Ole Saxesen, Kiplesund
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Ole Saxesen, Kiplesund
Her et utdrag fra skifte etter consumptionsskriver Mathis Pedersen Killa (1709-1760) i Trondheim 1760. Enken er Birgitte Johanne Olsdatter Strøm:
Herforuden opgav og Enken at hende efter hendes Fader Ole Saxesen i Kiplesund var arvelig tillfalden 2de Smaae Gaarder beliggende i Foldfiorden udi Nordmørs Fogderi nemlig: Øver Sæter [...] samt Næder Sæter […] og desuden Indi gaard beliggende tet ved gaarden Olman[?]… osv. (den sistnemnde garden er vel Indre Aalmoe slik det kjem fram lenger ute i skiftet).
Står det noe i Gardtales i Aure bind II om dette?
Link til skiftet:
http://arkivverket.no/URN:sk_read/25095/383/
Jeg er også nysgjerrig på hvorfor Ole Saxesens datter heter Strøm til etternavn.
Hvis det kan være relevant, her er link til vielsen mellom Mathis og Birgitte i 1756 i Edøy. Ser ut som de ble viet på selve Solskjel:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-46
Takknemlig, Bjarte
Herforuden opgav og Enken at hende efter hendes Fader Ole Saxesen i Kiplesund var arvelig tillfalden 2de Smaae Gaarder beliggende i Foldfiorden udi Nordmørs Fogderi nemlig: Øver Sæter [...] samt Næder Sæter […] og desuden Indi gaard beliggende tet ved gaarden Olman[?]… osv. (den sistnemnde garden er vel Indre Aalmoe slik det kjem fram lenger ute i skiftet).
Står det noe i Gardtales i Aure bind II om dette?
Link til skiftet:
http://arkivverket.no/URN:sk_read/25095/383/
Jeg er også nysgjerrig på hvorfor Ole Saxesens datter heter Strøm til etternavn.
Hvis det kan være relevant, her er link til vielsen mellom Mathis og Birgitte i 1756 i Edøy. Ser ut som de ble viet på selve Solskjel:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-46
Takknemlig, Bjarte
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Re: Ole Saxesen, Kiplesund
Spørsmål om dattera til Ole Saxesen i Smølaforumet
(Tore: Rettet lenke 4. oktober 2021: Emnet i Smølaforumet viewtopic.php?p=611868#611868 og navnet på emnet var Birgitte Johanne Olsdatter Strøm.)
Det står mye om Ole Saxesen i Gardtales. Han døydde i eller kring året 1724. Enkja hans er einstad kalla Maria Hansdotter Strømmen, mein ein trur at rette etternavmnet hennar som ugift var Strøm, og at ho høyrde til den greina av Halsa-folk som slo seg ned på Hitra.**
I fotnoten nederst på sida 300:
**) I 1727 leita skifteforvaltaren med lys og lykte etter ein velskikka formyndar åt son til Ole Saxesen og Maria Hansdotter. Under brevskifte herom vart det nemnt at myndlingen hadde ein morbror, Hans Strømme (Strøm), på Hitra. Til slutt vart lensmann Jon Hansson Todal pålagt formyndarskapet. Han var søskenbarn til mor åt myndlingen, Ola Olson.
(Tore: Rettet lenke 4. oktober 2021: Emnet i Smølaforumet viewtopic.php?p=611868#611868 og navnet på emnet var Birgitte Johanne Olsdatter Strøm.)
Det står mye om Ole Saxesen i Gardtales. Han døydde i eller kring året 1724. Enkja hans er einstad kalla Maria Hansdotter Strømmen, mein ein trur at rette etternavmnet hennar som ugift var Strøm, og at ho høyrde til den greina av Halsa-folk som slo seg ned på Hitra.**
**) I 1727 leita skifteforvaltaren med lys og lykte etter ein velskikka formyndar åt son til Ole Saxesen og Maria Hansdotter. Under brevskifte herom vart det nemnt at myndlingen hadde ein morbror, Hans Strømme (Strøm), på Hitra. Til slutt vart lensmann Jon Hansson Todal pålagt formyndarskapet. Han var søskenbarn til mor åt myndlingen, Ola Olson.

Takk. Dette var kjekt å få vita. Står det elles noko om anene til Ole Saxesen?
Eg finn berre Gardtales band I på Universitetsbiblioteket i Bergen. Band II ser ut til å vera sjeldsynt.
Takk, Bjarte
Eg finn berre Gardtales band I på Universitetsbiblioteket i Bergen. Band II ser ut til å vera sjeldsynt.
Takk, Bjarte
Står det forresten noko om når Ole Saxesen var fødd? Det hadde og vore kjekt å vita når borna hans var fødde. Eg har ingen datoar på Birgitte Johanne Olsdatter Strøm.
Bjarte
Bjarte
-
Nei, det står ikke i Gardtales.
Det står bare at han kjøpte garden i 1712. Ole Saxesen fikk også tingsvitne i 1714 på at han bare drev med småhandel, og det betyr nok at da var han ikke utliggerborger. Jeg finner heller ikke skiftet etter ham i Trondhjem.
Skifteprotokollen for Nordmøre på 1720-tallet som jeg har en kopi av, er sterkt skadet og i restene etter den står ikke dette skiftet.
Hvor statsarkivar Todal har funnet de opplysningene han omtaler i fotnoten på side 300, vet jeg ikke.
Det står bare at han kjøpte garden i 1712. Ole Saxesen fikk også tingsvitne i 1714 på at han bare drev med småhandel, og det betyr nok at da var han ikke utliggerborger. Jeg finner heller ikke skiftet etter ham i Trondhjem.
Skifteprotokollen for Nordmøre på 1720-tallet som jeg har en kopi av, er sterkt skadet og i restene etter den står ikke dette skiftet.
Hvor statsarkivar Todal har funnet de opplysningene han omtaler i fotnoten på side 300, vet jeg ikke.

Takk for svar. Det ser ut som eg ikkje kjem lenger enn til Ole Saxesen og Mari Hansdatter Strøm. Eg har vore gjennom Hitrabøkene, og det er ikkje mykje å henta frå denne tida. Det som hadde vore greitt å finna ut, var kvar og når Ole Saxesen si dotter Birgitte Johanne er fødd. Det kan vera på Hitra, men det kan og vera i Kiplesund. Truleg er det i Kiplesund, for Birgitte får born også på 1760-talet med ektemann nummer to.
Bjarte
Bjarte
-
Saxesen er ikke et vanlig farsnavn, og du kan kanskje finne ham i 1701-manntallet? Et sted i Midt-Norge.
Hvis Todal har lest korrekt i papirene om slektsskapet til formynderen, har du en begynnelse til å finne ut hvem mora var.
Hvis Todal har lest korrekt i papirene om slektsskapet til formynderen, har du en begynnelse til å finne ut hvem mora var.

Dette er vel ikkje så langt unna Aure:
Erik Saxesen Ulla (ca. 1590-1660).
Saxe Eriksen Ulla (ca. 1630-1690) g.m. N. Iversdtr.
Birgitte Saxesdtr .(ca. 1665- ) Hun ble gift 1692 med Iver Rasmussen Rønstad (1659-1717).
Erik Saxesen Ulla (ca. 1590-1660).
Saxe Eriksen Ulla (ca. 1630-1690) g.m. N. Iversdtr.
Birgitte Saxesdtr .(ca. 1665- ) Hun ble gift 1692 med Iver Rasmussen Rønstad (1659-1717).
-
- Sted: LONEVÅG
Tore skrev:Spørsmål om dattera til Ole Saxesen i Smølaforumet
Navnet Saxe er meget sjeldent, men i manntallet 1663-66 finnes i Nordmøre I (DA) husmann / strandsitter Saxe Olsen Flatset, 50 år. Muligens er han litt i eldste laget til å være far til Ole Saxesen Kiplesund, men helt utenkelig er det vel ikke, siden ekteskap med langt yngre koner ikke er helt uvanlig på den tid. Dette må være Flatset i Frei (ikke Averøy), siden Møst ligger i nærheten. Kanskje Saxe Olsen Flatset er en eldre slektning av Saxe Eriksen Ulla ovenfor? (Hvis Ulla her ligger på Haramsøy, er det et stykke unna, men med passende vind langs kysten tar det vel ikke så lang tid med seil.)
Vil nevne at på Smågestrømmen på Hitra bor mitt opphav Ole Olsen, som gifter seg med Maren Johansd. Hjertøy i 1761. Denne uidentifiserte Ole Olsen er ifølge kilder født ca. 1717-20, men ingen i tid passende med dette navnet er hittil funnet i sjølegdrullene for Hitra. Dermed kan han tenkes å være innflytter. Det skulle ikke forundre meg om han kan være identisk med den Ole Olsen som i 1727 er nevnt som ung sønn av Ole Saxesen Kiplesund. Ole Strømmens kone, Maren Johansd., er tippoldebarn av borger Mogens Henriksen Burøy og Grefsnes (Hitra), som ikke helt utenkelig kan være en bror av Hans Henriksen Leikvam og Strømmen. En eller begge av disse kan også være tenkelig sønn av Henrik Mogensen Rytter i Stangvik. De hittil registrerte av hans mange barn er nok hentet fra et par skifter, men han skal ha vært gift flere ganger enn det, og mangler stadig en sønn "Mogens Henriksen".
Ole Olsen Strømmens svigerfamilie på Hitra har mye kontakt med det lokale prestemiljøet, bl.a. Falck og Aspa på kapellangården Vikstrøm i Dolmsundet, så det er nokså tenkelig at Maren Hjertøys morrmor, Helvig Nilsd. (et meget sjeldent fornavn der på den tid), kan være datter av den på 1680-tallet avdøde kapellan Nils Pedersen med tydelig dokumentert tilknytning til Jemtland. (Også det uradelige danske slektsnavnet Krumpen forekommer i familien hvis Helvigs mor er identisk med enken Maria Sørensd. etter kapellanen, som i sitt neste ekteskap er andre kone til handelsmann Anders Andorsen på Svellingen på Frøya.)
Spørsmålet blir da om Ole Olsen Kiplesund i voksen alder fortsetter å bo på Nordmøre, eller kan det være han som flytter til Smågestrømmen og henter seg kone fra nærliggende Hjertøy? (Hennes bror omgås med familien Helkand på Hitra.) Hvis moren til Ole O. Kiplesund er fra nettopp Smågestrømmen, så er det jo meget sannsynlig at en sønn kan slå seg til akkurat der.
Av kartet ser jeg at sjøveien fra Kiplesund til Smågestrømmen er forholdsvis enkel (i godvær) - rett ut fjorden, sving til høyre og bortover et stykke. Ole Olsen Smågestrømmens datter er gift på Flatval på Frøya, og har bl.a. en sønn på Strand på Innhitra (min 2-tipp). Sistnevnte bor flere steder langs den samme Trondheimsleia som Kiplesund ligger ved.
Sist redigert av Odd Roar Aalborg den 25. januar 2014 kl. 21.51, redigert 4 ganger totalt.
-
Odd skrev:Spørsmålet blir da om Ole Olsen Kiplesund i voksen alder fortsetter å bo på Nordmøre
Ja, i følge bygdeboka overtok han garden på Kiplesund etter stefaren og døde 1780. Han var 58 år gammel.

Det er mye som kommer fram her. Jeg er fremdeles litt usikker på hvilke av sin respektive mor og farssider Jon Hansson Todal og Maria Hansdatter Strøm er søskenbarn. Jon Todals far er Hans Nielsen Todal, mens Maria Hansdatters far kjenner vi bare som Hans Strøm. Jeg har ikke funnet ut at Hans Nielsen Todal og Hans Strøm har samme far.
-
Til Tore:
Takk for opplysningen! Da må jeg droppe den muligheten, men uansett er det her interessante kontakter mellom Smågestrømmen og Kiplesund, så det er verd å studere dette litt nærmere.
Til Bjarte:
Hans Strøm(men) på Hitra er vel her Hans Henriksen Strøm(men), også på Leikvam, som er far til Hans Hanssen Strøm(men), f. ca. 1683. Disse har ingen forbindelse med gården Strøm i Strømsfjorden, men også der bor det nordmøringer.
Takk for opplysningen! Da må jeg droppe den muligheten, men uansett er det her interessante kontakter mellom Smågestrømmen og Kiplesund, så det er verd å studere dette litt nærmere.
Til Bjarte:
Hans Strøm(men) på Hitra er vel her Hans Henriksen Strøm(men), også på Leikvam, som er far til Hans Hanssen Strøm(men), f. ca. 1683. Disse har ingen forbindelse med gården Strøm i Strømsfjorden, men også der bor det nordmøringer.
Hans Hansen Strømmen dør i 1760. Nesten tyve år etter sin datter.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-236
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-236
Bjarte;
Såvidt jeg vet er omtalte lensmann Jon Hansson Todal i Aure (han som rundt 1727 ble formynder for Ola Olsen fra Kiplesund) en annen enn den du nevner, nemlig istedet sønn av fetteren til den Jon du nevner, Hans Halvardsen Todal (f. 1646), som var g.m. Marit Danielsdatter Halse, datter av Gjertrud Henriksdatter Strøm (1619-1697) og lensmann Daniel Augustinussen Halse.
Dersom Gjertrud var søster av Maria Hansdatter Strømmen's angivelige far Hans Henriksen Strømmen (f. ca. 1640 ?) så blir altså Marit (lensmann Jon Todal's mor) søskenbarn av Maria, mor til myndlingen.
(Men ifm. formynderskapet omtales altså Jon som Maria's søskenbarn).
.
Såvidt jeg vet er omtalte lensmann Jon Hansson Todal i Aure (han som rundt 1727 ble formynder for Ola Olsen fra Kiplesund) en annen enn den du nevner, nemlig istedet sønn av fetteren til den Jon du nevner, Hans Halvardsen Todal (f. 1646), som var g.m. Marit Danielsdatter Halse, datter av Gjertrud Henriksdatter Strøm (1619-1697) og lensmann Daniel Augustinussen Halse.
Dersom Gjertrud var søster av Maria Hansdatter Strømmen's angivelige far Hans Henriksen Strømmen (f. ca. 1640 ?) så blir altså Marit (lensmann Jon Todal's mor) søskenbarn av Maria, mor til myndlingen.
(Men ifm. formynderskapet omtales altså Jon som Maria's søskenbarn).
.
Sist redigert av Per Nermo den 26. januar 2014 kl. 0.42, redigert 2 ganger totalt.
Per:
Jeg må innrømme at jeg syns det var litt uklart ... Er Jon Hansson Todal sønn av Jons fetter?
Jeg må innrømme at jeg syns det var litt uklart ... Er Jon Hansson Todal sønn av Jons fetter?
.
Den Jon Hansson Todal du nevner (sønn av Hans Nielsen Todal) er såvidt jeg vet fetter av Hans Halvardsen Todal, og lensmannen Jon Hansson Todal (formynderen) er såvidt jeg vet sistnevntes sønn.
Den Jon Hansson Todal du nevner (sønn av Hans Nielsen Todal) er såvidt jeg vet fetter av Hans Halvardsen Todal, og lensmannen Jon Hansson Todal (formynderen) er såvidt jeg vet sistnevntes sønn.
Nå har jeg notert at Maria Hansdatter Strømmen (død 1741) sin far er Hans Henriksen Strømmen (f. 1636)). Maria er da altså søster til Henrik Hansson Strøm (f. 1662) og Hans Hansen Strøm (f. 1683) Stemmer det? Så hun er trolig født en gang mellom disse to?
Rettet fødselsår ...
Rettet fødselsår ...
Sist redigert av gj13588 den 26. januar 2014 kl. 16.02, redigert 2 ganger totalt.
.
Dette er noe jeg vet lite eller intet om, men jeg antar at Maria (Hansdatter Strøm/Strømmen) like gjerne kan være født etter Hans ?
Det blir litt trangt om tid tidligere, siden skiftet (på Leikvam ?) etter kone #1 fant sted i september 1682. Og kone #2 var jo blottende ung ...
Siden det var en datter Ane i første ekteskap så kan en kanskje tenke seg at hun er født rundt 1682 og oppkalt etter mora (Ane Jørgensdatter), som kanskje døde i barsel ?
Om det stemmer at det fantes en sønn Henrik f. 1662 så er kanskje hans mor Ane Jørgensdatter f. rundt 1640/1642 ? (Hvem var hennes far Jørgen ?)
Dette er noe jeg vet lite eller intet om, men jeg antar at Maria (Hansdatter Strøm/Strømmen) like gjerne kan være født etter Hans ?
Det blir litt trangt om tid tidligere, siden skiftet (på Leikvam ?) etter kone #1 fant sted i september 1682. Og kone #2 var jo blottende ung ...
Siden det var en datter Ane i første ekteskap så kan en kanskje tenke seg at hun er født rundt 1682 og oppkalt etter mora (Ane Jørgensdatter), som kanskje døde i barsel ?
Om det stemmer at det fantes en sønn Henrik f. 1662 så er kanskje hans mor Ane Jørgensdatter f. rundt 1640/1642 ? (Hvem var hennes far Jørgen ?)
Under Leikvam står Hans oppført som født 1683. Henrik 1662. Hans' og mor må dermed være ... Ane Jørgensdatter.
Sist redigert av gj13588 den 26. januar 2014 kl. 16.01, redigert 2 ganger totalt.
.
Sist natt skrev du 'omvendt' mhp. fødselsår for Hans og Henrik. Skrivefeil ?
Sist natt skrev du 'omvendt' mhp. fødselsår for Hans og Henrik. Skrivefeil ?
Ja, skrivefeil. Det var seint ... 

.
Så det som står under Leikvam på Hitra er altså
- Hans Hansen Strøm, født 1662, (nei. korrigert nedenfor til 1683)
- Henrik Hansson Strøm, født 1683 ? (nei. korrigert nedenfor til 1662)
(Kan dette likevel være feil, siden FT 1701 sies å liste Hans som '18 år' på Leikvam ?). (ja)
I tillegg har vi altså Ane Hansdatter (i 1. ekteskap m. Ane Jørgensd.) og Maria (i andre, m. Barbara Hansd. Holch). (Sistnevntes far ser altså ikke ut til å ha blitt oppkalt). (jo. se under)
Disse skal altså være barn av Hans Henriksen Strøm(men) (f. ca. 1636) fra Hitra.
Dette tyder vel kanskje på at det har vært en yngre 'Henrik' (i første ekteskap ?) som har dødd ung ? (nei. se under)
Hvem av sønnene var det ev. som overtok eller bodde på Smågestrømmen (som altså ikke skal være samme plass som Strøm, Hitra) ? (se under)
.
Så det som står under Leikvam på Hitra er altså
- Hans Hansen Strøm, født 1662, (nei. korrigert nedenfor til 1683)
- Henrik Hansson Strøm, født 1683 ? (nei. korrigert nedenfor til 1662)
(Kan dette likevel være feil, siden FT 1701 sies å liste Hans som '18 år' på Leikvam ?). (ja)
I tillegg har vi altså Ane Hansdatter (i 1. ekteskap m. Ane Jørgensd.) og Maria (i andre, m. Barbara Hansd. Holch). (Sistnevntes far ser altså ikke ut til å ha blitt oppkalt). (jo. se under)
Disse skal altså være barn av Hans Henriksen Strøm(men) (f. ca. 1636) fra Hitra.
Dette tyder vel kanskje på at det har vært en yngre 'Henrik' (i første ekteskap ?) som har dødd ung ? (nei. se under)
Hvem av sønnene var det ev. som overtok eller bodde på Smågestrømmen (som altså ikke skal være samme plass som Strøm, Hitra) ? (se under)
.
Sist redigert av Per Nermo den 26. januar 2014 kl. 16.29, redigert 2 ganger totalt.
Jeg må være overtrøtt. Jeg leser fødselsår feil hele tiden. Dette står i Hitraboka, og da stemmer alderen til Hans med manntallet av 1701:
I Hitraboka, s. 276 under Leikvam står: Det var Hans Henriksen som kjøpte gården og ble selveier. Først var han leilending i omkring 30 år, til han i 1698 fikk skjøte på eiendommen. Hans Henriksen var f. 1636 og hadde to sønner, Henrik og Hans som var født 1662 og 1683. Henriks mor blir da Ane Jørgensdatter. Hans og Marias mor blir Barbra Hansdatter Holck.
Jeg ser at anene til Barbra Hansdatter Holck kan spores tilbake til 1400-tallet i Sverige og vel så det. Hvor mye hold er det i det? Er det mye spekulasjoner så langt tilbake i tid?
Jeg skal forsøke å rote litt mindre. Beklager.
Bjarte
I Hitraboka, s. 276 under Leikvam står: Det var Hans Henriksen som kjøpte gården og ble selveier. Først var han leilending i omkring 30 år, til han i 1698 fikk skjøte på eiendommen. Hans Henriksen var f. 1636 og hadde to sønner, Henrik og Hans som var født 1662 og 1683. Henriks mor blir da Ane Jørgensdatter. Hans og Marias mor blir Barbra Hansdatter Holck.
Jeg ser at anene til Barbra Hansdatter Holck kan spores tilbake til 1400-tallet i Sverige og vel så det. Hvor mye hold er det i det? Er det mye spekulasjoner så langt tilbake i tid?
Jeg skal forsøke å rote litt mindre. Beklager.
Bjarte
-
Ang. Anne Jørgensd. se innlegg 97 her: http://forum.arkivverket.no/topic/17186 ... ge__st__80
Også Hemneslekt forteller at Hans Jørgensen (f. ca. 1650) er gjestgiver på Agdenes havn, og han tillegges der etternavnet Rigter. (Kan det kanskje være Richter?)
Også Hemneslekt forteller at Hans Jørgensen (f. ca. 1650) er gjestgiver på Agdenes havn, og han tillegges der etternavnet Rigter. (Kan det kanskje være Richter?)
Er det noen måte vi kan vite at det faktisk er Barbro Hansdatter Holck som er mor til Maria Hansdatter Strøm?
Jeg har heller ikke lyktes å finne fødsels- eller dødsdato for Maria Hansdatter Strøms datter Bergitta Johanne Olsdatter Strøm.
Jeg har heller ikke lyktes å finne fødsels- eller dødsdato for Maria Hansdatter Strøms datter Bergitta Johanne Olsdatter Strøm.
.
Man kan kanskje håper på at det finnes et skifte etter Barbara/Barbro (en gang etter 1683/1687).
Hun skal være født ca. 1663. Jeg vet ikke om hun og Hans Henriksen døde på Leikvam eller Smågestrømmen (Hitra) (mest sannsynlig der ?) eller annesteds.
Dersom opplysningene stemmer skal Hans Henriksen ha vært selveier på (Småge)strømmen så sent som i 1727 (over 90 år gammel !), da det ble lett etter formynder for hans dattersønn Ola Olson, sønn av Ole Saxesen (som var død tre år tidligere) og hans andre kone, Maria Hansdatter Strømmen (død 1741) (se over).
.
Man kan kanskje håper på at det finnes et skifte etter Barbara/Barbro (en gang etter 1683/1687).
Hun skal være født ca. 1663. Jeg vet ikke om hun og Hans Henriksen døde på Leikvam eller Smågestrømmen (Hitra) (mest sannsynlig der ?) eller annesteds.
Dersom opplysningene stemmer skal Hans Henriksen ha vært selveier på (Småge)strømmen så sent som i 1727 (over 90 år gammel !), da det ble lett etter formynder for hans dattersønn Ola Olson, sønn av Ole Saxesen (som var død tre år tidligere) og hans andre kone, Maria Hansdatter Strømmen (død 1741) (se over).
.