Skanning fra aviser

Moderator: MOD_multimedia

Svar
Svein Erik Bjartheim
Sted: SØGNE

Skanning fra aviser

Legg inn av Svein Erik Bjartheim » 21. august 2013 kl. 14.40

Hei!

Jeg skanner dødsannonser direkte fra gamle aviser og får da en PDF-fil. Når avisene er gamle har en del trykksverte som har gjort annonsen "møkkete". Jeg har forstått det slik at bearbeiding i Photoshop og bruk av "layers" kan gjøre underverker. Jeg ønsker å beholde teksten/annonsen som den er, men få en klar og hvit bakgrunn. Er det noen som vet hvordan jeg skal gjøre dette? Er det eventuelt mulig å skanne til et annet format enn JPG?

Mvh Svein Erik

Brukeravatar
Ulf Ruud Simensen
Sted: TOLVSRØD

Re: Skanning fra aviser

Legg inn av Ulf Ruud Simensen » 22. august 2013 kl. 10.45

Det spørs litt hva slags skanner du har. På en del skannere kan du regulere lysmende/lading før du skanner, nettopp for å fjerne bakgrunn.

Dersom du ikke har denne muligheten på skanning, så har du det antagelig på direkte kopiering. Da må du ta en papirkopi først, litt tungvindt, men bra resultat. :)

Ulf S

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 3. september 2013 kl. 14.49

Photoshop er et rådyrt program, men selvfølgelig kan det da gjøre masse "magi" også, f.eks. med Adjustment layers for å justere curver, gamma osv.
Men her tror jeg du kommer langt med å justere kontrast og andre ting i scanner-programvaren din.
Evnt last ned et gratisprogram som f.eks. XnView, som er ypperlig for å fikse på slikt, og som også hjelper deg å holde styr på bildene dine.

dn34353
Sted: OSLO

Legg inn av dn34353 » 3. september 2013 kl. 19.02

Et alternativ til Photoshop er alltids GIMP som er fri programvare. Jeg har aldri brukt det selv, men har hørt at det er noenlunde likt.

Svar

Gå tilbake til «Data og multimedia»