Kurs i Vestfold
- Lars Jørgen Ormestad
- Sted: UNDRUMSDAL
Kurs i Vestfold
Her må alle på kurs i Storås legge inn et spørsmål eller en kommentar før neste gang.
Mvh. Lars Jørgen
Mvh. Lars Jørgen
Sist redigert av Lars Jørgen Ormestad den 6. oktober 2014 kl. 8.57, redigert 1 gang totalt.
- Lars Jørgen Ormestad
Re: a) Kurs i Vestfold
Dette er bare en prøve.
-
- Sted: TORØD
Kan noen hjelpe meg med linken til Den Norske kirkes sider - for å finne gravsteder?
Mvh Gunn L.Johansen
Mvh Gunn L.Johansen
-
- Sted: TORØD
Jeg bruker nettbrett, og lurer på hvor jeg logger ut fra slektsforumet?
Mvh Gunn L.Johansen
Mvh Gunn L.Johansen
- Lars Jørgen Ormestad
Hei Gunn.
Det var iallefall raskt levert...
Den Norske kirke har dessverre ingen egen link til alle gravminner, her må man søke i den kommunen man prøver å finne avdøde - og ikke alle kommuner har lagt dette ut.
Ved å gå inn på Geneaologiske ressurser, velge fylke og kommune - så gravsteder - så ser du om det står en eller to lenker der. Den som heter "Gravminner i Norge" er til DIS-Norges gravminner og den som heter "Gravlagte på kirkegårdene i XX" er den som de forskjellige menighetsrådene har lagt ut.
Man kan også gå rett inn på den lokale kirkens hjemmeside, feks http://www.re.kirken.no og finne link til "Gravsøk".
Ellers finnes det det dessverre ingen mulighet til å logge seg ut av forum, den logger ut når det går en viss tid, eller når du lukker nettleseren. Det er ingen fare forbundet med å forbli innlogget.
Mvh. Lars Jørgen
Det var iallefall raskt levert...

Den Norske kirke har dessverre ingen egen link til alle gravminner, her må man søke i den kommunen man prøver å finne avdøde - og ikke alle kommuner har lagt dette ut.
Ved å gå inn på Geneaologiske ressurser, velge fylke og kommune - så gravsteder - så ser du om det står en eller to lenker der. Den som heter "Gravminner i Norge" er til DIS-Norges gravminner og den som heter "Gravlagte på kirkegårdene i XX" er den som de forskjellige menighetsrådene har lagt ut.
Man kan også gå rett inn på den lokale kirkens hjemmeside, feks http://www.re.kirken.no og finne link til "Gravsøk".
Ellers finnes det det dessverre ingen mulighet til å logge seg ut av forum, den logger ut når det går en viss tid, eller når du lukker nettleseren. Det er ingen fare forbundet med å forbli innlogget.
Mvh. Lars Jørgen
-
- Sted: ÅSGÅRDSTRAND
Kanskje jeg kunne få hjelp til å finne militære ruller for Re.
Grete
Grete
- Lars Jørgen Ormestad
Hei Grete - det kommer litt ann på hvilken tidsperiode du leter etter militære ruller for.
Det ligger kun 3 ruller som ligger ute på nettet.
Militære ruller Re
Ramnes hørte nok til det vestre mens Våle tilhørte det østre Jarlsbergske kompani i 1726.
Hæren har hatt forskjellige inndelinger, her finner du oversikten fra 1628-1817.
Arkivene finnes på forskjellige steder, alt etter tidsperiode og militærnivå.
Det er noe på statsarkivene (Kongsberg for Våle og Ramnes) og noe på Riksarkivet i Oslo.
Du finner mer informasjon om dette i kapitlet om "Soldater og sjøfolk" i Våre røtter.
Mvh. Lars Jørgen
Det ligger kun 3 ruller som ligger ute på nettet.
Militære ruller Re
Ramnes hørte nok til det vestre mens Våle tilhørte det østre Jarlsbergske kompani i 1726.
Hæren har hatt forskjellige inndelinger, her finner du oversikten fra 1628-1817.
Arkivene finnes på forskjellige steder, alt etter tidsperiode og militærnivå.
Det er noe på statsarkivene (Kongsberg for Våle og Ramnes) og noe på Riksarkivet i Oslo.
Du finner mer informasjon om dette i kapitlet om "Soldater og sjøfolk" i Våre røtter.
Mvh. Lars Jørgen
- Lars Jørgen Ormestad
På http://www.arkivportalen.no finner du ut hva som ligger i de forskjellige arkivene.
Du finner endel militære ruller på Statsarkivet i Kongsberg.
Fra 1819-1894. De ligger som en del av Amtmannens arkivsamling.
Mvh. Lars Jørgen
Du finner endel militære ruller på Statsarkivet i Kongsberg.
Fra 1819-1894. De ligger som en del av Amtmannens arkivsamling.
Mvh. Lars Jørgen
-
- Sted: VESTSKOGEN
Hei og takk for spennende kurs, ser fram til neste kurskveld, som dessverre er den siste.
For min del burde det vært mange flere kurskvelder, mye å huske på for en gammel mann.
Mvh Kjell
For min del burde det vært mange flere kurskvelder, mye å huske på for en gammel mann.
Mvh Kjell
-
- Sted: LARVIK
Hei,
Noen som kan tyde teksten for Gunhild Olsdatter, løpenummer 2 for jentebarn? Spesielt teksten for foreldrenes bopel og anmerkninger.
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 030327.jpg
Noen som kan tyde teksten for Gunhild Olsdatter, løpenummer 2 for jentebarn? Spesielt teksten for foreldrenes bopel og anmerkninger.
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 030327.jpg
- Lars Jørgen Ormestad
Vi får håpe du får dreisen på det etterhvert Kjell.
Når du har hørt hva jeg sier, titter litt i Våre Røtter og går på brukermøter i Tønsberg får du nok dreisen på det meste etterhvert. Ellers er det alltid lov å spørre noen av oss som har holdt på en stund.
Jan, jeg leser:
Ungkl. Husmsøn Ole Chrestensen og Pige Ingeborg Johnsdtr.
Farens bosted: Yli - Kaase
Morens bosted: Ryen Kasin (her tipper jeg litt ut fra folketellingen 1865)
Faddere:
Husm. John Zakariasen Leiufsrud, Ole Johnsen - do - , Hans Larsen Kasin, Kari Halvorsdtr? Leiufsrud, Gunhild Johnsdtr. i Lid.
Anmerkningen er:
Anmeldelse sked af Barnets Moder.
Som du kanskje husker står -do- for ditto - altså bor også fadderen Ole Johsen på Leiufsrud.
Mvh. Lars Jørgen
Når du har hørt hva jeg sier, titter litt i Våre Røtter og går på brukermøter i Tønsberg får du nok dreisen på det meste etterhvert. Ellers er det alltid lov å spørre noen av oss som har holdt på en stund.
Jan, jeg leser:
Ungkl. Husmsøn Ole Chrestensen og Pige Ingeborg Johnsdtr.
Farens bosted: Yli - Kaase
Morens bosted: Ryen Kasin (her tipper jeg litt ut fra folketellingen 1865)
Faddere:
Husm. John Zakariasen Leiufsrud, Ole Johnsen - do - , Hans Larsen Kasin, Kari Halvorsdtr? Leiufsrud, Gunhild Johnsdtr. i Lid.
Anmerkningen er:
Anmeldelse sked af Barnets Moder.
Som du kanskje husker står -do- for ditto - altså bor også fadderen Ole Johsen på Leiufsrud.
Mvh. Lars Jørgen
Hei, funker dette?
-
Hei,
jeg har (hadde) en slektning som reiste til Amerika 06.09.1900 fra Oslo med en båt fra linje Island. Hun het Ida Gjertsen og var lett å finne i emigrantarkivet.
Hun reiste som 16-åring. Hun kunne sikkert ikke mye engelsk. Jeg mistenker at hun reiste sammen med noen, men klarer ikke å få fram passasjerliste for denne båten.
Er det mulig, og i så fall hvordan finner jeg den?
Mvh Kjell
jeg har (hadde) en slektning som reiste til Amerika 06.09.1900 fra Oslo med en båt fra linje Island. Hun het Ida Gjertsen og var lett å finne i emigrantarkivet.
Hun reiste som 16-åring. Hun kunne sikkert ikke mye engelsk. Jeg mistenker at hun reiste sammen med noen, men klarer ikke å få fram passasjerliste for denne båten.
Er det mulig, og i så fall hvordan finner jeg den?
Mvh Kjell
- Lars Jørgen Ormestad
Hei Kjell.
Ved å bla i emigrantlistene ser du at de som står foran henne i lista også er fra Tønsberg og reiser med samme båt.
Kaptein Henrik Egenæs, Fernande Egenæs, Olaf Egenæs, Gusta Davidsen.
Jeg har søkt på http://www.ellisisland.org og http://www.familysearch.org uten å finne Ida ankommet i USA, men ved å bruke ancestry.com (betalingstjeneste - husk muligheten på Tønsberg og Nøtterøy bibliotek) fant jeg henne, ved å søke på Ida Gjertsen - så velge Imigration & Travel. Da fant jeg henne i en Passasjerliste i 1900.
Name: Ida Gjertsen
Arrival Date: 22 Sep 1900
Birth Date: abt 1884
Ethnicity/ Nationality: Norwegian
Port of Departure: Christiania
Port of Arrival: New York, New York
Ship Name: Island
Når jeg så ser på orginaldokummentet, så står det at hun skal til Captain H. Egenes i San Francisco.
Mvh. Lars Jørgen
Ved å bla i emigrantlistene ser du at de som står foran henne i lista også er fra Tønsberg og reiser med samme båt.
Kaptein Henrik Egenæs, Fernande Egenæs, Olaf Egenæs, Gusta Davidsen.
Jeg har søkt på http://www.ellisisland.org og http://www.familysearch.org uten å finne Ida ankommet i USA, men ved å bruke ancestry.com (betalingstjeneste - husk muligheten på Tønsberg og Nøtterøy bibliotek) fant jeg henne, ved å søke på Ida Gjertsen - så velge Imigration & Travel. Da fant jeg henne i en Passasjerliste i 1900.
Name: Ida Gjertsen
Arrival Date: 22 Sep 1900
Birth Date: abt 1884
Ethnicity/ Nationality: Norwegian
Port of Departure: Christiania
Port of Arrival: New York, New York
Ship Name: Island
Når jeg så ser på orginaldokummentet, så står det at hun skal til Captain H. Egenes i San Francisco.
Mvh. Lars Jørgen
-
Hei og hjertelig takk.
Våger meg på et tilleggsspørsmål. Du sier bla i emigrantlistene. Jeg klarer ikke å få fram lister fra det aktuelle tidspunktet, september 1900, vet ikke hva jeg gjør feil.
Mvh Kjell
Våger meg på et tilleggsspørsmål. Du sier bla i emigrantlistene. Jeg klarer ikke å få fram lister fra det aktuelle tidspunktet, september 1900, vet ikke hva jeg gjør feil.
Mvh Kjell
- Lars Jørgen Ormestad
Ja, beklager at jeg ikke var tydelig på hvordan jeg blar Kjell.
Når du har oppe personen så klikker du på linken som står under ID nederst på siden. I tilfellet med Ida har hun nr. og00000000519256.
Da kommer du til denne siden: Emigranter.
Det ser ikke ut som en liste, men er faktisk det - ved å trykke på neste eller forrige over navnet og du kommer til den neste eller den forrige i lista. I dette tilfellet var det de før henne som har noe med henne å gjøre.
Mvh. Lars Jørgen
Når du har oppe personen så klikker du på linken som står under ID nederst på siden. I tilfellet med Ida har hun nr. og00000000519256.
Da kommer du til denne siden: Emigranter.
Det ser ikke ut som en liste, men er faktisk det - ved å trykke på neste eller forrige over navnet og du kommer til den neste eller den forrige i lista. I dette tilfellet var det de før henne som har noe med henne å gjøre.
Mvh. Lars Jørgen
-
Takker igjen for god hjelp
Mvh Kjell
Mvh Kjell