Arbeidsinnvandring Sverige - Sandnes 1877, August Anderson

Moderator: MOD_Rogaland

Svar
dn17351
Sted: BORGEN

Arbeidsinnvandring Sverige - Sandnes 1877, August Anderson

Legg inn av dn17351 » 8. august 2013 kl. 16.09

Min oldefar, August Anderson, f.06.03.1852 i Fullestad i Sverige, innvandret til Norge og Sandnes ca. 1877. Han døde mi Eidanger i Telemark i 1886.
Av kirkebøker fra Sandnes / Høyland kommer det fram at han og min oldemor Lena Gurine Anderson, f. Sivertsen , født 18.07.1860, giftet seg der i 1877. Hun var fra Sandnes.
Det er opplyst at August kom til Norge som jernbanearbeider. Ca. 1880 flyttet familien, som da besto av de to og sønnen Alexander til Eidanger hvor han fortsatte som jernbanearbeider.
Det jeg lurer på er :
- hvordan kom man seg fra Sverige ( Fullestad i nærheten av Alingsås ) til Sandnes den gangen ?
- Hvorfor reiste en jernbanearbeider til Sandnes for å finne arbeid den gangen ?
- Jeg har sett av en oversikt fra Jernbaneverket at det ble startet opp med bygging av en smalsporet jernebane Egersund - Stavanger i 1878. Kunne dette være stedet han fikk arbeid ?
- Hvilke andre steder i Sandnes var det en viss arbeidsinnvandring fra Sverige den tiden ?
- Lena Anderson ( f. Sivertsen ) hadde hele sin slekt i Sandnes og Jæren, så hvordan kan disse to ha møtte hverandre ??

Jeg blir veldig glad hvis noen har opplysninger !

Hilsen Kari Borgersrud i Asker.

Svar

Gå tilbake til «Sandnes»