Hvem var Hans og Helene sin foreldre?
Moderator: MOD_Oslo
Hvem var Hans og Helene sin foreldre?
En sjømann Hans Larsen, f ca 1860, hvor vet jeg ikke og ei Helene Johannesen f 1863, hvor vet jeg ikke. De fikk i 1885 en sønn som skal ha het Oskar Hartvig. Foreldrene var ikke gift. Oskar ble da oppfostret hos andre. Det jeg lurer på er hvem Hans og Helene sin foreldre var og hvor de kommer fra?. Holder på å sette opp slekta til noen, men er kommet opp i et problem som jeg ikke finner ut av.
Mvh Elisabeth Sande
Mvh Elisabeth Sande
Re: Hvem var Hans og Helene sin foreldre?
Hvordan vet du har dette problemet har noe med Oslo/Kristiania å gjøre?
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter
Hei
Grunnen til at jeg tror det er Oslo er at Oskar Hartvig var døpt i Grønland Menighet den 10.01.1886. Slik jeg har forstått det så bodde ikke Oskar sammen med foreldrene sine da han ble oppfostra hos en Olsen som jeg antar er en av hans faddrer da det står oppført en A Olsen som skal være pleiefaren. Dette er grunnen.
Mvh Elisabeth[/list][/code][/quote]
Grunnen til at jeg tror det er Oslo er at Oskar Hartvig var døpt i Grønland Menighet den 10.01.1886. Slik jeg har forstått det så bodde ikke Oskar sammen med foreldrene sine da han ble oppfostra hos en Olsen som jeg antar er en av hans faddrer da det står oppført en A Olsen som skal være pleiefaren. Dette er grunnen.
Mvh Elisabeth[/list][/code][/quote]
Har du undersøkt i folketellingen 1891 (Riksarkivet) og i aktuelle kilder i Oslo byarkiv?
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Hei!
Dersom A. Olsen var en fadder, så hadde jeg vel lurt på om dette kanskje var et familiemedlem?
Hvor bodde han (Oscar) i 1900 folketellingen??
Og - siste spørsmål - hvem var de andre fadderne til denne guttebassen??
Laila
Dersom A. Olsen var en fadder, så hadde jeg vel lurt på om dette kanskje var et familiemedlem?
Hvor bodde han (Oscar) i 1900 folketellingen??
Og - siste spørsmål - hvem var de andre fadderne til denne guttebassen??
Laila

med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Hei
Det jeg vet er følgende:
Oscar Hartvig sin mor var:
Pige Helene Johannesen, f ca 1863, hadde bopel i Nordbygata 18, trolig i Oslo.
Fadderne skal være:
pleieforeldre arb Arvid Olsen, kone Nanna Olsen, snekker Theodor Nilsen, pige Karen Nilsen.
Har fått vite at Oscar Hartvig skal ha blitt konfirmert 1 oktober 1899.
Kan se ut som at Hans Larsen døde tidlig da det var satt et kors etter navnet hans i ettertid på dåpsattesen, og at pleiefader var Arvid Olsen. Er usikker om hvor pleieforeldrene bodde i 1900.
mvh Elisabeth
Det jeg vet er følgende:
Oscar Hartvig sin mor var:
Pige Helene Johannesen, f ca 1863, hadde bopel i Nordbygata 18, trolig i Oslo.
Fadderne skal være:
pleieforeldre arb Arvid Olsen, kone Nanna Olsen, snekker Theodor Nilsen, pige Karen Nilsen.
Har fått vite at Oscar Hartvig skal ha blitt konfirmert 1 oktober 1899.
Kan se ut som at Hans Larsen døde tidlig da det var satt et kors etter navnet hans i ettertid på dåpsattesen, og at pleiefader var Arvid Olsen. Er usikker om hvor pleieforeldrene bodde i 1900.
mvh Elisabeth

Nordbygata ligger på Grønlandsleiret / Grønland.
Har funnet ut litt mer om sønnen Oskar Hartvig.
Oskar skal være født 15.12.1885. Pleiefamilien skal som sagt tidliger være Olsen. Har fått vite at Olsen eide en enebolig " Ekeberg eller Skrenten evt Ekebergskrenten ". Oskar skal vist ha hatt en pleiesøster ved navn Rachel / Rakel.
Er forsatt på leit etter hans far, sjømann Hans Larsen, f 1860.
Håper at andre har noen andre opplysninger om Oskar da jeg holder på å sette opp slekta til en familie.
Mvh Elisabeth 
Oskar skal være født 15.12.1885. Pleiefamilien skal som sagt tidliger være Olsen. Har fått vite at Olsen eide en enebolig " Ekeberg eller Skrenten evt Ekebergskrenten ". Oskar skal vist ha hatt en pleiesøster ved navn Rachel / Rakel.
Er forsatt på leit etter hans far, sjømann Hans Larsen, f 1860.
Håper at andre har noen andre opplysninger om Oskar da jeg holder på å sette opp slekta til en familie.