Bendigt Engelbertsen, Hals? nevnt 1736 *

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Tom Kaasen
Sted: KRISTIANSUND N

Bendigt Engelbertsen, Hals? nevnt 1736 *

Legg inn av Tom Kaasen » 26. mars 2013 kl. 10.11

Hei

Jeg henvender meg til forumet med spørsmål om Bendigt Engelbertsen. Jeg er litt usikker på navnet, men har funnet denne skrivemåten på Familysearch ved en rekke fødsler i Vefsen i denne perioden, der Bendigt Engelbertsen er far, bl.a til Jacob Bendigtsen.

Jeg har en slektslinje på tippoldemors side som går via Steffenrem og Åremma til Midtmarchen og evt. Hals(?)

Tippoldemor Petrine Maria Ingebrigtsdatter, f. 10.07.1838 på Steffenrem
Hennes foreldre var Ingebrigt Olsen, f. 1801 i Stia og
Kjersten Israelsdatter, f. 1799 på Midtmarchen.

Kjersten Israelsdatter foreldre var Israel Jacobsen, f. 1764 på Åremma og Else Christophersdatter, f. 1774, ukjent sted

Israel Jacobsen var sønn av Jacob Bendigtsen, f. desember 1736. Se lenke til kirkebok ved dåpen nedenfor. Her er Jacob og hans andre kone, Ane Olsdatter, kårfolk på Midtmarchen i FT1801. Alderen (66) stemmer brukbart med fødsel i desember 1736.
Jacob Bendigtsen var sønn av Bendigt Engelbertsen, Hals.

På listen over faddere ved dåpen til Jacob, er det noen navn med mer "borgerlig" preg; navn som "Monsieur Tøger Bech, Mademoiselle Margrethe Berg, nnn Agersborg, blant flere.

Er det noen som har mer informasjon om denne Bendigt Engelbertsen? Er det noen som kan stadfeste hans korrekte navn?

mvh
Tom Kaasen

Brukeravatar
Geir Tverå
Sted: TRONDHEIM

Re: Bendigt Engelbertsen, Hals? nevnt 1736 *

Legg inn av Geir Tverå » 26. mars 2013 kl. 17.46

Det vi har å gå ut i fra, er måten navnet har blitt skrevet på i kildene, og det varierer. Den lokale uttalen av navnet var vel noe sånt som Bennet Engbrektso, men prester og øvrighet normaliserte gjerne i retning av dansk. Hvordan han selv eventuelt stavet navnet sitt, vet jeg ikke. Hvordan du vil gjengi navnet, blir egentlig opptil deg. Han står oppført med varianter av Bendigt/Bernt Engelbertsen/Ingebrigtsen, avhengig av skriveren.

Bendigt Ingebrigtsen (ca 1704-1789) ble født på Hals (Ner-Hals) i Vefsn. Foreldrene var Ingebrigt Ingebrigtsen og Gunhild Guttormsdatter.
Han giftet seg første gang i 1726 med Maren Jacobsdatter fra Kulstad. Han overtok trolig som bruker på Ner-Hals etter faren, og 9 barn ble døpt i perioden fram til 1752. Etter 1755 må de så ha flyttet til Lindset hvor vi senere finner dem som holdsfolk i 1769-tellingen. Forøvrig har jeg ingen opplysninger om hans liv og virke.

Jeg har ikke registrert etterkommere av Kirsten Israelsdatter (1799-1840), men det du har skrevet fra Kirsten og bakover, stemmer med mine notater.

Tom Kaasen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Bendigt Engelbertsen, Hals? nevnt 1736 *

Legg inn av Tom Kaasen » 27. mars 2013 kl. 16.35

Takk for raskt og utfyllende svar om Bendigt!

Jeg føler at jeg har grei kontroll på etterkommerne til Kirsten Israelsdatter, ned gjennom generasjonene.

mvh
Tom Kaasen

Svar

Gå tilbake til «Vefsn»