Karen Marie Harridzleff

Med tidligere kommuner Idd og Berg

Moderator: MOD_Østfold

Svar
Brukeravatar
Jan M. Keus
Sted: JAR

Karen Marie Harridzleff

Legg inn av Jan M. Keus » 4. juni 2013 kl. 14.02

Hvem var Karen Marie Harridzleff (1748-1809)? Hun var gift med kjøpmann og oppslagshaver i Fredrikshald, Johannes Printz (1743-1786).

I folketelling av 1801 omtales hun som enke etter kjøpmann Printz og "fattig". Hun bor da som "logerende" hos Arbeidsmand Cornelius Rasmussen i Nordre Friderichshald, Storgaden nr 331 og har da ansvar for sine 4 barn.

Det heter at hun selv tilhørte en gammel Fredrikshald familie. Betyr det at familien på dette tidspunkt (1801) hadde bodd i Halden i lengre tid allerede og var vel-etablert? Navnet Harridzleff tyder jo på dansk opprinnelse.
Det er for øvrig få opplysninger om familien i Reidun Groll Borchgrevink's hefter om folk i Halden.

Jeg er spent å få vite om noen har forsket i denne slekten. :wink:
Hilsen
JanM

Anita Strøm Bjørnstad
Sted: HALDEN

Re: Karen Marie Harridzleff

Legg inn av Anita Strøm Bjørnstad » 4. juni 2013 kl. 20.27

Hei Jan.

Jeg har et litet hefte om slekten Harridsleff. Det står ikke så mye om Karen Marie, men det står:

"Stamfaren for slekten Harridsleff i Fredrikshald var murmester Peter Harridslef. Han var født på Jylland og tok borgerskap i Fredrikshald i 1751. Han ble noget senere brandmester, men fratraadte som saadan i 1767. I 1752 indkom han i Fredrikshalds liklaug hvor han i flere aar var olderman. Han eiede hus i Borgergaden ned mot havnen. Han døde 3.2.1784.
Peter Harridsleff var gift på Bragernes (de Drammen) med Cecilia Pedersdatter Feldberg (datter av musikant Peder Jensen). Hun døde i 1768. Peder Harridsleff må være kommet til Fredrikshald senest omkring 1747, da hans datter Karen Marie blev født her i byen 1748.

Peter Harridsleff hadde følgende barn:
Karen Marie Harridsleff - født 17.09.1748 , død 1809
Andreas Harridsleff.

MVH
Anita

Brukeravatar
Jan M. Keus

Legg inn av Jan M. Keus » 4. juni 2013 kl. 21.41

Takk Anita for disse opplysninger. Peter Harridzleff hadde jeg allerede notert meg, men jeg var ikke sikker på om han var hennes far.

I samling Borgerbok for Halden 1682-1772, v/Reidun Groll Borchgrevink, utgitt Bærum 1985, vises en Peter Haridsleff, f på Jylland. Han avla borgered 20 desember 1751. Det er vel den samme som heftet ditt nevner.

Ellers har jeg denne notat:
I boken "Fredrikshald i 250 aar: 1695-1915 omtales en Christian eller Christen Harridslef, som rundt 1767 drev et spinneri i Østre gate (side 256)
Er denne Christian/Christen også barn etter Peter H.?

Hilsen
Jan

Anita Strøm Bjørnstad
Sted: HALDEN

Legg inn av Anita Strøm Bjørnstad » 4. juni 2013 kl. 21.55

Hei.

Jeg har sendt deg en personlig melding.

Anita

Kjell Halvorsen
Sted: ÅMOT

Legg inn av Kjell Halvorsen » 4. juni 2013 kl. 22.07

Litt i tillegg, Jan M.

Jeg har Andreas Harridslev i mitt slektstre som gift med Johanne Petersdatter Schoug, begge 2. gang gift. Hun var barnebarn etter min ’stamfar’ i denne slektsgrenen, Lars Schoug.

Peder Haretslæb og Sidsel Pedersd: døpte en sønn Petter 31 oktober1758 - # 60
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-6

I oversikten for Fredrikshald mhp ekstraskatten Princesse Styr – forordnet 4 november 1749 – er Peder Christensen Haridsleb listet som en av skattebetalerne.

Ved flere tilfeller i 1780 finner jeg Christen Harridslev som fadder ved barnedåp i kirkebok for Halden – oppgitt som Kiøbmand og bosatt i Østre Gade på Nordsiden. Ytterligere en etterkommer etter Peder og Cecilie/Sidsel ?

Som du sikkert har fått med deg finnes det ved FT 1801 også en Jens Harridslev bosatt i Fredrikshald, 36 år gammel. Jeg har lett uten å finne hans dåp i kirkebok for Halden 1761-1768 http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8190000668

Brukeravatar
Jan M. Keus

Legg inn av Jan M. Keus » 4. juni 2013 kl. 23.03

Salut Anita
Takk for heftet. Mange nye opplysninger, som hjelper meg å fullføre informasjoner om slekten Printz fra Halden. I heftet skriver forfatteren at Karen Marie Harridsleff ble mor til Fredrik Printz, som igjen var far til Ascherine Josephine Printz. Hun døde i 1914 og var den siste av slekten som bodde i Halden.
Jeg har som far til Ascherine kjøpmann Peter Printz 1785-1849 (gift med Johanne Cathrine Bay). Karen Marie hadde følgende barn: Martha Elisabeth 1781, Johannes 1783, Christen 1783, Cecilia 1784-1784, Peter 1785-1849, Johanna Frederica 1786.

Peter førte slekten videre og dermed kan vi si at Karen Marie er stammoder til den nålevende slekten Printz.

Takk igjen
Jan

Brukeravatar
Jan M. Keus

Legg inn av Jan M. Keus » 4. juni 2013 kl. 23.32

Kjell skrev:Litt i tillegg, Jan M.
Som du sikkert har fått med deg finnes det ved FT 1801 også en Jens Harridslev bosatt i Fredrikshald, 36 år gammel. Jeg har lett uten å finne hans dåp i kirkebok for Halden 1761-1768 http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8190000668

Interessant med denne Jens H. Han var ifølge FT 1801 gift med Maren Marie Feght. Jeg har jobbet litt med slekten Feght, siden jeg formoder den er av hollandsk opprinnelse (slekten Van der Vecht) men har ikke funnet bevis. Likevel, den første Feght som dukket opp i Fredrikshald hadde et "uvanlig" yrke som parykkmaker, noe som i seg selv tydet på utenlandsk opprinnelse.

I boken Borgebok for Halden, 1682-1772 v/Reidun Groll Borchgrevinck, Bærum 1985, vises en Claus Fecht, parykkmaker, født i Fredrikshald "av borgerfolk". Borgered avlagt 22 okt 1743.

Maren Marie Feght må være født ca 1767 og kan være datter av parykkmaker Christian Nicolay Feght/Fegth og hans hustru Sara Jacobsdatter, hun døde i 1796 på Tangen (Drammen)

Hilsen
JanM

Brukeravatar
Jan M. Keus

Legg inn av Jan M. Keus » 5. juni 2013 kl. 23.04

Kjell skrev:Litt i tillegg, Jan M.

Jeg tror jeg fant ham, Halden døpte 1765, folio 69, post 14:
Jens Weydemann, født den 4 (?)
foreldrene: uleselig tittel Peder Harislov og kone
Moren ble introdusert fredag 15. mars.
Navnene blant fadderne sier lite om noe slektskap, men tydeligvis er dette veletablerte personages. Jeg leser navnet Peder Ancher.

Kan vi dermed gå ut ifra at han er plassert som barn av Sidsel/Cecilia Pedersdatter, Feldberg og Petter Harridsleff?

JanM

Kjell Halvorsen
Sted: ÅMOT

Legg inn av Kjell Halvorsen » 6. juni 2013 kl. 12.03

Fint at du tok en gjennomgang Jan M. og fant Jens Weydemann – jeg må ha oversett ham. Han omtales jo som sønn av sin far Brandtmæster Peder Harislew og - den ikke navngitte – konen, så jeg legger ham til som søsken til Karen Marie, Andreas og Petter.

Hva med Christen Harridslev tro – hørte han oxo med i denne barneflokken ? Kan jeg spørre om han er nevnt i heftet du fikk fra Anita Strøm Bjørnstad ?

Mvh Kjell H.

Brukeravatar
Jan M. Keus

Legg inn av Jan M. Keus » 6. juni 2013 kl. 12.54

Heftet nevner dette om Jens Weydemann Harridzleff:
Jens Weidemann H. f 4/2 1765 ble skriverkarl (kontorist). Var gift med Maren Marie Fegth/Feght, som døde 8/9 1822, 55 år gammel og enke.
De hadde sønnen Claus Wilhelm H. som i 1820 ble gift med Anna Christina Hjort. Han var da styrmann. Hustruen døde 1828, 34 år.

Min commentar: Navnevalg Claus tyder jo på relasjon til parykkmaker Claus Fegth som forekommer i
Borgebok for Halden, 1682-1772 v/Reidun Groll Borchgrevinck, Bærum 1985, her omtales en Claus Fecht, parykkmaker, født i Fredrikshald "av borgerfolk". Borgered avlagt 22 okt 1743.

Når det gjelder Christen/Christian H. så skriver heftet:
Christen Harridslef var vistnok også en sønn av murmester Peter H.
Han ble i 1776 "kjøbmand efter aa ha tjent i 7 aar som dreng og 3 aar som karl hos Kjøbmand Nils Schytte" Christen hadde en tobakkspinderi og bodde i Svenskegaden. Han eide dessuten fartøy Ebenezer.

Dette tyder jo på at forfatteren ikke har funnet Christen's dåp. Vi kan gjøre et nytt forsøk.
Det som forundrer meg, når man setter sammen alle barn i murmesterens familie og ser på årstallene for deres fødsel, er at det må ha vært flere fødsler.
Andreas, ukjent årstall. Karen 1748. Peter 1758. Jens 1765.
Moren Sidsel gikk "til grunnen" av det, hun døde 1768, tre år etter Jens Weydemann's fødsel.

Jan

Ragnar Bjørge Johansen
Sted: GRÅLUM

Legg inn av Ragnar Bjørge Johansen » 3. februar 2015 kl. 13.31

Hei deltakere
Jeg henger meg på dette. Riktignok er det en stund siden det har vært kommunisert. Jeg arbeider fortiden med samme emne, dvs Harridsleff-ene. Min kone stammer også fra denne slekt, nemlig Peter Harridsleff med kone Else Lem Hount.

Jeg har jo endel allerede, men har i det siste fått endel dokumenter, nye sådanne, utarbeidet av Trond Harridsleff fra Moss. Han har lagt et stort arbeide ned, men har som oss andre ikke funnet den "røde tråden".

Så er det denne Christen/Christian da, et mysterium. Som dere andre har jeg ikke funnet ham i noen kirkebok eller annet materiale. Jo forresten, jeg fant ham etter tips fra Trond i "Tobakkens Krønike", Christian Gierløff, Oslo 1928, side 129 " Privilegium som kgl. tobakkforhandlere i Fredrikshald fikk: Thomas Fearnley --------- Christen Harridsleff, -----"
Utover dette er det et mysterium.
:?
Siste innlegg her var i 2013, så mye kan ha skjedd. Håper at de fleste er "logget" på ennå.

Svar

Gå tilbake til «Halden»