Husforhør Sillerud 1861-1870 s. 424
Moderator: MOD_tydehjelp
Husforhør Sillerud 1861-1870 s. 424
Se denne familien fra Husforhør for Sillerud 1861-1870 s. 424. Jeg har virkelig begynt å forstå den gamle skriften og det som står, men det er fortsatt et par steder jeg sliter. Bl.a. "Fråjd och enskilda anteckningar", hva betyr det og hva står det under her? Og under "Flyttat", hva er navnene/stedene her? Jeg la også ut denne i "Slektshjørnet" på Facebook.[/img]
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Else Berit Rustad
Re: Husforhør Sillerud 1861-1870 s. 424
Første bilde (del 2):
Overskriften leser jeg som "Fräjd och enskilda anteckningar"
På øverste linjen står det "skomakare". Hva de øvrige notatene går ut på, vet jeg ikke. "Fräjd" tror jeg kan bety noe slikt som "vandel".
I rubrikken for "Flyttat" leser jeg "Norrige Fridriksh. Norrige". Skal vel være til Fredrikshald (Halden), det.
Neste navn på listen er ukjent for meg, men det siste er til "Åmål"
Mvh
Else B.
Overskriften leser jeg som "Fräjd och enskilda anteckningar"
På øverste linjen står det "skomakare". Hva de øvrige notatene går ut på, vet jeg ikke. "Fräjd" tror jeg kan bety noe slikt som "vandel".
I rubrikken for "Flyttat" leser jeg "Norrige Fridriksh. Norrige". Skal vel være til Fredrikshald (Halden), det.
Mvh
Else B.
Tusen takk
Ser du også hva som står under "flyttat" på det første bildet også?

- Else Berit Rustad
Litt oppe står det "Norrige Fredrikshall" og litt lenger nede "Norrige Åmål"
Mvh
Else B.
Mvh
Else B.
Tusen takk..det er det ene bildet, men jeg tenkte på det andre bildet. Hva står det under "flyttat" der?
- Else Berit Rustad
Else skrev:I rubrikken for "Flyttat" leser jeg "Norrige Fridriksh. Norrige". Skal vel være til Fredrikshald (Halden), det.
Det har jeg vel allerede svart på? (Så langt jeg kan tyde disse stedsnavnene, da)
Mvh
Else B.
Her er det to forskjellige foto, begge har kolonnen "Flyttat" en for innflyttet og en for utflyttet. Jeg trenger å vite hva som står under "Flyttat" på det andre bildet 

- Else Berit Rustad
Da må jeg bare beklage - jeg forstår ikke hvilken tekst du tenker på.
Jeg leser ikke noe annet under rubrikkene "Flyttat" på noen av de to bildene enn det jeg allerede har nevnt.
Mvh
Else B.
Jeg leser ikke noe annet under rubrikkene "Flyttat" på noen av de to bildene enn det jeg allerede har nevnt.
Mvh
Else B.
Tusen takk for bistand 

Jeg er enig med Else i alt, men i tillegg er det Långserud som står i femte kolonnen på første bildet.