom inn, enn kven som
stod som betalar.
Dvs at du ikkje kan vere sikker på at "din" Robert levde i 1667, jamvel om det er han
som står i lista.
"Edtzau Mouddj Eyer
Nedergaard - vj Woge - ij Rdr j ort
Robert Mouddj Eyer
Sunds Wold - ij Wogh - iij ort "
Det står ein Robert her ja.
Om det det "din" Robert, eller ein annan (t.d. son eller soneson), står det ikkje noko om.
Dette er vel ei årviss liste(?). Det hender at folk "overlever" seg sjølve, og vert ståande i skattelistene, sjølv om andre (arvingane) betalar skatten.
Det kjem av at futen - eller helst skrivesveinen hans - brukte ein kopi av lista frå førre
innsamling som mal/førelegg for denne innsamlinga. Då var det fort gjort å gløyme
å spørje om gamlefar framleis levde, eller om andre hadde teke over (t.d. sonen, som
kanskje likevel hadde overlevert skatten dei siste åra).
For futen og hans føresette var det nok viktigare at skatten kom inn, enn kven som
stod som betalar.
Dvs at du ikkje kan vere sikker på at "din" Robert levde i 1667, jamvel om det er han
som står i lista.
Tusen takk Ivar. Dette er familien jeg forsøker å finne mer ut om (fjerne forfedre). Robert kom fra Skottland til Bergen ca 1620? har jeg lest (uten dokumentasjon). Esau ble født ca 1636. Fikk hjelp til å tyde en tekst for Odelsskatten 1668 der Robert ikke nevnes. Her er det registrert en annen eier av Sunds Wold, Nelle Robertsdatter. Dette tror jeg må være søster til Esau, i så fall ny informasjon. Har ikke funnet mer om henne, men leter videre.
Igjen tusen takk for hjelpen!
Jan Ragnar
Igjen tusen takk for hjelpen!
Jan Ragnar
-
- Kontakt:
om det hjelper for kartlegginga, så eig Robert også
"Heløen - 1,5 Wogh " (kan vere "Geløen" - men eg finn ingen annan G å samanlikne med...)
"Heløen - 1,5 Wogh " (kan vere "Geløen" - men eg finn ingen annan G å samanlikne med...)
Ja, det stemmer jo helt med det jeg tidligere har fått tydet fra Odelsskatten 1668.
Her er det at det har blitt tydet (klarer ikke selv å tyde navnet): Nelle Robbertsdatter. Hun står da som eier av Heløen og Sundsvold. Finner det da svært sannsynlig at hun har arvet dette fra sin far Robert, mens broren Esau har arvet "Nedergaard" da, eller er det noe jeg overser?
Høyre side nederst
arkivverket.no/URN:db_read/rk/21144/3/
Her er det at det har blitt tydet (klarer ikke selv å tyde navnet): Nelle Robbertsdatter. Hun står da som eier av Heløen og Sundsvold. Finner det da svært sannsynlig at hun har arvet dette fra sin far Robert, mens broren Esau har arvet "Nedergaard" da, eller er det noe jeg overser?
Høyre side nederst
arkivverket.no/URN:db_read/rk/21144/3/
Ivar skrev:om det hjelper for kartlegginga, så eig Robert også
-
- Kontakt:
Finner det da svært sannsynlig at hun har arvet dette fra sin far Robert, mens broren Esau har arvet "Nedergaard" da, eller er det noe jeg overser?
Tydinga, altså "Nelle Robberssdsatter", gardsnamna og skylda (verdien) er greie nok.
Tolkinga er litt vanskelegare:
Dersom Nelle har arva Robert, kvifor har ho då fått alt dersom Esau er broren? Eller - dersom Esau hadde fått arv før, kvifor har Nelle fått meir enn ein systerlut? (Esau har 6 våger, Nelle har 3,5. Døtre arva halvparten av det søner arva.)
Slik jeg ser det arvet Esau Nergaard etter sin far. Faren hadde også andre eiendommer han eide (Skaland og Bø - Senja)
I Bergen er det ved formeutaksering i 1657 en Robert Modes der hans "hus og grund" er satt til 500 rdr. Jeg mener dette er samme person. Ellers betalte han leie/forpaktet en rekke fiskebruk i Sør-Troms området, så det var nok mye jektetrafikk nedover til Bergen.
Jordebok 1652
I dette brevet ber han om 10 rdl i avslag på leien (opprinnelig 50 rdl) og får det innvilget, grunnet uår i perioden med mange garder som ligger øde.
Jeg har ikke kommet over skiftet etter ham. Det ville ha oppklart mye, vet egentlig ikke hvor jeg skal lete...
Jan R
I Bergen er det ved formeutaksering i 1657 en Robert Modes der hans "hus og grund" er satt til 500 rdr. Jeg mener dette er samme person. Ellers betalte han leie/forpaktet en rekke fiskebruk i Sør-Troms området, så det var nok mye jektetrafikk nedover til Bergen.
Jordebok 1652
I dette brevet ber han om 10 rdl i avslag på leien (opprinnelig 50 rdl) og får det innvilget, grunnet uår i perioden med mange garder som ligger øde.
Jeg har ikke kommet over skiftet etter ham. Det ville ha oppklart mye, vet egentlig ikke hvor jeg skal lete...
Jan R
-
- Kontakt:
Jan skrev:Slik jeg ser det arvet Esau Nergaard etter sin far. Faren hadde også andre eiendommer han eide (Skaland og Bø - Senja)
Jordebok 1652
Jan R
Å pakte eit større gods for ein fast årleg sum var eit vågespel. Her er det snakk om Nordlands-delen (47 våger) av Giskegodset, som kongen selde til Hanibal Sehested i 1648.
Det stemmer at "Robbert Modj I Bergen" (også) åtte 1 våg i Bø ("Bøe") og 1 våg Skaland ("Schageland") i 1666: http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/21097/3/
Året etter, 1667, er det "Velb. Preben Von Ahn" som er ført som eigar: http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/21116/3/
Altså ingen ringare enn lensherren i Nordlanda http://no.wikipedia.org/wiki/Preben_von_Ahnen Det var vel neppe som arv han fekk det.
Eg ser ikkje Robert som eigar nokon annan stad i Senja 1666. Elles ser det ut til at det er litt ymse kva som finst av odelsskattemanntal for Nordlanda frå denne tida.
Eit skifte må vel vere halde i Bergen. Men dersom arvingane var vaksne og vel forlikte, kan det vere eit privat skifte som ikkje kom i noko embetsarkiv.
Ivar skrev:
Å pakte eit større gods for ein fast årleg sum var eit vågespel. Her er det snakk om Nordlands-delen (47 våger) av Giskegodset, som kongen selde til Hanibal Sehested i 1648.
Det stemmer at "Robbert Modj I Bergen" (også) åtte 1 våg i Bø ("Bøe") og 1 våg Skaland ("Schageland") i 1666: http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/21097/3/
Året etter, 1667, er det "Velb. Preben Von Ahn" som er ført som eigar: http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/21116/3/
Altså ingen ringare enn lensherren i Nordlanda http://no.wikipedia.org/wiki/Preben_von_Ahnen Det var vel neppe som arv han fekk det.
Dette er veldig interessent, og jeg hadde ikke fått med meg "Preben Von Ahn" som da tydelig har kjøpt disse gården i 1667. Dette understøtter jo at Robert Modj døde i 1666.
Kan jeg regne det som sannsynlig at Nelle Robbersdatter var hans datter (selv om det ikke står Modj etter Robbersdatter) i Odelsskatten 1668?
Jeg har lenge lurt på om Esau var hans eneste etterkommer. Så langt er dette eneste sted jeg har sett henne omtalt. Esau Robertsen Moddi er omtalt flere steder, Bjarkøy Bygdebok s. 108. Han bosatte seg etterhvert på gården "Store Grøsnes" i Gratangen kommune (hvor jeg har mine aner, fant først hans datter Anne Esausdatter Moddy i slekta og lurte på om det var samisk navn)...
Astafjord historie 2, s 86-88:
"Esau Moddi var trolig av skotsk avstamning og kom fra en slekt som på 1650-tallet hadde ervervet seg betydelige eiendommer i Bjarkøy og på yttersida av Senja. Faren, Robert Moddi, eide i 1661 både Sundsvold (2 våg), Helløya (1,5 våg) og Buvik (1 våg) i Bjarkøy. Trolig var han kommet i besittelse av disse gårdene gjennom et arveoppgjør etter Nils Pedersen Lem i Bergen, - et arveoppgjør som også omfattet Senjehesten og Sjursvik på sørvestspissen av Senja. I tillegg kjøpte han opp gårdene Skaland og Bø i Berg - hver på én våg. Størstedelen av disse eiendommene var gammelt Bjarkøygods, som hadde gått i arv gjennom forskjellige adelsslekter, men som i første halvdel av 1600-tallet var blitt overtatt av bergensborgere. Robert Moddi hadde også tilknytning til Bergen, uten at vi vet sikkert om han hadde løst borgerskap. I hvert fall trakk han seg tilbake dit før han døde ca. 1666."
Jeg vet ikke hvor forfatteren (Professor Lars Ivar Hansen) har antagelsen om arveoppgjør etter "Nils Pedersen Lem" fra.
Jan R
-
- Kontakt:
Jan skrev:Dette er veldig interessent, og jeg hadde ikke fått med meg "Preben Von Ahn" som da tydelig har kjøpt disse gården i 1667. Dette understøtter jo at Robert Modj døde i 1666.
Kan jeg regne det som sannsynlig at Nelle Robbersdatter var hans datter (selv om det ikke står Modj etter Robbersdatter) i Odelsskatten 1668?
Eg trur vel det einaste eg kan bidra med her, er kritisk sans....
Preben tok over Bø og Skaland. Nelle tok over Sundsvoll og Helløya.
For Preben sin del var det (mest truleg) ikkje snakk om arv.
Kvifor skulle det vere arv for Nelle?
Robert var vel ikkje av dei mest vanlege namna, men heilt uvanleg var det ikkje.
Elles, du siterer at Robert åtte Buvik. Det stemmer med odelsskatten i 1666
http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/21097/4/
Både i 1667-skattelista
http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/21116/4/ og i 1668
http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/21144/4/
er det Preben von Ahnen som eig denne garden.
Altså.... Preben tek over Buvik 1666/67, og så året etter Bø og Skaland, då Nelle tek over Sundsvoll og Helløya.
Det kan vel like gjerne tyde på ein økonomisk nedgang for Robert, der han må selje unna.
Dersom Robert hadde monalege verdiar (anten for seg sjølv i live eller for arvingane, om han var død) ville jordeigedom ikkje vere det første han/arvingane selde unna.
Ivar skrev:
Eg trur vel det einaste eg kan bidra med her, er kritisk sans....
Preben tok over Bø og Skaland. Nelle tok over Sundsvoll og Helløya.
For Preben sin del var det (mest truleg) ikkje snakk om arv.
Kvifor skulle det vere arv for Nelle?
Robert var vel ikkje av dei mest vanlege namna, men heilt uvanleg var det ikkje.
Preben arvet nok ikke. Kan være at familien valgte å selge unna
Nei, dette er ikke lett og det er viktig med kritisk sans fra en som er objektiv som du er.
Kvifor arv for Nelle?
Hvis det er slik som jeg tror så vokste hun opp på Nergård sammen med faren og broren. Sundsvoll ligger 4-5 km unna Nergård (Bjarkøy) og Helløya ligger rett over sundet (ca 150 m).
Bø og Skaland ligger nord-vest på Senja, betydelig lengre unna eiendommene i Bjarkøy. Esau valgte heller å etablere seg lengre inn (Gratangsfjorden) der han kjøpte gården Store Grøsnes. Har også lest at det kunne være at han gjorde dette for også å kunne drive handel med samene (skinn).
I Bjarkøy Bygdebok finner jeg ikke noen registrer med navn Robert, bortsatt fra etterkommere av Robert Moddi, men klart det kan finnes... Denne boka er forresten tilgjengelig i bokhylla.no.
På den tiden var det vel også uvanlig at en kvinne kjøpte eiendom, uten å arve/ være medlem av en velstående familie.
Samlet er det dette som gjør at jeg mener det er sannsynlig (ikke sikkert) at hun er datter til Robert Moddy/Modj.
Ikke lett så langt tilbake i tid.
Jan R
-
- Kontakt:
Hugs at eigarskap og brukarskap er to heilt ulike ting.
"Robert Moddi i Bergen" fortel at han ikkje budde der.
Kven som var brukarar på gardane, ser du i leilendingsskattelistene , her t.d. frå 1666 :
http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/21095/18/
"Nedergaard - vj Wog
Christen Hanssen - 3,5 Rdr
Sundswold ij Wogh
Daniell Oelssen - 1,5 Rdr"
"Heldøen - 1,5 Wogh
Thuellss Janssen - j Wogh - iij ort
Aschild Christophersen - 0,5 Wogh - 0,5 Rd"
"Buwigen - j Wogh
Hans Anderssen - iij ort"
Det er delvis dei same i 1661: http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/21024/5/
Korkje Esau eller Robert bur her i 1666 eller 1661. Men du har kanskje funne dei i tidlegare lister?
"Robert Moddi i Bergen" fortel at han ikkje budde der.
Kven som var brukarar på gardane, ser du i leilendingsskattelistene , her t.d. frå 1666 :
http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/21095/18/
"Nedergaard - vj Wog
Christen Hanssen - 3,5 Rdr
Sundswold ij Wogh
Daniell Oelssen - 1,5 Rdr"
"Heldøen - 1,5 Wogh
Thuellss Janssen - j Wogh - iij ort
Aschild Christophersen - 0,5 Wogh - 0,5 Rd"
"Buwigen - j Wogh
Hans Anderssen - iij ort"
Det er delvis dei same i 1661: http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/21024/5/
Korkje Esau eller Robert bur her i 1666 eller 1661. Men du har kanskje funne dei i tidlegare lister?
Nei, jeg har ikke funnet tidligere lister, har bare lest på andre websider at Robert Moodie bodde på Nergård i Bjarkøy, men det må i så fall ha vært før 1661 som du har funnet. Jeg leste nok ikke godt nok og fikk ikke med meg at det å eie en gård ikke var det samme som at personen bodde der.
Nå har jeg slått opp i Astafjord bygdebok hvor det står bl.a:
"Selv eide Esau hele den sentrale handelsgården på Bjarkøy. Trass i disse betydelige interessene der ute overlot han driften til Kristen Hanssen og søkte seg i stede til Astafjord, giftet seg med datteren til Mikkel Larsen (bondelensmann og skipper) og bosatte seg på store Grøsnes....
-----------------
I flere fremstillinger oppgis Esau Moddi å ha drevet stor handel på Bergen. Det har imidlertid ikke vært mulig å finne konkrete kilder som kan belyse denne handelen nærmere, hverken for Esau Moddis eller Kristen Hanssens vedkommende. Dette henger bl.a sammen med at jekteskatten etter 1665 ble betalt i Bergen og ikke på rederesn hjemsted."
-------------
Etter hans død drev både hans sønn, Robert Esausen Moddi, og fogdesønnen Hans Iversen Wulff jektefart fra Negården."
Så du har funnet det som er helt riktig. Igjen tusen takk!
Etter at du viste linken til leilendingsskatten mener jeg at jeg kan lese EsauMudj? på gården Store Grøsnes. Ikke helt sikker.
Kunne vært interessent å vite hvem som er på Lille Grøsnes, er det Erik Johnsen det står?
1666- Venstre side
arkivverket.no/URN:db_read/rk/21095/11/?size=full&mode=0
1661 - Høyre side - Klarer ikke å tyde navnet der
arkivverket.no/URN:db_read/rk/21024/7/?size=full&mode=0
Ellers forsøkte jeg å finne opplysninger om en gard: Foldvik, men klarte det ikke, skulle kommet noe etter Laberg...
Nå har jeg slått opp i Astafjord bygdebok hvor det står bl.a:
"Selv eide Esau hele den sentrale handelsgården på Bjarkøy. Trass i disse betydelige interessene der ute overlot han driften til Kristen Hanssen og søkte seg i stede til Astafjord, giftet seg med datteren til Mikkel Larsen (bondelensmann og skipper) og bosatte seg på store Grøsnes....
-----------------
I flere fremstillinger oppgis Esau Moddi å ha drevet stor handel på Bergen. Det har imidlertid ikke vært mulig å finne konkrete kilder som kan belyse denne handelen nærmere, hverken for Esau Moddis eller Kristen Hanssens vedkommende. Dette henger bl.a sammen med at jekteskatten etter 1665 ble betalt i Bergen og ikke på rederesn hjemsted."
-------------
Etter hans død drev både hans sønn, Robert Esausen Moddi, og fogdesønnen Hans Iversen Wulff jektefart fra Negården."
Så du har funnet det som er helt riktig. Igjen tusen takk!
Etter at du viste linken til leilendingsskatten mener jeg at jeg kan lese EsauMudj? på gården Store Grøsnes. Ikke helt sikker.
Kunne vært interessent å vite hvem som er på Lille Grøsnes, er det Erik Johnsen det står?
1666- Venstre side
Ellers forsøkte jeg å finne opplysninger om en gard: Foldvik, men klarte det ikke, skulle kommet noe etter Laberg...
-
- Kontakt:
Jan skrev:Nei, jeg har ikke funnet tidligere lister, har bare lest på andre websider at Robert Moodie bodde på Nergård i Bjarkøy, men det må i så fall ha vært før 1661 som du har funnet. Jeg leste nok ikke godt nok og fikk ikke med meg at det å eie en gård ikke var det samme som at personen bodde der.
Det er fleire år med skattelister før 1661, så ha burde kunne finnast. Ein del av dei er for heile "Nordlandenes len", og utan lokalkjennskap vert det mange sider å bla seg gjennom.
(t.d. 195 bilete, 1652 http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/20975/1/ )
1666- Venstre side
"Stor Grøssnes - 1,5 Wogh
Essau Modj -- j Rd 0,5 ort
Lille Grøssnes - j Wogh
Christen Pederssen -- iij ort"
"Stor grøsnes - 1,5 W
Sl. Michel Laursens Enche - 1,5 W - - iij ort
Lille grøsnes - j W.
Sl. Michel Laursens Enche - j W -- 0,5 dr"
1666: Etter Ladberigh oppe til høgre står
"Fulwigen -- v pd
Christen Pedersen - 2,5 pd -- 2,5 ort
Laurs Laurssen - 2,5 pd -- 2,5 ort
1661 to blad bak Grøsnes, nedst 2. spalte:
"Fuluigen -- v pd
Maren Mihelsd. - 2,5 pd -- 1,5 ort 4 ss.
Laurs Laurs. - 2,5 pd -- 1,5 ort 4 ss."
Ivar skrev:
Det er fleire år med skattelister før 1661, så ha burde kunne finnast. Ein del av dei er for heile "Nordlandenes len", og utan lokalkjennskap vert det mange sider å bla seg gjennom.
(t.d. 195 bilete, 1652 http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/20975/1/ )
Igjen, tusen takk. Skjønner nesten ikke at du klarer å tyde dette. Foldvik er den gården mine nærmestet forfedre kom fra.
Jammen var det mange sider, holdt nesten på å gi opp, men fant sent i går kveld:
Sands tingsted starter på side 156. På neste side klarer jeg å lese gårdsnavnene Nedergaard og Øffergard, men er ikke i stand til å tyde mer.
arkivverket.no/URN:db_read/rk/20975/157/
Astefjord tingsted (Astafjord) starter på s. 160, finner Store Grøsnes nederst på siden og Lille på neste.
arkivverket.no/URN:db_read/rk/20975/160/
-
- Kontakt:
Jammen var det mange sider, holdt nesten på å gi opp, men fant sent i går kveld:
Sands tingsted starter på side 156. På neste side klarer jeg å lese gårdsnavnene Nedergaard og Øffergard, men er ikke i stand til å tyde mer.
arkivverket.no/URN:db_read/rk/20975/157/
"Nedergaard -- vj w.
Christen Hansenn -- vj w- --- iij dr."
eigaren til venstre: "Velb. Jens Bielches"
Astefjord tingsted (Astafjord) starter på s. 160, finner Store Grøsnes nederst på siden og Lille på neste.
arkivverket.no/URN:db_read/rk/20975/160/
"Stor Grøsnes - 1,5 w.
Michell Lauridsen - 1,5 W -- 0,5 dr 1 mk"
til venstre: "Kongen bygger" (dvs. at kongen har bygselsretten - og truleg den største eigarparten)
"Lille Grøsnes - j w.
Michell Lauridsen - j w. - - - } Er Lenssmand."
t.v.: "Kongen bygger".
Lensmenn var fritekne frå dei vanlege skattane (tiende, leidang, og som her: kontribusjon/leilendingsskatt).
Ivar skrev:
"Nedergaard -- vj w.
Christen Hansenn -- vj w- --- iij dr."
eigaren til venstre: "Velb. Jens Bielches"
"Stor Grøsnes - 1,5 w.
Michell Lauridsen - 1,5 W -- 0,5 dr 1 mk"
til venstre: "Kongen bygger" (dvs. at kongen har bygselsretten - og truleg den største eigarparten)
"Lille Grøsnes - j w.
Michell Lauridsen - j w. - - - } Er Lenssmand."
t.v.: "Kongen bygger".
Lensmenn var fritekne frå dei vanlege skattane (tiende, leidang, og som her: kontribusjon/leilendingsskatt).
Da må Robert Moddy tilegnet seg Nergård noe senere. Finnes det andre lister jeg kan kikke gjennom tro? Jeg har ikke lært meg hvordan finne disse.
Når det gjelder Nergård så ser jeg at "Velb. Jens Bielches" er samme person som Robert skriver brev til i 1652 og ber om 10 rdl i avlag (Jordebok 1652) og får dette invilget. Han har vel da kjøpt eiendommen fra Jens Bjelke i løpet av neste 10-års periode.
Så eier jo lensmannen Lille Grøsnes. Esau gifter seg med hans datter omkring 1657 har jeg lest. Det var tydelig forbindelse mellom flere av disse personene, veldig interessent"
-
- Kontakt:
Dei fleste listene frå denne tida er frå lensrekneskapen:
http://www.arkivverket.no/arkivverket/D ... ndenes-len
Brevet i 1652 er til "Offue Bielcke", http://no.wikipedia.org/wiki/Ove_Bjelke
- som var son til Jens http://no.wikipedia.org/wiki/Jens_Bjelke
Lensmannen, Mikkel Lauritsson, bygslar Lille Grøsnes av kongen.
Esau tek over som brukar etter enkja etter Mikkel (evt. med nokon nokre få år i mellom). Meir samband framgår ikkje frå desse listene. - men det kan vere andre kjelder.
http://www.arkivverket.no/arkivverket/D ... ndenes-len
Brevet i 1652 er til "Offue Bielcke", http://no.wikipedia.org/wiki/Ove_Bjelke
- som var son til Jens http://no.wikipedia.org/wiki/Jens_Bjelke
Lensmannen, Mikkel Lauritsson, bygslar Lille Grøsnes av kongen.
Esau tek over som brukar etter enkja etter Mikkel (evt. med nokon nokre få år i mellom). Meir samband framgår ikkje frå desse listene. - men det kan vere andre kjelder.