Jonas Andresen Kleving

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj19549
Sted: Danmark

Jonas Andresen Kleving

Legg inn av gj19549 » 10. mai 2013 kl. 20.50

Hej fra Danmark!

Jeg leder efter min forfader Jonas Andresen Kleving som emigrerede fra Norge til Flensburg i Tyskland i slutningen af 1700-tallet.
Ifølge borgerbogen fra Flensburg var han født i Dragaashytte og søn af Andreas Simonsen Klewing. Når jeg googler Dragaashytte fremkommer det at den tilhørte og lå ved Røros kobbermine, hvilket giver meget god mening da Flensburg netop modtog kobber fra Røros. Jeg tænker at det på en eller anden måde er årsagen til, at Jonas en dag er havnet i netop Flensburg.
Nu leder jeg efter hans fødselsdato, hans forældre og eventuelt søskende. Så spændende at jeg stammer fra Norge, som har en særlig plads hos mig og familien!

Jeg har to forskellige fødselsår for Jonas. Ifølge en dansk folketælling er han født ca 1768. Men ifølge borgerbogen er han ved sin død i 1819 58 år. Og skulle da være født ca 1761. Jeg finder dog hverken ham eller hans far i kirkebøgerne for Røros.

Kan der være noget, jeg overser?

Jeg håber nogen her kan hjælpe mig, og beklager samtidig at jeg ikke skriver norsk. Heldigvis minder dansk og norsk om hinanden, så jeg håber at jeg har gjort mig forståelig!

Mvh
Pernille

Astrid Ryen
Sted: TRONDHEIM

Re: Jonas Andresen Kleving

Legg inn av Astrid Ryen » 10. mai 2013 kl. 21.31

Dragås Smelthytte lå i Ålen, på plassen Kleven bodde noen av min slekt. Her nevnes Anders Simonsen f 1734 død 1812, gift 1761 med Marit Jonasdatter Storlien født 1738 død 1812. Bygdeboka nevner ingen sønn Jonas, men det kan være feil. La oss se nærmere på dette i morgen!
Mvh Astrid

Astrid Ryen
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Astrid Ryen » 10. mai 2013 kl. 22.52

Her er Anders Simonsen og Marit Jonasdatter i 1801:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8445001635

En eventuell sønn Jonas må være født i Ålen, ikke i Røros.
Mvh Astrid

gj19549
Sted: Danmark

Legg inn av gj19549 » 11. mai 2013 kl. 1.30

Hej Astrid

Tusind tak for din hjælp! Og hvor er det spændende!
Det kunne meget vel være Jonas' forældre, du har fundet der. Jeg lægger bl.a. mærke til at hun hedder Jonasdatter - da kan min Jonas jo være opkaldt efter sin mors far. Derudover ser årstallene ud til at stemme og samtidig ser navnet på plassen er "Kleven" - nu ved jeg, hvor navnet Kleving kommer fra!

I morgen skal jeg helt sikkert gennemgå kirkebøgerne for Haltdalen/Ålen.

Endnu engang tusind tak - uden dig var jeg aldrig kommet på sporet.

Mvh
Pernille

Svar

Gå tilbake til «Røros»